וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב של ואן גוך וגוגן על ביקורם בבתי זונות נמכר ב-200 אלף יורו

במכתב שכתבו השניים לאמן צרפתי בשנת 1888, תיארו את עבודתם המשותפת בדירה שכורה בצרפת. "עשינו כמה טיולים בבתי בושת, נחזור לשם כדי לעבוד". לדברי מומחים, המסמך יוצא דופן בשל הביטחון מצד השניים במהפכה שחוללו, "היו מודעים לכך שהאומנות שלהם היא נקודת מפנה"

בווידאו: ציור של ואך גוך נגנב ממוזיאון בהולנד/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: ציור של ואן גוך נגנב ממוזיאון בהולנד שנסגר בגלל הקורונה, מרץ 2020)

מכתב שנכתב על ידי הציירים וינסנט ואן גוך ופול גוגן, המפרט את ביקוריהם בבתי זונות, נמכר במכירה פומבית תמורת 210,600 יורו. המכתב, שהובא על ידי קרן וינסנט ואן גוך אל בית המכירות הפומביות "דראות" בפריז, נשלח אל חברם המשותף של השניים, הצייר הצרפתי אמיל ברנאר בשנת 1888.

המכתב מתאר את חיי הציירים הפוסט-אימפרסיוניסטיים ואת עבודתם המשותפת בעיר ארלס בצרפת, בו הם משוכנעים כי הם מובילים "רנסנס גדול באומנות". אולם, לאחר כמה חודשים הסתיימה חברותם של השניים וגוגן עזב את העיר. התאריך החתום על המכתב הוא ה-1-2 בנובמבר, 1888, שבועות מספר לפני שוואן גוך חווה את התמוטטותו הנפשית הידועה בה חתך את אוזנו השמאלית.

מכתבו של ואן גוך שנמכר תמורת 210,000 יורו
המתאר ​​ביקורים בבתי זנות 17 ביוני 2020. רויטרס
חלק מהמכתב ששלחו ואן גוך וגוגן לברנאר/רויטרס

במסמך מחליפים ביניהם האמנים דין וחשבון על שהותם בארלס, שם גרו יחד בדירה שכורה. "עכשיו משהו שיעניין אותך", כתב ואך גוך במכתב בן הארבעה עמודים לברנאר. "עשינו כמה טיולים בבתי בושת, וסביר להניח שבסופו של דבר נלך לשם לעיתים קרובות בכדי לעבוד".

לדבריו, "כרגע לגוגן יש קנבס בעבודה מאותו לילה בבית הקפה בו ציירתי גם כן, אבל עם דמויות שנראו בבתי הזונות. זה עומד להפוך לדבר יפייפה".

עוד בוואלה!

ציור של ואן גוך נגנב ממוזיאון בהולנד שנסגר בגלל הקורונה

לכתבה המלאה
ואן גוך. -, אתר רשמי
ואן גוך, דיוקן עצמי. 1887/אתר רשמי, -

בעוד שהמכתב הופנה לחברם, היה זה בעצם דיאלוג בין ואך גוך לגוגן, שתיאר את רשמיהם הראשונים מעבודתם יחד. במכתב תיאר ואך גוך את גוגן כ"יצור לא מזויף עם אינסטינקטים של חיית פרא". עוד הוסיף כי "אצל גוגן, דם ומין גוברים על שאפתנות, אך די עם זה - אתה מכיר אותו יותר טוב ממני, רק רציתי לספר בכמה מילים על רשמיי הראשונים".

בית המכירות הפומביות "דראות" אמר כי המכתב היה "יוצא דופן" בשל הביטחון שהיו לשני האמנים במהפכה שהם מחוללים בתחום. "הם היו מודעים לחלוטין לכך שהאומנות שלהם מסמנת נקודת מפנה ורק בדורות הבאים יבינו זאת".

פול גוגן. -, אתר רשמי
"יצור לא מזויף עם אינסטינקטים של חיית פרא". פול גוגן, דיוקן עצמי. 1893/אתר רשמי, -
אמיל ברנרד. -, אתר רשמי
אמיר ברנאר, דיוקן עצמי, 1886/אתר רשמי, -

לדברי מוזיאון ואן גוך באמסטרדם, שם יוצג המכתב בהמשך השנה, מדובר בהתכתבות היחידה שהייתה לוואן גוך עם אמן אחר, והוא נחשב "למסמך המשמעותי ביותר שכתב ואן גוך שקיים בידיים פרטיות".

מנהלת מוזיאון ואן גוך, אמילי גורדנקר, אמרה כי היא נרגשת מהמסמך החשוב, "אנו שמחים ומודים מאוד על כך שקרן וינסנט ואן גוך איפשרה להוסיף מכתב כה מדהים כמו זה לאוסף שלנו, במיוחד בתקופות מאתגרות אלה".

המכתב יוצג במוזיאון ואן גוך באמסטרדם החל מ-9 באוקטובר השנה, ויהיה אחד מארבעים המסמכים שיוצגו במסגרת תערוכה במוזיאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully