וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמטכ"ל צבא ארה"ב מתנצל: לא הייתי צריך ללוות את טראמפ לכנסיה

11.6.2020 / 21:14

הצעדה של הנשיא דרך הפארק שפונה בכוח ממפגינים עוררה סערה, גם לאור הכנסתם של לובשי המדים אל השדה הפוליטי. "לא הייתי צריך להיות שם", אמר הגנרל מארק מילי, שמסתכן בלעורר את חמתו של טראמפ שאינו סובל ביקורת

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מפקד צבא ארצות הברית, גנרל מארק מילי, אמר היום (חמישי) כי הוא טעה כשליווה את הנשיא דונלד טראמפ בצעדה מהבית הלבן לצילומים בכנסייה סמוכה. לדבריו, נוכחותו יצרה רושם שלפיו הצבא "מעורב בפוליטיקה". בנאום שנשא בטקס באוניברסיטת ההגנה הלאומית, אמר יו"ר המטות המשולבים כי "לא הייתי צריך להיות שם".

הצעדה של טראמפ בתחילת החודש דרך פארק לאפייט, והצילום שלו בעודו אוחז ספר תנ"ך בכנסיה התאפשרה אחרי שכוחות הביטחון ריססו בגז מדמיע והשליכו רימוני הלם לצורך פינוי המקום מהפגנה שלווה ברובה, שהייתה חלק מהמחאה הארצית על ההרג של ג'ורג' פלויד.

בהודעה שהקליט מראש, לאור תנאי הריחוק החברתי, ציין מילי כי כל בכירי הצבא צריכים להיות מודעים לכך שיעקבו מקרוב אחרי דבריהם ומעשיהם. "אני לא חסין", אמר הקצין בעל 40 שנות הוותק לקהל, שהורכב מאנשי צבא וגורמים אזרחיים. הוא אמר כי גם האחרונים צריכים ללמוד את הלקח.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התובע הכללי ויליאם באר ושר ההגנה האמריקני מארק אספר עם יציאתם מהבית לבן 1 בינואר 2020. AP
מילי מתלווה לטראמפ בעת הצעדה לכנסיה הסמוכה לבית הלבן, החודש/AP

"על כולנו להיצמד לעיקרון שמפריד את הצבא מהפוליטיקה, שמושרש עמוק כל כך ברפובליקה שלנו", אמר מילי. "זה דורש זמן, עבודה ומאמץ, אבל זה עשוי להיות הדבר החשוב ביותר שכל אחד מכם יעשה בכל יום".

יו"ר המטות המשולבים אמר כי הנוכחות שלו והתמונות פגעו במחויבות שלו למנוע את מעורבות הצבא בפוליטיקה. "הנוכחות שלי ברגע ובסביבה הזו יצרה את הרושם שהצבא מעורב בפוליטיקה פנימית", אמר מילי. "בתור איש צבא במדים, זו הייתה טעות שלמדתי ממני, ואני מקווה בכל מאודי שכולנו נוכל ללמוד ממנה".

הצהרתו של מילי עלולה לעורר את זעמו של הנשיא, הרגיש לכל ביקורת מרומזת על אירועים שקיים. זאת בזמן שהיחסים בין מנהיגי הפנטגון לבית הלבן עדיין מתוחים בעקבות האיום של טראמפ בשבוע שעבר, לשלוח כוחות פדרליים לדיכוי המהומות שפרצו בעקבות ההרג של פלויד בידי שוטר לבן במיניאפוליס בסוף החודש שעבר.

עוד בוואלה!

כשאזרחי ארה"ב הופכים לאויב: טראמפ גורר את הצבא לתוך המחאה

לכתבה המלאה

אחרי שהמפגינים פונו מהפארק, טראמפ הוביל משלחת שכללה את הרמטכ"ל ואת שר ההגנה מארק אספר, שלא התבטא ישירות בפומבי נגד הצעדה לכנסיית סנט ג'ון. הוא אמר במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר כי הוא סבר שהם הולכים לסקור את הנזק שנגרם לכיכר ולכנסייה, ולהיפגש עם כוחות המשמר הלאומי שהיו פרוסים באזור.

בבית הלבן אמרו כי היה זה "רגע מנהיגותי" עבור טראמפ, בדומה לרגע שבו סקר ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ'רצ'יל את הנזקים שגרמו ההפצצות של הנאצים על לונדון בזמן מלחמת העולם השנייה.

הזעם הציבורי על ההרג של פלויד יצר נקודות חיכוך רבות של מתיחות יוצאת דופן בין טראמפ לבכירי הפנטגון. אחרי שאספר אמר לכתבים כי הוא מתנגד ליוזמה של טראמפ לפרוס כוחות צבא בערים, הנשיא זעם עליו בפגישה פנים מול פנים.

חיילים במשמר הלאומי של ארה"ב משקיפים על הפגנות ג'ורג' פלויד בסיאטל, 31 מאי 2020. רויטרס
חיילי המשמר הלאומי משקיפים על הפגנות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בסיאטל/רויטרס

בנוסף לכך, אספר ומילי הבהירו השבוע דרך דובר מטעמם כי הם פתוחים לדיון של כל המפלגות על האפשרות לשנות את שמותיהם של עשרה בסיסי צבא, שנושאים את שמם של גנרלים של הקונפדרציה, כמחווה להתנערות של הצבא מהמורשת הגזענית של מלחמת האזרחים. עם זאת, טראמפ הבהיר אתמול כי הוא לא ירשה זאת, מה שתפס בהפתעה כמה גורמים בפנטגון.

בינתיים, חיל הנחתים והצי מקדמים איסור על הצגת דגלי הקונפדרציה בכל הבסיסים, הספינות והמטוסים. טראמפ לא התייחס בפומבי למהלכים האלו, שאינם דורשים את אישור הבית הלבן או הקונגרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully