וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדוני שר החינוך, זו העת למהפכה

שמעון עמר

17.6.2020 / 7:46

בווידאו: תלמיד תיכון מתייחס להנחיות הלא ברורות לתלמידים המבודדים לקראת הבגרויות/צילום: עוז בלכנר

(בווידאו: התלמידים על היעדר ההנחיות הברורות לסיום שנת הלימודים, השבוע)

בחודש שעבר, ח"כ יואב גלנט (הליכוד) התמנה לתפקיד שר החינוך עם הקמת הממשלה. כל שר חינוך חדש שנכנס לתפקיד עורך רפורמות ובונה תכניות - שאמורות להראות תוצאות משמעותיות בשטח כבר בזמן הקדנציה אותה התחיל. לצערי, המציאות מלמדת ששינויים אמיתיים במערכת החינוך שיראו תוצאות בעומק הנדרש, כאלה שיורגשו וישפיעו בכל הרבדים של חיינו, מצריכים תהליך ארוך ומייגע שלוקח בין עשר לעשרים שנה.

לראייה, כל שרי החינוך שנכנסו לתפקידם הבינו זאת ונמנעו להיכנס להרפתקה, מתוך ידיעה שלא הם אלה שיגזרו את הסרט ויזכו לתשואות הציבור. כך, ההצלחות שנראו היו קצרות טווח ונזקפו לזכות המוטיבציות שהן יצרו בקרב המורים והתלמידים, כשהעיקריות שבהן קשורות לטכנולוגיות חדשניות, אלה שלא הוכיחו את עצמן לאחרונה בזמן הקורונה ודנו בהן רבות. לעומת זאת, שינויים שדרשו אורך נשימה לא עמדו במבחן הזמן.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שר החינוך, יואב גלנט  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
האיש הנכון לעשות מעשה שטרם נראה. גלנט/ראובן קסטרו

בימים אלה נכנס שר חדש למשרד החינוך, שר עם ניסיון צבאי עשיר, שתחת פיקודו שירתו במשך עשרות שנים אלפי צעירים בוגרי מערכת החינוך, אותה יתחיל לנהל כעת.

הוא לבטח חווה את הפערים הקיימים בין חייליו, ונוכח לדעת שהפערים מלאכותיים ואינם משקפים את היכולות האישיות והפוטנציאל הטמון בהם. לבטח הוא מבין, אף יותר מאחרים, כי ניתן להתגבר על אותם פערים ולצמצמם מבעוד מועד.

שר החינוך הנכנס הוא האיש הנכון והמתאים להעז ולעשות מעשה שטרם נעשה כאן. הוא יכול ליצור אחת ולתמיד מערכת חינוך משמעותית, ערכית ושוויונית, שלא תפגע בחזקים ותחזק את המוחלשים.

במסדרונות משרד החינוך תתחיל המהפכה

אדוני שר החינוך, הכול מתחיל ונגמר במסדרונות משרדך. שם צריכה להתחיל המהפכה, משם היא תמצא את דרכה אל המנהלים ובתי הספר, המורים והכיתות. היה מי שאמר שאם היו נותנים לו לסגור את מערכת החינוך ולפתוח אותה מחדש הוא היה עושה נפלאות.

אדוני שר החינוך, כאיש צבא, של מערכות וארגונים גדולים, קח את מה שהפקידו בידך, ותשנה. תשנה במטה. לא עוד רפורמות בגנים, בבתי הספר ובדרכי הלמידה, שמהוות כפלסטר למערכת מדממת. זו העת לרפורמות ארגוניות רחבות - רק כך תשפיע על עתיד המדינה כולה.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
לעת הזו דרוש מנהיג, ואלו הדברים הנכונים. חזרה לשגרה בגבעתיים/ראובן קסטרו

תגבש לך עמדה לגבי אופייה וארגונה של מערכת החינוך, תאסוף צוות מקצועי המייצג את תחומי העשייה הרלוונטיים, הקצב להם כמה חודשים להכין תכנית למערכת החינוך לעשר השנים הקרובות. הצוות המקצועי יעצב מבנה ארגוני חדש שיתאים לצרכי החברה, המשק והכלכלה של המאה הנוכחית. מבנה ארגוני קליל, גמיש ודינמי, בעל יכולת הבנה, פתרון בעיות וקבלת החלטות, אשר יוכל להתמודד עם כל תכנית שתתגבש וליישמה.

אתה תיווכח שהדברים יתחילו להיעשות מאליהם, וגם אם יידרשו עשרים שנים כדי להגיע למערכת החינוך המיוחלת, זה יירשם לעד לזכותך.

מהלך כזה ימנע התמודדות עם מחאות מצד ארגוני המורים, ההורים או התלמידים, וינטרל לחצים פוליטיים. מנהל טוב עושה את הדברים נכון, מנהיג עושה את הדברים הנכונים, ולעת הזו דרוש מנהיג ואלה הם הדברים הנכונים.

רק כך תוכל להציל את מערכת החינוך מהבינוניות אליה היא נקלעה לפני כמה שנים, שלא מרצונה ולא באשמת מנהליה ומוריה. רק כך, מטה משרד החינוך יטמיע באופן מסונכרן את הפדגוגיות החדשניות והטכנולוגיות המתקדמות, את תכניות הלימוד המעודכנות ומרחבי הלמידה הדינמיים. רק כך, נוכל לראות מערכת חינוך שבוגריה יוכלו להתמודד עם צרכי המאה ה-21. זו הדרך שאף אחד עוד לא הלך בה, וזו הדרך שתוביל לדברים שטרם ניסינו ותהווה את ההזדמנות לה אנחנו כמהים.

הכותב הוא נשיא המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully