וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בכחול לבן ובליכוד: אם בג"ץ יתערב בהסכם הקואליציוני, נלך לבחירות

ראש הממשלה דרש לשנות את ההסכם הקואליציוני, כך שיקנה לו הגנה אם בג"ץ יפסול את כהונתו. בעקבות המחלוקת עם כחול לבן, בליכוד איימו לעכב את ההצבעה על החוק הנורבגי, אך כעת מסתמן כי הצדדים הגיעו להבנות: "נמשיך לדון בפרטים עצמם"

בווידאו: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבדי/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

(בווידיאו: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבגי, בחודש שעבר)

גורמים בכחול לבן ובליכוד אמרו היום (שני) כי הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית, לפיה אם בג"ץ יתערב בהסכם הקואליציוני, הדבר יוביל לבחירות חדשות. לפי ההסכם הקואליציוני המקורי, ההסכמה הזו היתה תקפה לחצי שנה בלבד, וכעת מסתמן שההסכמה תוארך לכל תקופת הכהונה. "נמשיך לדון בפרטים עצמם", הוסיפו הגורמים בקואליציה.

מוקדם יותר סוכם בין הצדדים כי החוק הנורבגי צפוי לעלות להצבעה במליאת הכנסת, למרות חוסר ההסכמות בקואליציה. בליכוד ובכחול לבן סיכמו להמשיך את השיחות סביב ההסכם הקואליציוני, ולהעלות בד בבד את הצעת החוק. ההחלטה להעלות את החוק להצבעה מגיעה לאחר שהליכוד עיכב אותה מוקדם יותר, בגלל אי-הסכמות בנושא.

הסיבה העיקרית לעיכוב החוק היתה דרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשנות את ההסכם הקואליציוני, כך שתהיה לו הגנה אם בג"ץ יפסול את כהונתו כראש הממשלה החליפי. בפגישה שקיימו נתניהו וגנץ, בה דנו בריבונות ובמשבר שנוצר סביב החוק, לא הגיעו השניים להסכמות.

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת, 17 במאי 2020.. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו וגנץ במהלך השבעת הממשלה, מאי/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

החוק הנורבגי יאפשר לשרים ולסגני שרים להתפטר מחברותם בכנסת לטובת המועמדים הבאים ברשימת המפלגה לכנסת. החוק משמעותי עבור כחול לבן, לאור העובדה שמרבית מחברי המפלגה התמנו לשרים ואין לה כמעט נציגות בוועדות הכנסת.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת למרות חוסר ההסכמה בקואליציה. בשיחות שקיים מוקדם יותר כינה ח"כ גפני את העיכוב בחקיקה כ"משחק באש". יו"ר הקואליציה מיקי זוהר (הליכוד) התריע בישיבת הנהלת הקואליציה כי מפלגתו לא תאפשר את קידום החוק עד לתיקון ההסכם. זוהר הציע כפשרה שכחול לבן תצהיר בפומבי שהיא מוכנה לתקן את מעמדו החוקי של ראש ממשלה חליפי בעתיד אם בג"ץ אכן יתערב בו, ולא לבצע את התיקון כעת.

לדברי זוהר בישיבה, "חתמנו על הסכם וגילינו שאין לנו יכולת לממש אותו כי בג"ץ בחר לא להחליט בעניינו לעת עתה. לכן, נדרשים תיקונים כעת ועד שלא ייעשו, לא נוכל להתקדם". ח"כ זוהר הוסיף כי "אין לי כוונה לערער את יציבות הקואליציה, אני רוצה להבטיח את יציבותה".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני בדרכו לישיבת בלוק הימן בכנסת 3 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
"משחקים באש". ח"כ גפני/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר ח"כ זוהר כי "הלקונה בהסכם הקואליציוני הנוכחי היא שאם ביהמ"ש העליון יחליט בעוד שנה וחצי שרה"מ נתניהו לא יכול לשמש כראש ממשלה חליפי זה משהו שלא נוכל להסכים איתו. הדרישה של רה"מ בעניין הזה לגיטימית, וניתן לפתור את הבעיה על ידי תוספת לנהלים שחוקקנו בתחילת הקדנציה - בתוספת סעיף שאם בית המשפט ייקבע שראש הממשלה לא כשיר להיות חליפי, הממשלה תתפרק. אבל אני מאמין שנפתור את המשבר ונמשיך לעוד שלוש שנים פוריות ומלאות".

מאז הרכבת הממשלה בליכוד מנסים לשכנע את כחול לבן לשפר את ההסכם, כך שתהיה לנתניהו ערובה לקיום ההסכם. בין היתר, נתניהו דרש מגנץ להסכים לחקיקת פסקת התגברות או לשנות את ההסכם הקואליציוני כך שאם בג"ץ יפסול את כהונת נתניהו כראש הממשלה החליפי והכנסת תתפזר לבחירות, נתניהו יישאר ראש הממשלה. בהסכם המקורי נקבעה תקופת זמן של חצי שנה בלבד לסעיף זה.

כמו כן, נתניהו הציע לגנץ לשנות את החקיקה לפי ההסכם כך שהממשלה תכהן כארבע שנים וחצי, ולא שלוש שנים בלבד. בכחול לבן לא פוסלים "הידברות עם הליכוד", כלשונם, אך גורמים במפלגה הבהירו כי "לא תהיה פסקת התגברות".

ח"כ מיקי זוהר ביום השבעת הממשלה שבוטלה, כנסת, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
"אין כוונה לערער את היציבות". ח"כ זוהר/ראובן קסטרו

בנוסף, בליכוד ציינו כי למתיחות בין המפלגות יש סיבות נוספות, בהן הראיונות שהעניקו בחודש האחרון שרים בכחול לבן ובמהלכם התבטאויות נגד נתניהו והממשלה בראשותו. לפי גורם נוסף בליכוד, "כחול לבן מנסה כל הזמן להראות על חשבוננו שהיא שומרת על שלטון החוק. קמה ממשלה לטובת מעשים ולא להצגות מיותרות", תוך התייחסות לסיור שערך גנץ במשרד המשפטים אתמול.

עם זאת בליכוד שללו את הדברים: "אין שום קשר לביקור של גנץ במשרד המשפטים. מתנהל שיח בין הליכוד לבין כחול לבן על הבנות במספר נושאים". בינתיים, בשתי המפלגות ממתינים לפגישה שאמורה להתקיים בין גנץ לנתניהו במהלך היום.


(עדכון ראשון: 11:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully