וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן ילכו 100 מיליון שקל? פרטי הנוסעים עשויים לממן את חברות האוטובוסים

בדיון ועדת הכלכלה של הכנסת התגלה כי הרשות להגנת הפרטיות לא הגדירה תנאים לכניסת אפליקציות התשלום לנסיעה בתחבורה ציבורית בסוף החודש. ח"כים העלו חששות מפגיעה בפרטיות המשתמשים: "האזרח הוא הסחורה"

צילום: ערוץ כנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון בנושא יישומוני התשלום בתחבורה הציבורית וההשלכות של השימוש בהם על נתוני המשתמשים.

בין הנושאים שעלו בוועדה, בראשות ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), היו פרטיות המידע של המשתמשים, אופני התשלום על השירות ופערים שהם עשויים ליצור בין נוסעים מאוכלוסיות שונות. במהלך הדיון, התברר כי הרשות להגנת הפרטיות לא לקחה חלק בהגדרת תנאי המכרז לחברות המפעילות. כמו כן, המעבר לשימוש באפליקציות יחסוך למדינה כמאה מיליון שקלים, אולם לא ברור מה יעלה בגורלם.

האפליקציות החדשות שיוכנסו לשימוש בסוף החודש יאפשרו תשלום באמצעות סריקת ברקוד עם הטלפון הנייד ותשלום בחיוב חודשי על פי מסלול השימוש החסכוני ביותר לנוסע. שלוש חברות זכו במרכז להפעלת היישומונים: מוביט-פנגו, רב-פס של hop on ואפליקציה של ישראכרט. בנוסף לאלו, משרד התחבורה מתכנן להשיק יישומון משלו בעוד כמה חודשים.

דיון בוועדת הכלכלה בנושא צ"דל 13 בנובמבר 2018. צילום מסך, צילום מסך
דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנובמבר/צילום מסך, צילום מסך

החשש שהעלו חברי הכנסת עידן רול (יש עתיד) ושרן השכל (הליכוד), שיזמו את הדיון, הוא שהחברות שהגישו את ההצעות למכרז עם שולי רווח קטנים מאוד עד אפסיים - מחפשות להפיק רווחים או תועלת שלא מעמלות השימוש, אלא ממידע שיצברו על הנוסעים כמו פרסום והרגלי נסיעה, או מהגברת השימוש באמצעי הסליקה שלהן (באמצעות אפליקציות "פייבוקס" ו"ביט").

חשש זה אינו תלוש מהמציאות. במסמך שאלות ההבהרה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נכתב כי "האפליקציה המארחת תהיה רשאית לעשות שימוש בנתונים שמתקבלים באמצעות הישומון", אף שהדבר מותנה באישור המשתמש.

במהלך הדיון, הפנה היו"ר מרגי שאלות לנציגים המשפטיים במשרד התחבורה על אודות ההתנהלות מול המפעילים הפרטיים בנושא הגנת הפרטיות והצגת פרסומות למשתמשים. בתגובה, הסבירו הנציגים כי נתוני הנוסעים הם קניינה של המדינה, ואינם נמסרים לחברות המפעילות. כמו כן, הם אמרו שהותרה לחברות הצגת פרסומות כלליות בלבד, והצגת פרסומות ושירותים המכוונים למשתמש רק באישור מפורש שלו.

ח"כ יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט התרבות בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
העלה שאלות בנושא הגנת הפרטיות. יו"ר הוועדה מרגי/מור שאולי

אמיר אסרף, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ציין כי הכסף שייחסך למדינה באמצעות האפליקציות יילך ישירות לתחבורה הציבורית. עם זאת, משרדי התחבורה והאוצר לא יכלו לומר הכסף ישמש להורדת תעריפים או לשיפור התחבורה הציבורית עצמה. כמו כן, הם שבו והדגישו כי יימשך השימוש בכרטיס הרב קו.

ח"כ השכל העלתה את החוסר ב"פטיש" למקרה שבו חברה חורגת מעמידה בתנאים, ועו"ד עופר לוי מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה ענה כי במקרה זה יוטלו קנסות וההתקשרות תופסק. על כך אמרה השכל כי גם אם תבוטל ההתקשרות, המידע כבר יהיה בידי החברות.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא התעריפים השונים בשימוש באפליקציות לעומת רב קו. כאמור, למשתמשים ביישומונים החדשים תחושב בסוף כל חודש חבילת השימוש הכדאית ביותר עבורם, מה שעשוי במקרים מסוימים ליצור פערי מחירים לרעת משתמשי רב קו.

ח"כ רול טען במהלך הדיון כי "במכרז סכום אפס הלקוח, במקרה זה האזרח הוא הסחורה. כאשר מדינה עומדת מאחורי אפליקציה חלות עליה חובות שונות מאשר חברה פרטית. מדוע מוצעת אפליקציה ציבורית אחרי אלו הפרטיות, איזה אינטרס יהיה לציבור לעבור אליה".

אוטובוסים של חברה אגד, תחנה מרכזית תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
חשש להפקת רווחים משימוש בהרגלי נסיעה של נוסעים/ראובן קסטרו

מנכ"ל רב קו אונליין העלה ביקורת על הטכנולוגיה של היישומונים שעושים שימוש בסריקת QR, בטענה שהיא אינה יעילה, איטית וכן שלא נעשה בה שימוש בתחבורה ציבורית בעולם.

בסיכום ישיבת הוועדה ציין מרגי כי יש חשש מעליית המחירים לציבור, שלא התקבלו תשובות מניחות את הדעת לגבי המקום אליו יופנו הכספים שייתכן כי ייחסכו מהמעבר לשימוש באפליקציות. עוד הוסיף כי ההנחות והתעריפים אינם אחידים לכל הציבור, וקיים פער בין המחירים בין משתמשי רב קו לבין משתמשי האפליקציות, וכן שלא הופגו החששות בנוגע לנושא הפרטיות.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully