וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסיפוח: ארה"ב מאותתת על הכרתה ברשות הפלסטינית כמדינה

18.6.2020 / 14:27

אף על פי שהדבר לא התממש באופן רשמי, ממשל טראמפ כלל את הרשות, לצד ישראל ומדינות נוספות, ברשימת ממשלות הנבחנות לפי אמות מידה של ניהול מדינה. זאת, תוך שימוש במינוח עוקף כדי להימנע מהגדרה "מדינה פלסטינית"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר החוץ של איחוד האמירויות מתנגד לסיפוח)

ערב הודעתה הצפויה של ממשלת ישראל על כוונותיה לספח שטחים ממזרח לקו הירוק, מאותת ממשל הנשיא דונלד טראמפ כי הוא נוהג ברשות הפלסטינית, למעשה אם גם לא להלכה, כמדינה לכל דבר ועניין.

אף שאינו משתמש בשם המפורש "מדינה פלסטינית" ואינו מתייחס לגבולותיה ולריבונות על שטחה - תכונות המגדירות מדינה - הוא כלל אותה השבוע, לצד ישראל ומדינות רבות אחרות ברחבי תבל, ברשימת ממשלות הנבחנות לפי אמות מידה של ניהול כספי מדינה.

לפי דרישת הקונגרס, משרד החוץ בממשל טראמפ מפרסם מדי שנה דוח על השקיפות הכספית ב-141 מתוך מדינות העולם המקבלות סיוע אמריקני ומחלק להן ציונים לחיוב, לשלילה ולהתקדמות לעומת השנה הקודמת. בין המדדים: חשיפת התקציב, בקרה, אמינות וחדשנות. ישראל נמצאת ברשימת 76 המדינות שעמדו בתנאי הסף לשקיפות, בחברתן של אפגניסטן, אלבניה, טוגו, מיקרונזיה, איי מרשל ועוד.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן -  17 יוני 2020. רויטרס
ממשלו כלל את הרשות ברשימת המדינות. טראמפ/רויטרס

הרשות הפלסטינית נכללת ברשימת 65 הממשלות שלא עמדו בתנאי הסף, מאלג'יריה ועד זימבבואה, ואף אינה נכללת בעמודת 14 המדינות שהתקדמו לשקיפות בשנה החולפת. למרות תוכן הסקירה, וללא קשר להצלחת המדינות להשביע את רצונם של משלמי המסים לאוצר האמריקני ונציגיהם, המסגרת זהה - אין בדוח שום הסתייגות מראיית הרשות הפלסטינית כמדינה.

עוד בוואלה!

המחיר שישראל תשלם על סיפוח הבקעה יהיה בדולרים

לכתבה המלאה

ההכרה הרשמית בוושינגטון במדינה פלסטינית, כאחת מתכליות המשא-ומתן להסדר בין הפלסטינים לבין ישראל, הוכרזה לראשונה לפני 18 שנה בנאום של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, בעקבות לחץ של ערב הסעודית, בתיאום עם יוזמת השלום של יורש העצר - לימים המלך - עבדאללה, ותחת רישומו של מבצע "חומת מגן". הכרה זו נשארה בתוקפה בממשל ברק אובמה ועומדת אף בממשל הנוכחי.

ג'ורג' בוש, נשיא ארצות הברית לשעבר. ספטמבר 2016. AP
ההכרה הרשמית - לפני כ-18 שנה בנאומו. הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן/AP

בדומה למונח "ממשלה", העוקף לפי שעה את שאלת המעמד המדינתי, משמש את ה-CIA המונח "ארץ", המתאר את הגדה המערבית באופן זהה לתיאור ישראל, רוסיה, סין ושאר מדינות תבל. לצד אזכור של הכרת טראמפ בירושלים המערבית כבירת ישראל, ללא התווית גבול, מדגישים הנתונים הרשמיים של ה-CIA כי הישראלים המתגוררים במזרח ירושלים, כ-215 אלף, הם "מתנחלים", הנספרים בנפרד מ-418 אלף מתנחלים בגדה המערבית. בנוסף להם, יש בגדה כ-2.5 מיליון פלסטינים.

בנוגע למספר ההתנחלויות, מונים ב-CIA כ-380 "אתרים אזרחיים ישראלים" בגדה המערבית ובמזרח ירושלים - 213 התנחלויות ו-132 מאחזים בגדה ו-35 אתרים (שכונות) בירושלים שממזרח לקו שביתת הנשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully