וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשלומי מודאגים מתופעת המסתננים מלבנון, ותוקפים את צה"ל: "זה מחדל"

18.6.2020 / 18:07

ראש המועצה המקומית בצפון הביע חשש מפני התופעה ההולכת וגוברת, ואמר שהצבא "צריך להתחייב שדברים כאלו לא יקרו". גם התושבים מתחו ביקורת על התנהלות צה"ל: "מספרים לנו סיפורים, ובפועל מסתנן הגיע לפתח הבתים". אלוף פיקוד צפון: "תחושת הביטחון עומדת לנגד עינינו"

צילום: אבלין סנקר

ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, תקף את התנהלות צה"ל בנוגע לתופעת המסתננים הבלתי חוקיים שנכנסים למדינה דרך היישוב הצפוני. זאת, לאחר שמתחילת השנה התרחשו שבעה אירועי חדירה לשטח ישראל. "תפיסת הביטחון בהגנה על שלומי נכשלה, גם אם אלוף פיקוד הצפון אינו מסכים עם זה", אמר אתמול (רביעי) נעמן לוואלה! NEWS בתום שיחתו עם מפקד פיקוד צפון, אלוף אמיר ברעם. בשיחתם אמר אלוף ברעם כי צה"ל פועל בעקביות למול תופעת המסתננים הבלתי חוקיים בחודשים האחרונים.

השיחה בין השניים התקיימה לאחר שאתמול בשעה 04:38 לפנות בוקר הוקפצה כיתת הכוננות של שלומי עקב התראת חדירה בגדר הגבול עם לבנון. כוחות ביטחון רבים נפרסו בשכונות הצפוניות של היישוב בסיוע מסוקים, רחפנים ופצצות תאורה.

ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, עם מפקד האוגדה. 17 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"תפיסת הביטחון נכשלה". ראש מועצת שלומי עם מפקד האוגדה, אתמול/אתר רשמי, אתר רשמי

לקראת השעה 07:00 בבוקר נתפס המסתנן מסודן בתוך תעלת ניקוז צמוד לקיר הדיירים בשכונת "מורד ההר" בשלומי. תושבת השכונה הבחינה בו והתקשרה למוקד 100 של המשטרה. רכז הביטחון השוטף הצבאי (רבש"צ) של היישוב, שגיא וקנין, הקפיץ את כיתת הכוננות, וצה"ל תפס את הפיקוד ממנה.

"בעיניי זה מחדל ואין לי כל כוונה לעצום עיניים", אמר נעמן מיד לאחר האירוע. מנגד, דובר צה"ל מסר כי "גם באירוע זה תצפיות צה"ל זיהו את החשוד לפני חציית הגדר, וכוחות רבים בפיקוד מפקד האוגדה הגיעו לפאתי היישוב עד שהוא נתפס ונעצר".

עוד בוואלה!

פועל זר שחדר מלבנון נתפס על ידי כוחות צה"ל ביישוב שלומי

לכתבה המלאה

"שלומי אינה מוגנת מחדירת מחבלים וזה מצב בלתי נסבל"

האלוף ברעם, בשיחתו עם נעמן, חזר ואמר כי "תחושת הביטחון של תושבי הצפון עומדת לנגד עינינו בכל אירוע, ועל כן כוחות צה"ל ימשיכו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם לשמירה על ביטחון התושבים תוך חיזוק הקשר ושיתוף הפעולה עם ההתיישבות".

נעמן, מצידו, ביקש לטהר את האווירה ולהביע את ההערכה הגדולה שהוא רוחש לפיקוד הצפון, לאוגדה ולחטיבה המופקדים על ביטחון יישובו וכן למפקדיהם. אך במקביל, הבהיר ראש מועצה שלומי כי אינו חוזר בו מדבריו.

"מתוך תמונת המצב והמציאות עמם צריכים לחיות התושבים בשלומי היום, הם אינם מוגנים מחדירת מחבלים - וזה מצב בלתי נסבל", אמר גבי נעמן גם אחרי השיחה. "ביקשתי ודרשתי מאלוף פיקוד הצפון, שאני מאד מעריך את תרומתו הרבה לביטחון בצפון, דרישה חד משמעית: לא לאפשר לשום גורם אזרחי או צבאי לחצות את הגבול ולחדור ליישוב שלומי. אני חושב שזו דרישה מינימלית שעל צה"ל ופיקוד צפון להתחייב בפניי ובפני התושבים - שדברים כאלה לא יקרו".

חייל צה"ל עוצר מסתנן שהגיע מסודן ביישוב שלומי. 17 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"גם באירוע זה תצפיות צה״ל זיהו את החשוד". חייל עוצר את המסתנן מסודן, אתמול/אתר רשמי, אתר רשמי
המסתנן שנתפס בשלומי 18 ביוני 2020. אבלין סנקר, אתר רשמי
המסתן שנתפס בשלומי/אתר רשמי, אבלין סנקר

"הצעתי לאלוף להיכנס לפייסבוק של המועצה ולפייסבוק האישי שלי, ושיקרא את התגובות של תושבי שלומי", הוסיף ראש המועצה. "התגובות הן 'חוסר אמון', 'מחדל', 'לא יעלה הדעת', 'סכנת חיים'. כלומר, הביקורת גדולה ומשמעותית".

ואכן, בדף הפייסבוק של נעמן כתב אתמול אחד התושבים, גולן, כי "סיפרו לנו סיפור יפה על גידור וטכנולוגיה מאד מתקדמת שמזהה יתוש חולף, ובפועל מסתנן הגיע עד לפתח הבתים". תושבת בשם שירה כתבה כי "חיזבאללה בודק את עירנות צה"ל, היישוב והתושבים. לא רוצה לדמיין אילו היה לבחור נשק עם כוונה לבצע משהו קיצוני". בת אל, שמתגוררת גם היא בשלומי כתבה: "התקשרתי למשטרה ב-05:00 ולא ידעו כלום. העיקר שצה"ל מתאמן. מזל שיש תושבים עירניים בשעות כאלה".

"החדירה מהגבול היא תמרור אדום לצה"ל"

נעמן אמר כי ביקש מהאלוף ברעם "לקיים ישיבה דחופה עמי ועם היחידות הרלוונטיות במשרד הביטחון כדי להשלים את קיר הביטחון משלומי מזרחה ומערבה, שייתן ליישוב הגנה של 99% - וכמובן להוסיף מצלמות וחיישנים שמזהים כל תנועה עוד לפני שמגיעים לגדר הגבול. אני מאמין שזה אפשרי ושאין שום סיבה בעולם להנציח את המצב המסוכן הזה ולא ליום אחד נוסף".

לדבריו, "סיכמנו בסוף דברינו שהאלוף נשאר בעמדתו לפיה הכוחות פעלו נכון, אני נשאר בעמדתי בהתאם למכתב שכתבתי, ומכאן חשוב שנמשיך לחזק את צה"ל ופצ"ן והם יחזקו את שלומי, ונעבוד יחד כדי להבטיח את בטחונם של תושבי שלומי כדי שמקרה כזה לא ישוב בשנית. ראשי המועצות האזוריות השכנות כולם מגבים אותי ואת המכתב שכתבתי לאלוף, כולל משה דוידוביץ' ממטה אשר, שהוא גם יו"ר ועד קו העימות".

משה דוידוביץ' אמר לוואלה! NEWS כי "החדירה וחציית הגבול הצפוני החוזרת ונישנת בחודשים האחרונים הינה תמרור אדום לצה"ל. אירוע מאין זה יכול היה להיגמר בפגיעה ואף חלילה באובדן חיי אדם. תושבי קו העימות חרדים ומודאגים מהמצב, ובכוונתי לפנות לרמטכ"ל לקבוע עמו פגישה דחופה לליבון הנושא".

גם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) מודאג והוא פנה אמש לשר הבטחון, בני גנץ, בפנייה דחופה "עקב חשש מוחשי לחיי תושבי היישוב שלומי". לדבריו, "עקב האירוע, תפיסת הביטחון של התושבים נפגמה ולא בכדי. הרי שאם אזרח בודד, המחפש עבודה הצליח לחדור, כאשר כל מה שהיה צריך הוא לעשות זה להגיע לסוף גדר המערכת ולחתוך אותה, אל לנו לחשוב מה היה מתרחש, אילו היה מדובר בצוות חיזבאללה מתוחכם".

הוא הוסיף: "נראה כי נדרשת התערבותך המיידית והדחופה, לשם תחקור מעמיק של האירוע, להעמיק בשאלה האם מכת ההסתננות הפוקדת את הגבול הצפוני לאחרונה, איננה מעלה חשש כי מדובר בבחינה מצד חיזבאללה להיערכות כוחותינו בשטח, לבחון כיצד הצליח אותו מסתנן יחיד ולא חמוש לחדור את הגדר וכיצד יש לעבות את מעבר הגבול, כדי שהדבר לא ישנה ויסתיים בצורה טרגית הרבה יותר".
טופורובסקי ביקש מגנץ לפעול לחקירת המקרה על כל פרטיו ובחינת מעבר הגבול לאשורו, ובין היתר "האם האמצעים הקיימים כעת, מספיקים לשם יצירת מעטפת הגנה ראויה, לתושבים המתגוררים בצמוד לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully