וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר שישראל תשלם על סיפוח הבקעה יהיה בדולרים

עודד ערן

18.6.2020 / 6:27

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר החוץ של איחוד האמירויות מביע את התנגדותו לסיפוח)

גילוי נאות: אני מתנגד לסיפוח חד-צדדי שאינו תוצאה של משא ומתן עם הפלסטינים והבנות עם הממשלים בירדן ומצרים. סיפוח שכזה גורם להרבה פלסטינים להישאר תחת שלטון ישראל לצמיתות. ישראל לא תוכל להישאר במצב זה גם יהודית, גם דמוקרטית וגם צודקת. אבל זה מחיר שלפוליטיקאים היום קל להתעלם ממנו כי מישהו אחר, הרבה אחרי שהם ירדו מהבמה, ישלם אותו יחד עם ילדיי ונכדיי. מקבלי ההחלטות רוצים לדעת מה המחיר שהם יתבקשו לשלם היום ולכל המאוחר בשבוע הבא - והם רוצים לדעת את זה במספרים. אני מקווה שהחשבון המצורף בזאת יביא לשיקול נוסף.

העולם הערבי מוצא עצמו מוכה, חבול ומלקק פצעים אחרי עשור של "אביב". שליש ממדינות הליגה הערבית נמצאות בתהליכי פירוק והרכבה. בסדר יומן של כל החברות - שבעבר לנושא הפלסטיני היה בו מקום גבוה - מופיעים כיום ההישרדות, המצב הכלכלי בעקבות הקורונה, הירידה הדרסטית של מחירי הנפט וכמובן, האיום האיראני. עולם ערבי כזה יגיב לסיפוח, אבל בעוצמה פחותה ממה חלק מאיתנו זוכר מהעבר. רבים מאיתנו, ואני ביניהם, ניבאו שריפת שגרירויות אמריקניות, הפגנות אלימות, חרמות ואמברגו נפט אחרי ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה. התבדינו.

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תכני הסיפוח/ראובן קסטרו

למצרים וירדן שחתומות על חוזי שלום עם ישראל יש אינטרסים מורכבים, שבהם הנושא הפלסטיני חשוב, אבל הוא לא יחיד. שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל חשוב וחיוני לשתיהן, תמיכתה הכלכלית-ביטחונית של ארצות הברית, שמילאה תפקיד מרכזי בהשגת חוזי השלום, הכרחית עבורן עתה יותר מכל תקופה אחרת בעבר. מצרים וירדן יחזירו את שגריריהן מתל אביב ויסלקו את שגרירי ישראל מקהיר ועמאן, יקפיאו את ספיחי הפעילות הכלכלית שעדיין קיימת ויצמצמו את שיתוף הפעולה הביטחוני. מחיר זניח מול הגשמת חלום הריבונות בארץ אבותינו.

האיחוד האירופי במשבר, אך יערים קשיים על ישראל

האיחוד האירופי מצוי במשבר זהות. לא רק בריטניה שכבר פרשה, אלא גם חברות אחרות קוראות תיגר על המוסדות המרכזיים בבריסל וסמכויותיהם. בארגון שבו החלטות בנושאי חוץ וביטחון זקוקות להצבעת פה אחד, די בהתנגדות מדינה אחת כדי למנוע הטלת סנקציות כואבות על ישראל.

הפגנה בכיכר רבין נגד תוכנית הסיפוח 6 ביוני 2020. ראובן קסטרו
העולם הערבי יגיב בעוצמה פחותה. הפגנה נגד הסיפוח/ראובן קסטרו

השבוע נפגשו שרי החוץ של המדינות החברות ודנו בסיפוח. מהדיווח הרשמי על המפגש ברור שלא הייתה תמימות דעים בביקורת שהביעו, הן על תכנית טראמפ והן על כוונות ישראל, וכיצד להגיב אם הן אכן ימומשו. אין די בכך כדי למנוע מהבירוקרטיה של האיחוד להערים קשיים ומכשולים על שיתוף הפעולה הישראלי-אירופי, או ממדינות חברות להערים קשיים ומכשולים בפני היצוא הישראלי, אך זו לא תהיה מדיניות האיחוד כולו.

כשהגבולות באירופה פתוחים, והמוצר הישראלי יוכל להגיע לכל נמל כניסה אירופי ומשם לכל מדינה חברה, היצוא מההתנחלויות עלול גם הוא להיפגע. כיום משלם היבואן האירופי מכס על מוצרים מההתנחלויות. יתכן שבעתיד, אם תחליט ישראל על סיפוח, הוא לא יוכל כלל לייבאם.

גדר הפרדה,  10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
צעדי סיפוח עלולים לבטל שיתופי פעולה ישראלים-אירופים. גדר ההפרדה/ראובן קסטרו

קורבן נוסף וכבד שישראל עשויה להקריב הוא שיתוף הפעולה בתחום המחקר והפיתוח, שמהווה מכשיר חיוני במימון פעילות התחום בישראל ובהנגשת מוסדות מחקר לאלו שבאירופה. צעדי סיפוח ישראלים יעכבו ואולי יבטלו את המשא ומתן בין ישראל והאיחוד האירופי על השתתפות ישראל בתכנית המחקר והפיתוח לשנים 2021-2027 - נזק מרבי של כ-150 מיליון דולר לשנה.

המחיר הכבד ביותר שישראל עלולה לשלם הוא זה האמריקני, גם אם לא את כולו בתשלום אחד, וגם אם בקשות התשלום יוגשו בכמה פעימות. התרחקות חלקים גדולים מהקהילה היהודית בארצות הברית היא תהליך שהחל לפני שנים ולא כולו נובע ממעשי ישראל - אבל היא מאיצה אותו ומעצימה את הנזק והנתק הרוחני, החברתי, הכלכלי והמדיני בין שני חלקיו הגדולים של העם היהודי. המיעוט האורתודוקסי יחגוג, אבל הרוב החילוני יתחזק באדישותו והתרחקותו מישראל.

הכותב הוא ד"ר עודד ערן, שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופאי לשעבר וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully