וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי בבתי חולים ייבחן קיצור שעות תורנות; המתמחים: "הצהרות חלולות"

12.5.2020 / 11:55

ההסתדרות הרפואית הודיעה במהלך דיון בכנסת כי בחודש הקרוב תחל בפיילוט בו ייבחן קיצור שעות המשמרת של המתמחים, מ-26 שעות ל-21 שעות. זאת, לאחר שאלפי רופאים מתמחים הפגינו בסוף השבוע האחרון על תנאיהם. בארגון "מרשם" מפקפקים: "ניתנה לנו התחייבות בעבר שלא התקדמה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת דנה היום (שני) בסוגיית קיצור שעות המשמרת של המתמחים בבתי החולים, מ-26 שעות ל-21 שעות. בתוך כך, בוועדה נאמר כי ההסתדרות הרפואית תחל בחודש הקרוב בניסוי בכמה מחלקות בבתי חולים, ותבחן את קיצור שעות התורנויות של הרופאים המתמחים.

הדיון מגיע ברקע מחאת המתמחים המתמשכת, שהגיעה לשיאה במוצאי שבת האחרונה, בה הפגינו אלפי רופאים מתמחים בתל אביב ובחיפה בדרישה לשיפור תנאיהם, תחת הקריאות: "רופאים דורשים קיצור תורנויות", "לא חוזרים ולא חוזרות ל-26 שעות" ו"הציבור הבין מזמן - עייפות זה מסוכן". דרישותיהם של המתמחים, מלבד קיצור שעות התורנות, הן בין היתר הוספת תקני מתמחים ומזכירות וכן מציאת פתרון לילדי הצוותים הרפואיים בהתאם לשעות עבודתם.

במהלך הדיון, אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), כי מדובר בכ-7,000 מתמחים בארץ, והר"י תומכת בקיצור ההתמחויות שלהם. "יש בארץ כ-50 התמחויות רפואיות שונות, שאינן דומות אחת לרעותה. אנו נמצאים במגעים עם הגורמים הנוגעים, ונחל בעוד כחודש ניסוי במספר בתי חולים, ונבדוק במספר מחלקות - התמחות של 12 ו-16 שעות בלבד".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הרופאים המתמחים, שבת/ראובן קסטרו

לדבריו, "ההתמחות היא הקריטית בחיים המקצועיים של הרופא, ובה הוא מוכשר לעמוד עצמאית. קיבלנו מהאוצר 500 תקנים, ואנו מקווים להוסיף עוד תקנים ככמות הזו גם בשנה הבאה". חגי הזהיר כי בעשור הקרוב יפרשו משירות כ-50% מרפאי ישראל, ועלול להיווצר מחסור של כ-4,000 רופאים.

עם זאת, יו"ר ארגון "מרשם" (ארגון המתמחים לרפואה) ד"ר ריי ביטון תקפה לאחר הדיון את ההסתדרות הרפואית וטענה כי הפיילוט המדובר הוא ניסיון לקנות אותם מבלי לספק פתרונות. "לא קונים אותנו בהצהרות חלולות מתוכן על קיום פיילוטים שנולדו מאתמול להיום - עד שלא נראה תוצאות אמיתיות בשטח אנחנו נמשיך את המאבק", הבהירה.

עוד בוואלה!

מתמחים הפגינו בת"א ובחיפה: "לא חוזרים לתורנויות של 26 שעות"

לכתבה המלאה
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם בהפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם בהפגנת הרופאים המתמחים/ראובן קסטרו

גם נציג ארגון המתמחים ב"מרשם" פקפק בפוטנציאל של הניסוי ואמר במהלך הדיון בוועדה כי "תורנויות של 26 שעות הן פשע כנגד המתמחים והמטופלים כאחד. אנחנו לא מאמינים להר"י שיובילו מהלך כזה כשם שהם לא עשו דבר מאז שנחתם ההסכם ב-2011 בו כבר הוסכם על קיצור תורנויות, או כפי שהתנגדו נחרצות לתביעת המתמחים לקיצור תורנויות בבית הדין לעבודה בשנת 2014".

עוד הוסיף כי "השאלה שצריכה לעמוד על הפרק היא לא האם לקצר את התורנויות אלא איך לקצר אותן. אף אחד לא היה רוצה שבן המשפחה שלו יעלה על הרכב עם נהג שהפעם האחרונה שבה הוא ישן הייתה לפני 27 שעות. הוא בטח לא היה רוצה שאותו אדם יתן לו טיפול שעה קודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully