וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 16 נפל מאופניו ונפצע בשל פגם במדרכה בגליל ויפוצה ב-700 אלף שקל

בית המשפט קבע כי הנער נפגע בעקבות הליקוי ומועצת מטה אשר התרשלה בתפקידה ותיאלץ לשלם פיצויים. בעקבות הפציעה הוא היה מרותק למיטתו במשך שלושה חודשים, אך גם עליו הוטלה חלק מהאחריות לתאונה משום שרכב במקום בניגוד לתקנות התעבורה. "תמרור אזהרה לרשויות"

צילום: מד"א, עריכה: אסף דרורי

נער בן 16 מהיישוב שייח דנון שבגליל המערבי נפל מאופניו ונפצע, ויקבל בעקבות זאת כ-700 אלף פיצויים מהמועצה האזורית מטה אשר - כך פסק בשבוע שעבר בית משפט השלום בקריות. האירוע התרחש בתחילת אוקטובר 2014. הנער, שהיה אז תלמיד כיתה ט', רכב על אופניו על מדרכה שבשולי הכביש בכפר - מרחק של כ-30 מטרים מביתו. גלגל האופניים נתקל באבן השפה של המדרכה, והוא התהפך נפל ונפצע בכל חלקי גופו, כשכידון האופניים ננעץ בבטנו.

בעקבות צעקותיו של הנער הגיעו אחיו וגיסו, לקחו אותו לבית ומאוחר יותר פינו אותו למרכז הרפואי של "חיאן" שירותי רפואה הסמוך. משם הוא הועבר באמבולנס למרכז הרפואי לגליל בנהריה, שם נאלצו הרופאים לבצע ניתוח לכריתת הטחול. הוא אושפז למשך שישה ימים ושוחרר, כשלדבריו היה מרותק למיטתו במשך שלושה חדשים.

השופטת אלואז זערורה עבד אל-חלים קיבלה את התביעה וקבעה כי הנער, שהוא היום צעיר בן 22, "הוכיח כי גרסתו, לפיה הוא נפל מאופניו בשל מפגע במקום התאונה, היא גרסת אמת". לאחר שבחנה את כלל הראיות שהונחו לפניה, הבהירה השופטת כי "מסירת העדות קוהרנטית ומפורטת לעניין התרחשות התאונה, ומצאתי את עדותו מהימנה". היא קיבלה את עדות הנער במלואה, וציינה כי היא "נותנת לה משקל נכבד ומכריע".

תאונת דרכים רוכב אופניים בן 60 נפגע מרכב בשדרות ורבורג בחיפה. כרמל, איחוד הצלה
"הנער נפל מאופניו בשל מפגע במקום". אופניים לאחר תאונה/איחוד הצלה, כרמל

לפי כתב התביעה, המועצה האזורית מטה אשר התרשלה כלפי הנער כרשות מקומית, שכן המדרכה הייתה עשויה בחלקה מאבן משתלבת, ובחלק אחר מכורכר. כמו כן, חסרו באבן השפה אבנים משתלבות באופן שאינו מכסה את כלל השטח, וזאת "ללא שלט אזהרה וללא גידור". הצעיר הוסיף בתביעתו כי המדרכה הייתה מסוכנת ומשובשת במכשולים ומפגעים נוספים.

השופטת קבעה כי "מדובר במפגע ברור שיצר סיכון בלתי סביר". היא הוסיפה שניכר כי "לא מדובר במפגע שנוצר באופן פתאומי", וכי לא הובאו כל ראיות כי המועצה האזורית פעלה לתיקון המפגע לאחר האירוע או לאחר מועד הגשת התביעה. בנוסף לכך, קבעה השופטת כי במקרה זה על המועצה האזורית מוטלת חובת זהירות לפי הוראות הדין והפסיקה, ובנסיבות מקרה זה היא הפרה את חובתה כלפי הצעיר שתבע.

עוד בוואלה!

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: התיק על אונס הנער שנסגר ייפתח מחדש

לכתבה המלאה

לתובע נקבע שיעור נכות רפואית של 23% ונכות תפקודית של 19%. בבית המשפט הוא טען כי התאונה התרחשה בהיותו תלמיד בית הספר הטכנולוגי בירכא, וכי הוא היה אמור להתחיל את עבודתו במוסך בבית העמק ושאף לפתוח מוסך כעסק עצמאי, אך תכניותיו נקטעו בעקבות התאונה.

סכום הפיצויים היה מגיע אולי למיליון שקלים, אבל השופטת הטילה על הנער אחריות "אשם תורם" בשיעור של 30%. אותה אחריות הוטלה על התובע, משום שהוא מכיר את הסביבה והיה יכול להבחין במפגע, ועל אף זאת עלה למדרכה עם אופניו בניגוד לתקנות התעבורה, במהירות שלא אפשרה לו לבלום או לעצור בבטחה.

בית משפט השלום בקריות. אין, אתר רשמי
המועצה האזורית מטה אשר התרשלה בתפקידה. בית משפט השלום בקריות/אתר רשמי, אין

היא הוסיפה כי "רכיבה על אופניים הינה פעילות שמטבעה כרוכה בסיכון של נפילה ופגיעה, ובהתאם יש להעביר חלק ניכר מהאחריות לתובע בשל התנהלותו". השופטת עבד אל-חלים פסקה כי על המועצה האזורית מטה אשר לשלם לצעיר פיצוי בסך של 569,525 שקלים בצירוף שכר טרחת עו"ד כוללת על סך 130 אלף שקלים, ובתוספת אגרת בית משפט ושכר מומחה.

לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, "פסק הדין מהווה תמרור אזהרה ותזכורת נוספת לרשויות המקומיות, שעל פיו עליהן להקפיד קלה כבחמורה על שמירת המרחב הציבורי חף מנגעים ומפגעים". עו"ד ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, הוסיף כי "השטח אמנם אינו סטרילי, אך הרשויות לא יכולות להתחבא עוד מאחורי הטיעון הזה באופן אוטומטי".

"מדובר בפסק דין חשוב", אומר לוואלה! NEWS עו"ד וסים טנוס שייצג את הנער, "אחזקת הכבישים והמדרכות כיום בפריפריה גרועה מאוד. ישנן מדרכות שבנויות בצורה שמסכנת אנשים ובמיוחד את ילדינו". לדברי עו"ד טנוס, "לאחרונה מצב זה נהיה לתופעה בכל הארץ ובמיוחד כאמור בפריפריה למרות שמחובתן של הרשויות לאפשר דרך נוחה ובטוחה לרוכבי האופניים והקורקינטים".

עו"ד טלאל ג'ובראן מחברת "גורי את גורי עורכי דין", שייצג את המועצה האזורית מטה אשר מכוח פוליסה ב"ביטוח חקלאי", אומר לוואלה! NEWS: "אנחנו לומדים את פסק הדין ושוקלים הגשת ערעור עליו, שכן לדעתנו דין התביעה היה להדחות בהיעדר חבות משפטית, מה גם שהסכום שנפסק אינו משקף את הנכות הרפואית אשר אין לה פן תפקודי".

אתמול בבית המשפט המחוזי בחיפה, באמצעות עו"ד טלאל ג'ובראן, הגישה המועצה האזורית מטה אשר ערעור על פסק הדין.

(עדכון ראשון: 10:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully