וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיו של ג'ורג' פלויד העיד בקונגרס: "אני כאן בשביל להשיג צדק"

אחיו של העצור השחור שנהרג על ידי קצין נשא דברים בפני ועדת המשפט בוושינגטון שדנה ברפורמה במשטרה. האח אמר כי רשימת שמותיהם של אלו שנרצחו על ידי המשטרה רק מתארכת, וביקש מחברי הוועדה לעצור את הכאב וליצור שינוי: "ודאו שמותו לא היה לשווא"

רויטרס

פילוניס פלויד, אחיו של ג'ורג' פלויד שנהרג על ידי שוטר, העיד היום (רביעי) בוושינגטון בפני ועדת המשפט בבית הנבחרים שדנה בהצעות לרפורמה במשטרה. פילוניס הסביר כי הוא מעיד כדי להשיג צדק לאחיו. "כדי לוודא שמותו של ג'ורג' לא יהיה לשווא", אמר. "לוודא שהוא יותר מאשר פנים על חולצת טריקו, יותר משם ברשימה שלא מפסיקה להתארך". האח ביקש מחברי הוועדה: "עצרו את הכאב".

פלויד תיאר בדמעות את הכאב המתמשך שהוא ומשפחתו חוו לאחר מותו של ג'ורג'. "המשפחה שלי, הם פשוט בוכים כל יום ושואלים 'למה?'", סיפר. "הוא התחנן על חייו, אמר שהוא לא יכול לנשום, אבל לאף אחד לא היה אכפת. לאף אחד. אנשים התחננו עבורו, ועדיין לשוטרים לא היה אכפת. הלוואי ויכולתי להשיב אותו לחיים".

פילוניס ג'ורג', אח של ג'ורג' פלויד, במהלך מתן עדות בפני הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בוושינגטון ארה"ב - 10 ביוני 2020. AP
"רוצה לוודא שג'ורג' הוא יותר מאשר פנים על חולצת טריקו". פילוניס פלויד, היום/AP

בעדותו בפני הקונגרס נזכר פילוניס באחיו ג'ורג' כ"הענק העדין של המשפחה". הוא סיפר כי "נזכרתי בזה כשצפיתי בסרטון הרצח שלו. הוא קרא לכל הקצינים 'אדוני', הוא לא נלחם בהם והקשיב להוראות השוטרים". הוא הוסיף כי "הוא קרא לאיש שלקח את חייו, שחנק אותו במשך שמונה דקות ו-46 שניות, 'אדוני'".

פילוניס ניסה לתאר את תחושותיו הקשות בעת הצפייה בתיעוד. "אני לא יכול להסביר לכם מה סוג הכאב שאדם מרגיש כשהוא צופה במשהו כזה", אמר. "כשהוא צופה באחיו הגדול מת. מת כשהוא קורא לאמא שלו". בהצהרה שמסר לעיתונאים פילוניס כי "אני אוהב את אחי. הוא עדיין כאן, ברוחנו", והוסיף: "אנחנו צריכים צדק, ואנחנו דורשים צדק".

עוד בוואלה!

בעקבות מחאת ג'ורג' פלויד: במיניאפוליס החליטו על פירוק המשטרה

לכתבה המלאה
שוטר אמריקני חונק למוות את ג'ורג' פלויד, מיניאפוליס, ארצות הברית. צילום מסך טוויטר, מערכת וואלה!
"קרא לאיש שחנק אותו במשך שמונה דקות ו-46 שניות 'אדוני'". תיעוד מההרג של ג'ורג' פלויד/מערכת וואלה!, צילום מסך טוויטר

פילוניס ביקש מחברי הוועדה "תקשיבו לדברים שאני אומר לכם עכשיו, לשיחות שנערכות בכל רחבי העולם. אנשים דורשים שינוי. כבדו אותם, כבדו את ג'ורג' ועשו את השינויים הנדרשים שיהפכו את מערכת אכיפת החוק לפיתרון ולא לבעיה". האח המשיך ואמר כי "הציבור בחר בכם כדי שתפעלו למענם, כדי שתיצרו שינוי חיובי. תגרמו לכך שמותו של ג'ורג' ישנה את העולם לטובה".

בהמשך הדיון בפני ועדת המשפט, פילוניס נשאל אם הוא חושב שיש סיבה לכך שאחיו הוחזק תחת ברכו של השוטר דרק שובין במשך כמעט תשע דקות. "אני לא ממש יודע למה הוא עשה את זה", השיב. "אבל אני חושב שזה היה אישי, שזה נעשה בכוונה תחילה. הוא רצה לעשות את זה". פילוניס הוסיף כי בהתחשב בתלונות קודמות שהוגשו נגד שובין במהלך הקריירה שלו במשטרת מיניאפוליס, הקצין לא היה צריך להיות חלק מכוחות המשטרה.

פילוניס קרא להרשיע את כל ארבעת השוטרים שהיו מעורבים בתקרית ההרג של אחיו. "מי שיש לו לב יודע שזה לא בסדר. לא עושים את זה לבני אדם, לא עושים את זה אפילו לבעלי חיים", אמר. "חייהם של שחורים חשובים, החיים של כולנו חשובים".

פילוניס ג'ורג', אח של ג'ורג' פלויד, במהלך מתן עדות בפני הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בוושינגטון ארה"ב - 10 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
"תגרמו לכך שמותו של ג'ורג' ישנה את העולם לטובה". פילוניס פלויד מעיד בפני הקונגרס/רויטרס, רויטרס

עורך הדין המייצג את משפחתו של פלויד, בנג'מין קראמפ, העיד גם הוא בפני ועדת המשפט. "ברור מאליו כי מה שיש לנו כרגע זה שתי מערכות צדק - אחת לאמריקנים לבנים ואחת לאמריקנים שחורים", אמר. "אנחנו יותר טובים מזה. יש לכם את הכוח להפוך את הרגע הזה לנקודת מפנה בהיסטוריה".

קראמפ הוסיף כי שינוי התנהגות המשטרה ושיפור היחסים עם הקהילה מתחילים בהנהגה. לדבריו, המדינה זקוקה ל"סטנדרט לאומי להתנהגות המשטרה, הבנויה על שקיפות ואחריות". עורך הדין הוסיף כי הסיבה היחידה שהעולם יודע מה קרה לפלויד היא שהמקרה תועד בווידאו. "זה חשף את מה שאמריקנים שחורים יודעים כבר זמן רב - זה מסוכן לאדם שחור לפגוש בקצין משטרה".

בנג'מין קראמפ, עורך הדין המייצג את משפחתו של ג'ורג' פלויד, במהלך מתן עדות בפני הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בוושינגטון ארה"ב. 10 ביוני 2020. רויטרס
"יש שתי מערכות צדק - אחת ללבנים ואחרת לשחורים". עורך הדין קראמפ/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי מהמפלגה הדמוקרטית, אמרה כי פילוניס פלויד פנה אליה ושאל אם הרפורמה המשטרתית אכן תאושר. "זה יקרה כי הציבור אמר את דברו", השיבה לו פלוסי. "הציבור נראה ונשמע. האנשים עשו זאת יום-יום יום במשך שבועות, עד שחוסר הצדק נחשף באופן הגלוי ביותר. אין ספק כי יש צורך לבצע שינויים".

חברת הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, קרן באס, אמרה במהלך הדיון כי היא "מקווה שארצות הברית תעביר רפורמת משטרה משמעותית לפני סוף השנה". לדבריה, "זו לא הייתה רק טרגדיה לאומה שלנו, אלא מבוכה אל מול העולם כולו. בעוד שאנו פועלים למען זכויות אדם ברחבי העולם, מן הראוי שנשמור עליהן עליהן במדינה שלנו". באס אמרה לפילוניס כי "ג'ורג' יחיה בהיסטוריה. הטרגדיה שלו תביא לזירוז של מה שאני מאמינה שיהיה שינוי מהותי".

בנוסף לפלויד ועורך הדין קראמפ, העיד גם דן בונגינו, סוכן לשעבר בשירות החשאי שצוטט פעמים רבות על ידי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. בפני הקונגרס תעיד גם אנג'לה אדרווד ג'ייקובס, אחותו של קצין בשירות הפדרלי שנהרג בהפגנות באוקלנד בעת מילוי תפקידו, וחברת מועצת העיר לנקסטר שבקליפורניה.

דרק שובין, השוטר שמואשם ברצח ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, בעת מעצרו ב-29 במאי 2020. AP
"הוא רצה לעשות את זה". השוטר שחנק למוות את פלויד, דרק שובין/AP

על פי הודעת הוועדה, הדיון "יבחן את משבר האפיון הגזעי, האלימות המשטרתית ואובדן האמון בין המשטרה לבין האוכלוסיות שהם משרתים". לפני תחילת הדיון, יו"ר הוועדה ג'רי נדלר אמר כי "הולך להיות לחץ כבד מאוד מצד הציבור האמריקני. אני מקווה שהרפובליקנים יגיבו ללחץ הזה. אנו חייבים לקדם רפורמה אמיתית, שינוי אמיתי".

מוקדם יותר השבוע הציגו נציגי המפלגה הדמוקרטית את הרפורמה המשטרתית, שנועדה לשפר את התנהלות הארגון. על פי הרפורמה, יוטל איסור על כוחות המשטרה לבצע חנק במהלך מעצר, והמדינות יחויבו לאסוף נתונים על התנהגות בלתי הולמת של שוטרים, בהם גם תלונות מצד הציבור. חברי המפלגה הרפובליקנית עבדו גם הם על רפורמה משטרתית דומה, אך הצעתם טרם גובשה באופן סופי.

פילוניס ג'ורג', אח של ג'ורג' פלויד, במהלך מתן עדות בפני הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בוושינגטון ארה"ב - 10 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
"הציבור אמר את דברו". ננסי פלוסי ואחיו של ג'ורג' פלויד, היום/רויטרס, רויטרס

דרק שובין נעצר בחודש שעבר והואשם ברצח מדרגה שלישית. לאחר שממצאי דוח הנתיחה לאחר המוות בגופתו של פלויד הראתה כי הוא מת כתוצאה מחנק - התביעה שינתה את אישומו לרצח מדרגה שנייה. שלושת הקצינים הנוספים שהיו מעורבים במותו של פלויד - תומאס ליין, אלכסנדר קואנג וטו תאו - הואשמו בסיוע לרצח מדרגה שנייה ובסיוע להריגה מדרגה שנייה. הדיון הבא בעניינם יערך ב-29 ביוני.

(עדכון ראשון: 17:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully