וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: נוריד שכר למורים שלא ילמדו בחופש הגדול, יו"ר ארגון המורים: נתבע אותם

15.6.2020 / 19:25

הממונה על השכר, קובי בר נתן, הודיע כי יוריד את שכר המורים בכיתה י' שלא ייתנו תשעה ימי לימוד נוספים בחופש הגדול. יו"ר ארגון המורים אמר לוואלה! NEWS כי מדובר בהוראה לא חוקית, ואיים לפנות לבית המשפט. "האוצר פועל בשרירות לב ומנצל את מעמדו כדי לפגוע במורים"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן הודיע היום (שני) כי מורים בכיתה י' שלא ילמדו בתשעה ימי לימוד נוספים במהלך הקיץ, לא יקבלו את שכרם במלואו. דבריו של בר נתן נאמרו בתגובה לפנייתו של מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אחרי שהמשרד הודיע באופן חד-צדדי על הארכת שנת הלימודים.

בתגובה לכך, יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר לוואלה! NEWS כי "הממונה על השכר מתנהג בשרירות לב כלפי המורים", ואיים לתבוע את המשרד בגין הלנת שכר. אבואב שאל את הממונה על השכר באוצר, כיצד לנהוג לאור החלטת שר החינוך יואב גלנט, והיעדר ההסכמות עם ארגוני המורים בנושא. זאת, לדבריו, לאור הטענה שלא התבצעה למידה מלאה בתקופת המשבר.

במכתב שנשלח בתשובה מבר נתן לאבואב, וכן ליו"ר המרכז השלטון המקומי חיים ביבס, נכתב כי שכר מלא לעובדי מדינה עבור תקופת משבר הקורונה, יינתן רק למי שחתם על הסכם קיבוצי מול המדינה. מאחר שארגון המורים לא חתם על הסכם כזה, ינוכה שכרם של המורים בכיתה י' שלא יתנו תשעה ימי לימוד.

צוות מורות בית ספר תיכון אחד העם בפתח תקוה בישיבת צוות. לקראת פתיחת בית הספר מחר, 3 במאי 2020. ראובן קסטרו
מורות בבית ספר תיכון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

על פי המכתב ששלח הממונה על השכר באוצר, "תשלום שכר מלא בתקופת משבר הקורונה עבור התקופה עד לתום חופשת הפסח, מאושר רק בכפוף לתנאים שהוחלו לגבי עובדי הוראה בשירות המדינה על תקופה זו, כמפורט בהסכם הקיבוצי בין המדינה לבין הסתדרות המורים מ-1 באפריל, כלומר, הוספת תשעה ימי לימוד לשנת הלימודים התש"ף. זאת, למעט לגבי עובדי הוראה המלמדים רק בכיתות י"א וי"ב. לגביהם הוחל הסדר עבודה שונה בהתאם להארכת לוח בחינות הבגרות".

לדבריו, "ככל שלא מתקיימים התנאים כאמור לעיל ובהעדר הסכם קיבוצי אחר בעניין זה שחל על עובדי הוראה ואושר על ידי הממונה על השכר, הרי שתשלום שכר מלא לעובדי הוראה כאמור יהיה בגדר חריגה".

רן ארז, מסיבת עיתונאים בנוגע להכרזת מועד שביתה במגזר הציבורי. 16 בדצמבר 2015. מגד גוזני
"נפנה לבית המשפט ונתבע אותם על הלנת שכר". ארז/מגד גוזני

ארז הגיב בזעם על הודעתו של בר נתן. "יש בתי משפט במדינת ישראל. לממונה על השכר אין זכות לנכות שכר לציבור המורים, שעבד קשה בתקופת הקורונה. עשינו את כל המוטל עלינו במשך שנת לימודים שנה - הוא לא יכול לנכות שכר לעובדים שעבדו", אמר יו"ר הארגון.

הוא איים כי "אם הוא יעשה את זה - נפנה לבית המשפט ונתבע אותם על הלנת שכר. משרד האוצר מנצל את מעמדו על מנת לפגוע בציבור המורים העובדים. כנראה שבמדינת ישראל עושים הרבה דברים לא חוקיים, ולכן אנחנו נגיע לבית המשפט".

רן ארז תקף גם את מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, ואמר כי היא חתמה על הסכם "הזוי" עם משרד האוצר, שבמסגרתו הסכימה לתת תשעה ימי לימוד, וכעת מחייבת גם את המורים בחינוך העל-יסודי לעשות כן. לדבריו, "היא הסכימה שמורים יעבדו בחינם בקיץ ועכשיו היא מתנה את זה בכך שגם המורים שלי יעבדו בחינם, למרות שהמורים בחינוך העל-יסודי עבדו לאורך כל השנה. זה פשוט למכור אותנו כדי לרצות מישהו אחר".

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
ארז טוען כי ההסכם שנחתם עמה "הזוי". בן דוד/ראובן קסטרו

ארז טען כי בנושא מעורבים אינטרסים פוליטיים, ובארגון לא מוכנים לקחת חלק במשחק הזה. "אף אחד לא דיבר איתנו וקיבל את הסכמתנו. אין לנו עניין להיות מטבע עובר לסוחר כדי לרצות את הנהגת הסתדרות המורים", אמר.

ארז הוסיף כי "המורים בחינוך העל-יסודי עבוד קשה. אנחנו עדיין ממשיכים לעבוד לבגרויות. עבדנו בתקופת הקורונה קשה מאוד בבתים. אף אחד לא שילם לנו על הציוד המשרדי, על המחשבים, על מיזוג האוויר בבית. הם עבדו מהבוקר עד הלילה".

הוא כינה את הודעת משרד האוצר "צינית ולא חוקית". לטענתו, "זה מתאים לאוצר להתנהג בצורה הזאת. איך אפשר להשוות בין כיתה א' לכיתה י'? החינוך שלנו מדיד, יש בחינות בגרות, יש עבודות גמר, יש פרויקטים". הוא הוסיף כי "צר לי מאוד ששר החינוך לא מבין שהמורים הם הנכס הגדול ביותר שלנו. יש לי יסוד סביר להניח שמטעים אותו והוא עלול להתחיל את הכהונה שלו ברגל שמאל".

המאבק בין משרד החינוך לארגוני המורים

הוראת הממונה על השכר באוצר מגיעה על רקע המאבק בין שר החינוך יואב גלנט לבין יו"ר ארגון המורים רן ארז ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד. לפי החלטת משרד החינוך שהתקבלה באופן חד-צדדי, הלימודים בגני הילדים ובתי הספר היסודיים - מהגנים עד כיתה ו' - יסתיימו הלימודים ב-13 ביולי, בעוד שחטיבות הביניים והחטיבה העליונה - כיתה ז'-י' - יסיימו את לימודיהם ב-1 ביולי.

יו"ר איגוד מנהלי בית הספר, מנשה לוי, הגיב למשרד האוצר: "לא יאומן, פשוט לא יאומן. מבחינת משרד האוצר, הלמידה מרחוק, שמורים קיימו בהוראת משרד החינוך ובהסכמתו, אינה למידה, כששר החינוך רק אתמול קבע ששעת עבודה מקוונת של מורה שווה בדיוק לשעת עבודה פרונטלית".

"מה זה השיח הכוחני והמתלהם הזה של משרדי החינוך והאוצר? למה ההשתלחות הזו בעובדי ההוראה? למה להלך אימים על עובדי ההוראה ולהפוך אותם לאויבי האומה ולשק חבטות לאומי?", תהה לוי.

מוקדם יותר היום, ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת התכנסה כדי לדון בחוסר הבהירות סביב סיום שנת הלימודים, מבחני הבגרות ומסיבות הסיום. יו"ר המרכז לשלטון המקומי קרא בוועדה ליו"ר ארגון המורים שלא להתנהג "כאחרון העסקנים" ולהשקיע מאמץ כדי לפתור את הבעיה. "אנחנו רגע לפני שמתחילים בשביתות. יש פה מגזר פרטי ששילם מחיר כבד מאוד, יש פה מאות אלפי אנשים שנמצאים בבית, וכולנו צריכים להיכנס מתחת לאלונקה", אמר ביבס. הוא הוסיף כי הוא מסכים עם הטענה שהייתה התנהלות לא נכונה, "אך גם כשנעשתה טעות לא צריך לתקן אותה על חשבון התלמידים והמורים".

גלנט הבהיר אתמול בתדרוך לכתבים כי הוא יעשה "כל שיידרש" כדי לחייב את המורים ללמד, כולל פנייה לבית הדין לעבודה. לדבריו, "ההחלטה שלנו היא סופית, ומי שעומד מאחוריה היא ממשלת ישראל על כל אגפיה" וכי "מי שיפעל בניגוד להחלטות - יש לנו כלים לחייב אותם ונעסוק בהם בבוא העת". מנגד, ארז מתבצר בעמדתו נגד מתן ימי לימוד נוספים בחופש הגדול, כפי שהסכימה מזכ"לית הסתדרות המורים בן דוד.

בארגון המורים הודיע בתגובה לגלנט כי לא ישתפו פעולה ולא יוסיפו ימי לימוד. בתגובה, הודיעה מזכ"לית הסתדרות המורים כי על פי עקרון השוויון, גם מורי היסודי והגנים לא יתנו תשעה ימי לימוד.

(עדכון ראשון: 18:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully