וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מחאת המתמחים: משרד הבריאות הביע תמיכה רשמית בקיצור תורנויות

13.5.2020 / 19:25

המשרד התייחס לראשונה למאבק למען קיצור התורנויות של 26 שעות. בתשובה לפניית וואלה! NEWS נמסר כי "בשלה העת לבחינה מעמיקה של החלופות". בהסתדרות הרפואית טרם הציגו את הפיילוט, חרף טענתם שנחתם טרם פרוץ הקורונה. המתמחים: "לא נסכים לתורנויות של יותר מ-16 שעות"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

משרד הבריאות הודיע היום (רביעי) רשמית כי הוא תומך בניסיון לקיצור תורנויות המתמחים. במענה לפניית וואלה! NEWS, בירך המשרד לראשונה על נכונות הגופים בשטח, דוגמת ההסתדרות הרפואית והמרכז הרפואי שיבא, להחיל פיילוט במודל של משמרות באורך 18 עד 21 שעות עבודה בכל בית חולים שירצה בכך. זאת, בניגוד למשמרות באורך 26 שעות כפי שנעשות כיום. "פיילוט יאפשר לבחון את האפשרויות בצורה שאינה תיאורטית כמו שנבחנת כעת", נמסר.

במשרד הוסיפו כי "בשלה העת לבחינה מעמיקה ורצינית של החלופות השונות לתורנויות של מתמחים, חלופות אשר מצד אחד לא יפגעו בסביבת ההתמחות המקצועית ובסילבוס הנלמד ומאידך ישפרו את איכות החיים של המתמחים ויצמצמו את השחיקה שלהם".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
התייחסות ראשונה של משרד הבריאות למחאה. הפגנת המתמחים בכיכר הבימה בתל אביב/ראובן קסטרו

"התפרצות נגיף קורונה הינה אירוע משמעותי מאוד במערכת הבריאות עם השלכות שליליות וחיוביות במגוון רבדים שונים של המערכת", נכתב. "בין יתר הדברים, אירוע זה אפשר לבחון מנגנון עבודה אחר של המתמחים בבתי החולים. מודל עבודה זה הינו רק אחת מהאפשרויות שניתן לראות בעולם לעבודת מתמחים, לצדו קיימים עוד מודלים שראוי לבחון לקראת הסכם הבא, לצד בחינת המשמעויות על איכות הכשרת המתמחים בכל מודל ובכל מקצוע רפואי".

עוד בוואלה!

26 שעות בבית החולים: "הגוף כואב והמוח לא מרפה - האם טיפלתי נכון?"

לכתבה המלאה

הצעד של משרד הבריאות מגיע על רקע הודעת ההסתדרות הרפואית (הר"י), שלפיה בארגון פעלו זה זמן רב לקיום פיילוטים - עוד טרם התפרצות נגיף הקורונה. עם זאת, במענה לפניית וואלה! NEWS, בהר"י לא ידעו לפרט מה הם פרטי הפיילוט. "הר"י שוקדת כבר זמן רב יחד עם פורום המתמחים ופורום הסטאז'רים על הובלת רפורמות בתחום מתכונת העבודה של הרופאות והרופאים לרבות קיצור משך התורנות. כחלק מהמהלך, יושקו בקרוב שורה של פיילוטים בכמה מחלקות שונות. בשלב הראשון בשיבא ובהמשך בבתי חולים נוספים. הר"י עדכנה את כל הגורמים הרלוונטיים בדבר היוזמה ואף הבהירה לראש הממשלה כי יש להקצות לצורך העניין את כל המשאבים הנדרשים. פרטים נוספים על המהלך יתפרסמו בקרוב ויהיה ברור לכולם כי מדובר בבשורה משמעותית מאוד".

בארגון המתמחים "מרשם", שמוביל את המחאה למען קיצור התורנויות, התנגדו נחרצות לעמדת משרד הבריאות. "נגמרו הימים שבהם מקבלים החלטות עלינו בלעדינו", נמסר. "קיצור תורנויות מ-26 ל-21 שעות זו בדיחה במקרה הטוב או ניסיון למסמוס במקרה הרע. לא ישתיקו אותנו עם תכניות מביכות שאין בינן לבין הצורך והדרישות העולות מהשטח שום קשר. מתווה קיצור התורנויות יהיה באחד מהמודלים שהוצגו על ידי הארגון ובשיתוף ופיקוח מלא של המתמחים. לא נסכים לתורנויות של יותר מ-16 שעות".

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
המתמחים לא מסכימים לתורנויות של יותר מ-16 שעות. מחלקה לטיפול בקורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

ב"מרשם" הציגו שלושה מודלים. על פי ההצעה הראשונה, התורנויות יחולקו לשניים באופן שמשמר את צורת העבודה במחלקות בבקרים כמעט במלואה - ללא צורך בהוספת תקנים. על פי המודל השני, התורנויות יקוצרו ל-16 שעות - אך נגזר מכך צורך בתגבור של 17% בתקני המתמחים. על פי ההצעה השלישית, כוח האדם מתחלק לשתי קבוצות - האחת, שבה נמצא מרבית כוח האדם, עובדת במשמרות בוקר, והשנייה מגיעה לתורנות לילה אחת לכמה לילות. בתכנית זו המתמחים מתחלפים ביניהם במשמרות מדי כמה ימים.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון, פנתה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו ולממלא מקומו המיועד בני גנץ בדרישה לקיים פגישה דחופה על קיצור התורנויות. "לא נסכים שיתקבלו החלטות עלינו, בלעדינו. אנחנו מתנגדים לקיצור התורנויות מ-26 שעות ל-21 שעות ולכל מודל שמשמעותו תורנות מעבר ל-16 שעות", אמרה ביטון. "נדרשת הנחיה והובלה של גוף ממשלתי שיוציא לפועל את המתווה לקיצור תורנויות ללא תלות במעסיק, אלא בהתאם לתחום ההתמחות".

בדיון שנערך השבוע בוועדת הרווחה והעבודה של הכנסת, אמרה נציגת משרד הבריאות שרי פנג שגב כי משרדה ומשרד האוצר עובדים יחדיו על כמה אפשרויות, ובהן קיצור תורנויות. לשאלת יו"ר הוועדה, עאידה תומא סלימאן, האם למשרד יש עמדה ברורה בנושא, השיבה פנג שגב בשלילה. בנוסף לכך, היא אמרה כי המשרד לא הכיר את כוונת ההסתדרות הרפואית לצאת לפיילוט בנושא טרם התפרצות הקורונה.

(עדכון ראשון: 18:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully