וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור תורנויות? חברי ועדה בולטים כבר הודיעו שהם מתנגדים לדרישות המתמחים

2.6.2020 / 14:40

ההסתדרות הרפואית הקימה בשבוע שעבר ועדה ברקע המחאה לקיצור המשמרות מ-26 שעות ברצף, אולם חלק מחבריה - כולל רכזת הוועדה - התבטאו בעבר בתקיפות נגד האפשרות. "קיצור התורנויות יחריב את ההתמחויות בישראל", נאמר. ארגון המתמחים: "ספין של ההסתדרות הרפואית"

צילום: פייסבוק "מרשם", יואב איתיאל, בועז אפרת

ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) הכריזה כי תקים ועדה לבחינת קיצור תורנויות המתמחים, אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי כמה מחבריה, בהם רכזת הוועדה, כלל אינם מאמינים בפתרון זה.

הוועדה הוקמה בשבוע שעבר על רקע מחאת המתמחים, ובראשם ארגון "מרשם", שקראו לקצר את משך המשמרות מ-26 שעות ל-16 לכל היותר. בהסתדרות הרפואית הגיבו כמענה ראשוני למחאה כי הם מחזיקים בתכניות מוכנות מבעוד מועד לקיצור התורנויות, אך מעולם לא הציגו אותן. כעת, הם גיבשו ועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים.

רכזת הוועדה, יו"ר פורום המתמחים בהר"י, ד"ר אלה קיטרוסר, מופיעה רבות בתקשורת ובפורומים מקצועיים כנציגת חבריה בהסתדרות. עם זאת, היא מתנגדת נחרצות לקיצור התורנויות שלהם. "אני חושבת שהפחתת מספר התורנויות והפחתת עומס העבודה בתוך כל תורנות הם כנראה הפתרון שהכי טוב במצב הנוכחי - הרבה יותר מהקיצור (של התורנויות - ב"א)", כתבה לאחרונה בתגובה לפוסט בפייסבוק שעסק בנושא. אם כך, נראה שד"ר קיטרוסר, רופאה מתמחה בגניקולוגיה בבית החולים שערי צדק, לא תפעל לקיצור התורנויות בוועדה.

תגובה שכתבה יו"ר פורום המתמחים בהר"י ד"ר אלה קיטרוסר. מתוך פייסבוק, צילום מסך
מתנגדת נחרצות לקיצור התורנויות. תגובתה של ד"ר קיטרוסר/צילום מסך, מתוך פייסבוק

לצדה ישנו גם את יו"ר איגוד הכירורגים בישראל, פרופ' יורם קלוגר, שסבור כי "קיצור התורנויות יחריב את ההתמחויות בישראל", כלשונו, במכתב ששלח לשר הבריאות יולי אדלשטיין מטעם האיגוד למתמחים בכירורגיה. פרופ' קלוגר הגדיל לעשות ואף כתב כי "ההתמחות במקצועות הכירורגיים בכלל ובכירורגיה הכללית בפרט אינה קלה. המתמחים הבוחרים בהתמחות במקצוע כירורגי בכלל ובכירורגיה הכללית בפרט קורצו מחומר שונה מעמיתיהם במקצועות ההתמחות האחרים".

ד"ר קלוגר קרא לכל המתמחים בכירורגיה כללית "לשים מבטחם באיגוד הכירורגים ומוסדותיו ולהמתין לשינויים שיחולו בהתמחות ולטובת ההכשרה ורווחת המתמחים, ולא להיתפס למסע יח"צנות העושה בתורנות וכעת גם בהתמחות שימוש ציני ללא מורא וללא יראה בפני הגורמים האחראים, בחוק, על מוסד ההתמחות".

מכתבו של פרופ יורם קלוגר 
יור איגוד הכירורגים של ההסתדרות הרפואית לשר הבריאות. ללא, צילום מסך
"קיצור התורנויות יחריב את ההתמחויות בישראל". המכתב ששיגר ד"ר קלוגר לשר אדלשטיין/צילום מסך, ללא

יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים בישראל, המשנה למנכ"ל שיבא, פרופ' ארנון אפק, שהתבטא לאחרונה בעד פיילוטים לקיצור תורנויות, אמר בעבר את ההיפך הגמור. במסגרת דיון בבית הדין לעבודה שעסק בנושא ב-2014 אמר פרופ' אפק כי במידה ותחול תכנית של קיצור תורנויות "תיפגע האיכות והכשירות הרפואית של הרופאים בישראל ואיכות הרפואה למטופלים... הלימודים יהפכו להיות שטחיים ורשלניים... יש הרבה רופאים מומחים שעושים תורנויות". באשר לעניין הרצף הטיפולי אמר אז פרופ' אפק כי זו "בעיית הבעיות בקיצור משך התורנות. הפגיעה היא קודם כל פגיעה ברצף הטיפול, והמחקרים המודרניים יעידו על זה".

"מסע השתקה בניסיון לעצור את מאבק המתמחים"

"היינו רוצים לברך את הר"י על הצטרפותם למאבק המתמחים, אך לצערנו וכרגיל מדובר בספין של הר"י, בדיוק כפי שנהגה לאורך העשור האחרון בכל הנוגע לקיצור תורנויות המתמחים", נמסר מטעם "מרשם". "תורנות של 26 שעות היא פשע. היא פשע למטופלים שלנו והיא פשע עבורנו ואנחנו משלמים עליה בבריאות שלנו ושל המטופלים שלנו. במקום תמיכה והובלה של המאבק, אנחנו עדים בשבועות האחרונים למסע השתקה והפחדה שמתנהל על ידי הר"י בניסיון לעצור את מאבק המתמחים. 90% מהמתמחים מבקשים קיצור תורנויות - אי אפשר יהיה להשתיק אותם הפעם בוועדות מסמוס שהר"י מקימים".

עוד נמסר מ"מרשם" כי "הר"י איבדה את הלגיטימציה לעסוק בנושא קיצור תורנויות כאשר בעשור האחרון עשתה כל שביכולתה למנוע קיצור תורנויות ואף הכשילה כל ניסיון להוביל מהלך כזה על אף שהדבר הוסכם ואושר ואף תוקצב בהסכם 2011. תשע שנים שלמות חלפו מאז. בזמן הזה אפשר היה להפוך עולמות, לתת עתיד ותקווה לאלפי מתמחים, לצאת לעשרות פיילוטים, לבחון אותם מכל כיוון, לבחור את הפיילוט הנכון לכל התמחות וכבר להורות על מתווה עבודה לקיצור תורנויות וליישמו בשטח".

לדברי הארגון, "דור שלם של מתמחים כבר היה אמור לסיים התמחות עם תורנויות מקוצרות. ולכן ההודעה של הר"י על הקמת 'ועדה' לבחינת הנושא כשחלק מחבריה הם מגדולי המתנגדים לקיצור תורנויות היא לא יותר מעלה תאנה שנועד להסתרת מבושיה ולזריית חול בעיני המתמחים והציבור כדי לפגוע במאבק האותנטי של המתמחים ולהחלישו".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
מחאת המתמחים בתל אביב, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

משרד הבריאות הודיע רשמית בחודש שעבר כי הוא תומך בניסיון לקיצור תורנויות המתמחים. במענה לפניית וואלה! NEWS בירך המשרד לראשונה על נכונות הגופים בשטח, דוגמת ההסתדרות הרפואית והמרכז הרפואי שיבא, להחיל פיילוט במודל של משמרות באורך 18 עד 21 שעות עבודה בכל בית חולים שירצה בכך. זאת, בניגוד למשמרות באורך 26 שעות כפי שנעשות כיום. "פיילוט יאפשר לבחון את האפשרויות בצורה שאינה תיאורטית כמו שנבחנת כעת", נמסר.

הצעד של משרד הבריאות הגיע על רקע הודעת הר"י, לפיה בארגון פעלו זה זמן רב לקיום פיילוטים - עוד טרם התפרצות נגיף הקורונה. עם זאת, במענה לפניית וואלה! NEWS, בהר"י לא ידעו אז לפרט מה הם פרטי הפיילוט. "הר"י שוקדת כבר זמן רב יחד עם פורום המתמחים ופורום הסטאז'רים על הובלת רפורמות בתחום מתכונת העבודה של הרופאות והרופאים לרבות קיצור משך התורנות. כחלק מהמהלך, יושקו בקרוב שורה של פיילוטים בכמה מחלקות שונות. בשלב הראשון בשיבא ובהמשך בבתי חולים נוספים. הר"י עדכנה את כל הגורמים הרלוונטיים בדבר היוזמה ואף הבהירה לראש הממשלה כי יש להקצות לצורך העניין את כל המשאבים הנדרשים. פרטים נוספים על המהלך יתפרסמו בקרוב ויהיה ברור לכולם כי מדובר בבשורה משמעותית מאוד".

בראש הוועדה עומדים פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר ומשתתפים בדיוניה 24 חברים - נציגי הארגונים, בתי החולים, האיגודים והפורומים. על פי יו"ר הר"י, על הוועדה למסור לו את החלטות הביניים שלה בעוד שלושה חודשים, ומסקנה סופית עד שישה חודשים. את מסקנות אלו, על פי שיקול דעתו של פרופ' חגי, תגיש ההסתדרות למשרד הבריאות - ויחדיו שני הגופים אמורים לפעול על מנת ליישם אותן.

מההסתדרות הרפואית לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully