וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דחיית הרכבת, חברות האוטובוסים מאיימות בשיבושים: "המשק ישותק"

החברות האשימו את הממשלה בהתעלמות מהענף במתווה החזרה לשגרה מהמשבר, וטוענות כי הפגיעה הכלכלית שנגרמה להן מאיימת על פעילות הענף: "הענף יקרוס. ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית". בתוך כך, אל-על האריכה את תקופת החל"ת ל-5,800 מעובדיה עד לסוף יולי

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

פורום חברות התחבורה הציבורים הכריז הערב (שני) על שיבוש פעילות האוטובוסים בשבוע הבא, לאור המשבר הכלכלי אליה הגיעו החברות בעקבות הגבלות הקורונה. בפנייה ששיגרו לשרת התחבורה מירי רגב הזהירו נציגי החברות כי לאור הפגיעה בענף, עשרות אלפי מועסקים יצטרפו למעגל האבטלה, והבהירו: "ללא התערבותך - ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית".

הפורום כולל את כל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות: אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש. החברות האשימו את מדינת ישראל בהתעלמות "בוטה" מענף התחבורה הציבורית במסגרת מתווי החזרה לשגרה לאחר המשבר, ובכך "הותירה את החברות ללא יכולת קיום כלכלית". הן טענו כי חלה "ירידה דרסטית" בכמות הנוסעים בתחבורה הציבורית, וכי הדבר עלול להביא לקריסה של הענף. לדבריהם, הם פנו פעם אחר פעם לממשלה אך לא קיבלו מענה הולם.

החברות הציבו אולטימטום, לפיו אם לא יימצא פיתרון בתוך עשרה ימים הן לא יוכלו עוד להפעיל את מערכי האוטובוסים "במתכונת שגרתית". לאחר מכן, הזהירו, "החברות תאלצנה לעבור ל'מצב הפעלה הישרדותי' הכולל צמצום פעילות משמעותי". למציאות כזאת, אמרו, תהיה השלכה על מיליוני אזרחים המבקשים להגיע לעבודתם.

השורות הראשונות באוטובוסים של חברת "דן" נחסמו לישיבה לאור ההנחיות החדשות של משרד התחבורה במלחמה בנגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
לדברי החברות, חלה "ירידה דרסטית בכמות הנוסעים בתחבורה הציבורית/אתר רשמי, ללא

בתוך כך, אל-על האריכה את תקופת החל"ת ל-5,800 מעובדיה עד לסוף יולי. אתמול הודיעה החברה כי קיבלה ממשרד האוצר הצעה למתווה סיוע על סך 400 מיליון דולר, בעקבות משבר הקורונה. על פי המתווה, הסיוע הכספי יתחלק כך ש-250 מיליון דולר יגיעו דרך הלוואות בערבות המדינה ו-150 מיליון דולר יגויסו על ידי החברה באמצעות הנפקת מניות, כשבנוסף סוכם כי המדינה תקנה מהחברה את המניות שלא יירכשו בהנפקה.

המתווה ייכנס לתוקף בכפוף לאישור החברה, הממשלה וועדת הכספים של הכנסת. בנוסף, הוא תלוי בהסכמה בין המלווים לבין המדינה על תנאי הערבות, ובהצלחת ההנהלה והעובדים להגיע לחתימה על הסכמים קיבוציים, שישקפו את ההתייעלות הנדרשת מהחברה. בחודש שעבר, פרסמה אל על את סיכום הוצאותיה הכספיות לשנת 2019, שבו נכתב כי קיים ספק לגבי עתידה של חברת התעופה. כחלק מהדוחות, דיווחה החברה על המשא ומתן המתנהל עם האוצר לקבלת חבילת הסיוע בסך 400 מיליון דולר, ופירטה על חשיבותו להמשך פעילותה.

ובינתיים: הרכבת עדיין מושבתת

טענות חברות התחבורה הציבורית מגיעות ברקע הדחייה המתמשכת בהפעלה המחודשת של רכבת ישראל. מערך הרכבת ספג דחייה מתמשכת כאשר התאריך הראשוני לחזרתה תוכנן תחילה ל-17 במאי, אחר כך 25 במאי, 1 ביוני, 8 ביוני וכעת אין תאריך יעד כלל. דחייה זו נובעת מהאתגרים שיש לכלי התחבורה, המסיע מאות נוסעים בקרונות אותם קשה לאוורר ועם תנאי צפיפות קבועים בעלייה והירידה ממנה. מתווים שונים הוצעו בעבר למשרד הבריאות מטעם משרד התחבורה על מנת לאפשר את הפעלת הרכבת תוך שמירה על הוראות בריאות הציבור - אך אלו נדחו בשל הקושי ליישם אותם בפועל.

ניקיו וחיטוי איזורים ברכבת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה , מרץ 2020. שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל, אתר רשמי
מחכים לרכבת/אתר רשמי, שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל

ביום חמישי האחרון הכריזו שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין כי המשרדים סיכמו ביניהם על הפעלת הרכבת החל מהיום - 8 ביוני - וזאת בלא סמכות לעשות כן, והחזרה נדחתה שוב. זאת, כשממש באותו הזמן נערך הדיון הרשמי במועצה לביטחון לאומי (המל"ל) שהיא הגוף בעל הסמכות להחליט.

יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף את הממשלה ואמר היום כי דחיית פתיחת נסיעת הרכבות היא "שגיאה חמורה ‏וניהול לא נכון של הסיכונים". לדבריו, ‏"ישנם 23 חולים קשים מאושפזים. ‏ישנם כ-3,000 מיטות אשפוז. ‏אנחנו רחוקים שנות אור מקריסת המערכת. ‏שבע הכפלות. ‏החלטה זו פוגעת אנושות בעובדים ובעסקים, ללא צורך".

(עדכון ראשון: 17:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully