וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בגבר השחור באטלנטה: מפקדת המשטרה התפטרה, מפגינים הציתו מסעדה

אריקה שילדס פרשה מתפקידה אחרי ההרג של ריישרד ברוקס, שחטף אקדח טייזר משוטר ונורה למוות. התקרית, שמגיעה אחרי הרג ג'ורג' פלויד, הובילה למחאה מחודשת והסניף שבסמוך אליו היא התרחשה נשרף. השוטר היורה הודח. "אסור לירות במישהו אלא אם הוא מכוון לעברך אקדח"

.

מפקדת משטרת אטלנטה, אריקה שילדס, התפטרה הלילה (ראשון) מתפקידה בעקבות הרג צעיר שחור ביום שישי האחרון, בידי שוטר לבן. הצעיר, ריישרד ברוקס בן ה-27, נורה למוות לאחר שהתנגד למעצר כשישן במכוניתו במתחם קניות. זאת בזמן שארצות הברית עדיין נמצאת בעיצומה של מחאה על הרג ג'ורג' פלויד בחודש שעבר.

ראשת עיריית אטלנטה, קישה לאנס, הודיעה על התפטרותה של שילדס, שציינה כי היא זו שהגישה את הבקשה להתפטרותה, וכי לא ברור בשלב זה לאיזה תפקיד היא תועבר. לאנס אף קראה במקביל לפיטוריו המידיים של השוטר שירה בברוקס ובהמשך הוחלט כי השוטר היורה יפוטר מתפקידו, והשוטר השני שהיה מעורב בתקרית הועבר לתפקיד מנהלי.
.
"אריקה שילדס הייתה עמיתה נאמנה במשטרת אטלנטה במשך יותר מ-20 שנה", אמרה לאנס. "יש בה אהבה עמוקה לאנשי העיר, ובשל רצונה להפוך את אותה כמודל לרפורמה עמוקה ומשמעותית, היא הודיעה על התפטרותה וכדי לבנות מחדש את האמון לו הקהילה זקוקה".

עוד אמרה כי "אני מאמינה באמונה שלמה שיש הבחנה ברורה בין מה שאתה יכול לעשות לבין מה שאתה צריך לעשות - אני לא חושבת שזה היה שימוש מוצדק בכוח ואני קוראת לפיטוריו המידיים של השוטר".

ארה"ב: גבר שחור נורה למוות בידי שוטרים באטלנטה אחרי שהתנגד למעצר. 13 ביוני 2020. ללא, אתר רשמי
ראשת העיר קראה להתפטרות השוטר. מתוך תיעוד מעצרו של ברוקס ביום שישי האחרון/אתר רשמי, ללא

התקרית התרחשה כשהשוטרים הוזעקו למקום בעקבות תלונה על אדם הישן במכונית במתחם קנה-וסע, מה שגרם ללקוחות לעקוף אותו מסביב. על פי גופי החקירה במדינת ג'ורג'יה, אחרי שלא עבר מבחן פיכחות, השוטרים ניסו לעצור אותו. הוא התנגד והתפתח מאבק ביניהם, ואחד השוטרים שלף אקדח טייזר. בתיעוד מהזירה נראה ברוקס משתלט על האקדח. "דווח גם שאותו גבר נורה על ידי שוטר במהלך המאבק על אקדח הטייזר", נמסר.

ברוקס הועבר לבית חולים מקומי, שם נותח, אך הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. שוטר אחד נפצע ושוחרר מבית החולים. השוטר היורה שפוטר זוהה כגארט רולף, והשוטר הנוסף, שהועבר לתפקיד מנהלי, זוהה כדווין ברונסן.

ראשת העיר אטלנטה מודיעה על התפטרותה של מפקדת המשטרה

שעות לאחר האירוע, מאות מפגינים סגרו את הכביש המהיר והציתו את מסעדת המזון המהיר "וונדיס", שבחניון הקנה וסע שלה התרחש הירי. תמונות בטלוויזיה וברשתות החברתיות הראו את המסעדה עולה בלהבות, כשכוחות כיבוי טרם מגיעים למקום.

עורכי הדין המייצגים את משפחתו של ברוקס אמרו כי לשוטר לא הייתה זכות להשתמש בכוח קטלני, משום שהטייזר הוא כלי נשק לא-קטלני. "אסור לירות במישהו אלא אם הוא מכוון לעברך אקדח", אמר עורך הדין כריס סטיוארט. עורכי הדין אמרו כי הוא היה אמור לבלות אתמול עם בתו, שחגגה את יום הולדתה השמיני.

"אני לא יודע איך לעשות את זה כי מעולם לא ידעתי שאני אצטרך לעשות את זה", אמר דקאטור רד, קרוב משפחתו של ברוקס. "צפיתי בזה באינטרנט. בכל המצב עם ג'ורג' פלויד, זה נחת על מפתן ביתי עם בן דודי". רד הוסיף, "חשבתי שאטלנטה טובה מזה, חשבתי שאטלנטה גדולה מזה. אנחנו צופים בזה קורה במשך הרבה שנים, כשנערים שחורים פשוט מתים ברחבי הארץ לשווא. אני לא רוצה שזה ימשיך להתרחש ככה".

סניף וונדיס נשרף במחאות על הרג העצור השחור באטלנטה, ארצות הברית, 14 ביוני 2020. רויטרס
"חשבתי שאטלנטה טובה מזה". ההצתה בסניף "וונדיס"/רויטרס

במהלך ההפגנות באטלנטה בשבועות האחרונים, שוטרים נראו משתמשים בכוח מופרז נגד מפגינים, ובשל כך שישה מהם הועמדו לדין והוגשו נגדם כתבי אישום. שניים מהם פוטרו מתפקידם.

בהצהרתה של ראשת העיר לאנס היא התייחסה גם לתקריות אלו. "במהלך השבועות האחרונים באטלנטה, התברר כי בעוד שיש ברשותנו שוטרים ושוטרות העובדים בשיתוף פעולה מלא ובכבוד לצד הקהילות שלנו, היה ניתוק מהציפיות שלנו בכל הנוגע לאינטרקציות עם השוטרים בקהילות עליהן הם מופקדים להגן".

אריקה שילדס, מפקדת משטרת אטלנטה. אי-פי, AP
אריקה שילדס, מפקדת משטרת אטלנטה שהתפטרה/AP, אי-פי

הריגתו של ברוקס באה ברקע הפגנות ברחבי העולם ודיונים על אלימות המשטרה נגד שחורים בארצות הברית. פלויד, שהיה חשוד בשימוש בכסף מזויף, הוצמד לקרקע במשך דקות ארוכות בידי שוטר לבן, דרק צ'ובין, זאת אף על פי שלא היה חמוש. השוטר הצמיד את ברכו לצווארו של פלויד במשך יותר משמונה דקות, עד שהפסיק לנשום.

המהומות שפרצו בעקבות ההרג שלו היו הקשות ביותר שראתה ארצות הברית מאז ההתנקשות במרטין לותר קינג ב-1968 והן צפויות להשליך על הבחירות לנשיאות בנובמבר.

הנשיא דונלד טראמפ, שהתנהלותו מול המחאה עוררה ביקורות גם מתוך מפלגתו הרפובליקנית, אמר ביום שישי כי הוא סבור שיש צורך להימנע כמעט באופן גורף משימוש באחיזת חנק של מפגינים. הוא נאלץ לדחות את העצרת הראשונה שלו מאז התפרצות נגיף הקורונה, שאמורה להיערך בטולסה, אוקלהומה, משום שהתאריך המקורי נפל על 19 ביוני, חג לאומי המציין את קץ העבדות בארצות הברית.

העצרת תתקיים יום מאוחר יותר, אולם גם המיקום שלה עורר ביקורת: טולסה הייתה עדה ב-1921 לאחד ממעשי הטבח הקשים ביותר בהיסטוריה נגד אוכלוסייה שחורה.

(עדכון ראשון: 01:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully