וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעות תלמידי חינוך מיוחד בפ"ת ייפסקו, בעירייה ובמשרד החינוך מחליפים האשמות

העירייה הודיעה כי בשנה הבאה לא תסיע חלק מהילדים לבתי הספר המרוחקים - ללא קריטריונים ברורים, וללא מקרים חריגים. לטענתה, הם פועלים בהתאם להנחיות משרד החינוך, אך המשרד התנער וטען כי ההחלטה הייתה חד צדדית. ההורים זועמים: "פגיעה קשה באוכלוסייה מוחלשת"

בווידאו: הפגנה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ליד בניין עיריית פתח תקוה/מערכת וואלה! NEWS

עיריית פתח תקווה הודיעה החודש להורים לילדים עם צרכים מיוחדים כי תפסיק את ההסעות לבתי הספר החל מהשנה הבאה. במכתב שנשלח מהאגף לחינוך מיוחד בעיר, צוין במפורש כי לא יבחנו מקרים חריגים. "לא תינתן הסעה חריגה!!!!", נכתב. בעירייה אמרו כי הם פועלים בהתאם להנחיות משרד החינוך, אך במשרד טענו כי החלטת הרשות נעשתה באופן חד צדדי.

הילדים המשולבים בכיתות קטנות, ולכן לומדים במקומות מרוחקים ממקום מגוריהם. יניב חדד, אב לשני ילדים בחינוך המיוחד, הסביר כי לאורך השנה ועד תחילת הקורונה הילדים קיבלו הסעות מהעירייה, בעקבות השיבוץ בבתי הספר הרחוקים. ההסעות ניתנו גם אם מוסדות החינוך לא היו במרחק המוגדר כמינימום בהנחיות משרד החינוך על מנת שיועבר תקציב השתתפות לרשות - שני קילומטרים לתלמידים עד כיתה ד', ושלושה במקרה של תלמידים גדולים יותר.

אולם לאחר החזרה לשגרה, התברר להורים כי הוחלט להפסיק את ההסעות. "עד עכשיו לא הייתה שום בעיה, לקחו אותם והחזירו אותם", אמר חדד, "אבל אחרי שחזרנו מהקורונה, פתאום גילינו שאין הסעות. בהתחלה אמרו שאסור להכניס הרבה ילדים בהסעה. ואז הבנו שבכלל רוצים לבטל את כל ההסעות". לבסוף, הוחזרו ההסעות אך רק עד סוף השנה הנוכחית.

הפגנה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ליד בניין עיריית פתח תקוה 15 ביוני 2020. -, אתר רשמי
"פתאום גילינו שאין הסעות". הפגנת ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים בפתח תקווה/אתר רשמי, -

בתו של חדד, תלמידת כיתה א', ובנו שבכיתה ג' לומדים יחד באותו בית ספר, במרחק 1.85 ק"מ מביתם. אך החל מהשנה הבאה בנו לא זכאי עוד להסעה. "אותה הסעה תבוא לאסוף את הבת שלי, אבל לא תאסוף את הבן", הוא תיאר את המצב האבסורדי.

חדד הבהיר כי הבעיה המרכזית בסיפור היא השיבוצים המרוחקים. "ילד לא יכול ללכת מרחק כזה גדול או להגיע לבד באוטובוס. אם השיבוץ היה ליד הבית הייתי שמח שילך ברגל, ואם הייתי יודע שלא יהיו הסעות הייתי מתנגד לשיבוץ הזה. אבל אי אפשר עכשיו לקחת את הילד ולשים אותו בלי הסעה", סיפר, והוסיף כי היה מעוניין שישבצו אותן בקרבת הבית, אבל העירייה לא פותחת כיתות קטנות לשם כך, ושולחת את הילדים לאזורים רחוקים.

מ', אימא לילד בן עשר, טענה שניתן לפתור את הבעיה אם תהיה אוזן קשבת, וכי יש לבחון את המקרים השונים. "מדובר בקבוצה של כמאה ילדים, שפשוט לא יהיו להם הסעות בשנה הבאה. אני אימא לילד שמאופיין עם בעיה רגשית-התנהגותית קשה, שלפי תנאי הזכאות מגיעה לו הסעה, וכמוני יש עוד המון הורים לילדים שביטלו להם, ואין עם מי לדבר. אז גם אם לא זכאים ורוצים לערער, אין לנו אפילו את האפשרות הזו", היא הסבירה.

עוד בוואלה!

מנהלי בתי הספר על סיום שנת הלימודים: "גלנט נוהג באלימות שלטונית"

לכתבה המלאה
מכתב שנשלח מהאגף לחינוך מיוחד בפתח תקווה להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים ובו הודיעו כי יופסקו ההסעות לבתי הספר החל מהשנה הבאה. 15 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
המכתב נשלח מהאגף לחינוך מיוחד בעיר להורים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים/אתר רשמי, אתר רשמי

מ' אמרה שהיא מבינה את המורכבות הכרוכה בעניין, ועם זאת על העירייה לתת פתרונות. "יכולים לפזר את השיבוצים אחרת. ההורים לא גרים בכלל באותה שכונה. לא מדובר בכזאת כמות גדולה של ילדים, אפשר למצוא פתרונות. למה להעביר אותנו ואת הילד את הסבל הזה". לדבריה, הורים בלית ברירה יצטרכו להעביר את הילדים לכיתות רגילות וגדולות. "לי אין אף אחד, וזה הפתרון היחיד שלי. אני לא רוצה את ההסעות למקום רחוק, אבל אני רוצה שהילד ילמד במקום מכיל חברתית ורגשית. אין לי ברירה".

במסגרת מחאתם, ההורים מזכירים את הביקורת של ראש העירייה רמי גרינברג לפני שנבחר לתפקיד. הוא צוטט באומרו כי "עיריית פתח תקווה, עם תקציב של מיליארד שקל, שמבזבזת מאות מיליונים... מדובר על 300-200 ילדים של החינוך המיוחד, ילדים מתקשים, ילדים עם בעיות, העירייה מפקירה אותם. מבטלת להם את ההסעות בצעד שרירותי".

אורן הלמן, אב לילדה בחינוך המיוחד ומייסד קהילת "סיכוי שווה", תקף את החלטת העירייה. "חינוך מיוחד לא יכול להתקיים בלי הסעות! המשמעות היא שההורים צריכים לבחור בין הליכה לעבודה לבין לקיחת הילדים לבתי הספר. מדובר בפגיעה קשה מאוד באוכלוסייה הכי מוחלשת", טען, והוסיף כי "בתי הספר לחינוך מיוחד רחוקים מבתי התלמידים, ונמצאים אפילו בערים אחרות. בתי הספר האלה לא נמצאים באותו הרחוב או בשכונה שבהם גרים הילדים - בניגוד לחינוך ה'רגיל'. לכן, ילדי החינוך המיוחד מגיעים לבתי הספר בהסעות".

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"החינוך המיוחד לא יכול להתקיים בלי הסעות". חזרה לבתי הספר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מלשכת דובר העירייה נמסר כי "תחום החינוך המיוחד בפתח תקווה הוא בין הגדולים והטובים בארץ. העירייה משקיעה משאבים רבים, פותחת מסגרות רבות עבור ילדי החינוך המיוחד ונותנת מענה מיטבי לכלל האוכלוסיות ולכלל הלקויות. הסעות תלמידי החינוך המיוחד נקבעות לפי החלטת משרד החינוך. הזכאות להסעה ולליווי לתלמידים עם לקות למידה, לקות ראייה או שמיעה, הפרעות נפשיות, משכל גבולי - נקבעת לפי קריטריון מרחק. בכל מקרה, זכאים ההורים להגיש למשרד החינוך בקשה להסעה שלא לפי הקריטריונים".

משרד החינוך מסר כי "החלטת הרשות בעניין ההסעות נעשתה באופן חד צדדי, ולא התקבלה על ידי המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully