וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין: נפעל לקיצור שעות תורנויות המתמחים

17.6.2020 / 13:41

שר הבריאות הביע בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת את נכונותו למצוא פתרון למחלוקת סביב אורך המשמרות. "זה נושא מורכב, אבל הכוונות שלנו ברורות", אמר, בעוד המתמחים מפגינים מחוץ לדיון. יו"ר ארגון מרשם: "אנחנו לא צריכים ועדות - רק צריך לקבל החלטה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

שר הבריאות יולי אדלשטיין הצהיר היום (רביעי) כי בכוונתו לפעול לקיצור תורנויות המתמחים, במהלך דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא. אדלשטיין אמר כי "הנושא מורכב. לא בכדי הוא מתגלגל הרבה שנים. נפעל יחד עם המתמחים והארגונים היציגים לפתרון הסוגיה הזו, כולל קיצור המשמרות. לא הכול יהיה כותרת בעיתון ותוך שעה, אבל הכוונות שלנו ברורות".

יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), פרופ' ציון חגי, קרא לשקול את השלכות המהלך. "26 שעות זה השאלה, השאלה היא מה היא המשמעות של השינויים על מערכת הבריאות", אמר.

הוא הצהיר כי מאז כניסתו לתפקיד הוא קרא לערוך רפורמה. לדבריו, "גם מומחים עושים לילות, גם אני כמנהל מחלקה עשיתי תורנויות. אנחנו צריכים לשפר את הסוגיות האלה - אבל בצורה מושכלת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נפעל למצוא פתרון לסוגיה הזאת". אדלשטיין וכץ בוועדה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחוץ לדיון הפגינו מתמחים מארגון "מרשם" וקראו "לא מוותרים עד שמקצרים" ו"סוף לתורנויות של 26 שעות". יו"ר הארגון, ריי ביטון, קראה בדיון לקבל החלטה בהקדם על קיצור התורנויות. "אנחנו לא צריכים מתווים וועדות ולחשוב ולדון. זה מה שאנחנו עושים עשר שנים", טענה. "כל מה שצריך זה לקבל החלטה שמשתמשים ב-50 תקנים שהאוצר הקציב ב-2011, לצאת מחר לפיילוטים בעשר מחלקות ברחבי הארץ, ולהגיש מסקנות בעוד חצי שנה לקראת ההסכם הקיבוצי".

ראש פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית, ד"ר אלה קיטרוסר, אמרה בדיון כי "תמוהה בעיניי ההגנה על ארגון שמייצג עשרה אחוזים מהמתמחים בלבד". קיטרוסר, המופיעה רבות בתקשורת ובפורומים מקצועיים כנציגת חבריה בהסתדרות, הביעה בעבר התנגדות נחרצת לקיצור התורנויות שלהם.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי בירך את שר הבריאות על "הודעתו האמיצה", כלשונו, שלדבריו נותנת גיבוי להחלטתו בנושא. "עלינו לשמור על התמחות מקצועית אבל להפוך אותה ליותר אנושית, ולכן הדרך היחידה לקבלת האישור מטעמי עוברת דרך יצירת מתווה ברור לקיצור תורנויות המתמחים", אמר שמולי, שנפגש ביום ראשון עם נציגי ארגון "מרשם".

עוד בוואלה!

הוועדה לבחינת קיצור תורנויות הרופאים המתמחים התכנסה לדיון ראשון

לכתבה המלאה
הפגנת  מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים בקריאה לחברי הכנסת לעצור את התורנויות המסוכנות של 26 שעות, מחוץ לכנסת, 17 ביוני 2020. ארגון המתמחים, אתר רשמי
הפגנת המתמחים, היום/אתר רשמי, ארגון המתמחים

הדיון בכנסת מתקיים שלושה ימים לאחר כינוסה הראשון של ועדת ההסתדרות הרפואית לבחינת מתכונת עבודת הרופאים וקיצור התורנויות. יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ (הליכוד), הסכים עם טענות המתמחים על אורך המשמרות ואמר כי "אחרי 25 שעות עבודה בכל מקרה אף אחד לא לומד ולמעשה אתה פוגע בהכשרה שלו, כי הוא שם פיזית אבל הוא לא במגרש". כמו כן, הוא הודיע כי בכוונתו לשתף פעולה עם הוועדה החדשה. "נמצא את הדרך לשפר את איכות החיים של המתמחים שיוכלו לשפר את החיים של האזרחים. אנחנו ניכנס לנושא הזה ונלווה את הוועדה. היא צריכה להיות מדידה, עם אבני דרך".

אדלשטיין הסכים עם דבריו ובירך על הקמת הוועדה, אך אמר: "אותי מעניין למצוא פתרון. לכן, אני לא מתחייב מראש לקבל ככתבן וכלשונן את כל ההמלצות של הוועדה. אני אשקול אותן ואביא אותן אליך יו"ר הוועדה. זו המציאות שאנחנו נמצאים בה".

אדלשטיין ציין כי הפתרון צריך להגיע כחלק משינוי נרחב יותר. "מדובר גם בתוספת תקנים למערכת הבריאות, בשיפור מערכת הרפואה ובמאבק בקורונה. הכול באותה נשימה", אמר. "גם כאן צריך להיות ריאלי. שני העקרונות - לא תהיה שום פשרה על ההכשרה ועל איכות הרפואה, וחייבים לכלול את קיצור התורנויות".

הפגנת  מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים בקריאה לחברי הכנסת לעצור את התורנויות המסוכנות של 26 שעות, מחוץ לכנסת, 17 ביוני 2020. ארגון המתמחים, אתר רשמי
מחאת המתמחים מחוץ לדיון/אתר רשמי, ארגון המתמחים

עוד אמר כץ על הוועדה כי "אתה צריך לשפר את איכות החיים של הרופאים במדינת ישראל. של המטפלים וכך גם של המטופלים. לא צריך ועדה ולא לדבר, על כל ארבעה מתמחים להוסיף תקן אחד וזהו. זה כל כך פשוט. חצי שנה של דיונים זה יותר מדי, 30 אנשים זה יותר מידי. ככה לא מתקבלות החלטות".

הוועדה בהסתדרות הרפואית הוקמה לקראת פקיעת ההסכמים הקיבוציים של הרופאים, ועל רקע מחאת המתמחים, ובראשם ארגון "מרשם", שקראו לקצר את משך המשמרות מ-26 שעות ל-16 לכל היותר. היא מוגדרת כוועדה בלתי תלויה, וצפויה להגיש את מסקנותיה תוך מספר חודשים. בעקבות בקשת וואלה! NEWS, הכינוס ביום ראשון שודר בשידור חי בעמוד הפייסבוק של ההסתדרות הרפואית, וזאת לאחר שחברי פורום המתמחים בהסתדרות אמרו כי אינם מעוניינים בנוכחות עיתונאים באולם

הוועדה עוררה התנגדות גם בקרב חלק מהמתמחים שהשתתפו במחאה נגד אורך התורנויות, ועשרות מהם הפגינו בשבוע שעבר נגד מה שכינו "הוועדה למסמוס מאבק המתמחים". המוחים קראו "לא מחליטים עלינו בלעדינו", "Fake ועדה, Real מחאה" והחזיקו שלטים עם ציטוטים של חברי הוועדה שהתבטאו נגד קיצור תורנויות.

(עדכון ראשון: 10:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully