וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד כיוון התנועה: תיעוד נהג מונית נוסע ברוורס בכביש 4 עם טלפון בידו

נוסע במונית תיעד את הנסיעה וטען כי הנהג "לא עזב את הטלפון". סקר של אור ירוק: 42% מודים כי הם מסמסים בנהיגה, 36% משוחחים בטלפון ללא דיבורית תוך כדי נסיעה. "האכיפה חלקית ואין החמרה בענישה"

צילום: אור ירוק, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נוסע במונית תיעד באמצעות הטלפון הנייד שלו נסיעה בחודש שעבר, במהלכה נסע הנהג לאחור בעודו אוחז בטלפון הנייד. מהסרטון עולה כי בעת הגעת המונית ליציאה מכביש 4, פספס הנהג את הירידה מהמחלף מאחר והביט במכשיר הסלולרי שלו, וברגע שהבחין בכך - החל לנהוג נגד כיוון התנועה תוך שהוא ממשיך לאחוז בטלפון שלו.

"במשך 40 דקות הוא חתך כלי רכב, נצמד ולאורך כל הנסיעה לא עזב את הטלפון הנייד", סיפר הנוסע נ', שישב במונית. "חששתי מאוד, לכל אורך הנסיעה, שתקרה תאונה".

יו"ר איגוד נהגי המוניות יהודה בר אור גינה בתגובה לתיעוד את התנהלות הנהג והבהיר כי אינה מקובלת בקרב נהגי המוניות. "התנהלותו של הנהג המצולם אינה משקפת את תרבות הנהיגה של נהגי המוניות ואין מקום להרקיב את כל הסל בגלל תפוח אחד", אמר בר אור, "נהג שמבצע עבירות תנועה מסתכן בשלילת רישיונו, על כל המשתמע מכך". בית המשפט אמנם פסל בכמה מקרים בעבר רישיונות של נהגי מוניות, לא רק בשל עבירות נהיגה, אלא גם בשל מחירי נסיעה מופקעים או התנהגות בלתי הולמת או פוגענית כלפי נוסעים.

נהג מסמס תוך כדי נהיגה, יוני 2020. צילום מסך, צילום מסך
"חששתי שתקרה תאונה". מתוך תיעוד נהג המונית המסמס בעת הנהיגה/צילום מסך, צילום מסך

תכנית למאבק בתופעת שימוש במכשיר הטלפון בעת הנהיגה מצד נהגי מוניות עלתה לפני כעשר שנים על שולחנו של שר התחבורה דאז, ישראל כץ. הפרויקט עסק בהתקנת מצלמות לתיעוד תקיפה של הנהגים בידי הנוסעים, אך באופן עקיף, הוא יכול גם לסייע בהרתעת נהגי מוניות משימוש בטלפון סלולרי בעת נהיגה.

עוד בוואלה!

הקורונה לא שינתה את הסטטיסטיקה: 21 הרוגים בתאונות באפריל - בדומה לשנים הקודמות

לכתבה המלאה

תקדים לכך נראה באנגליה, שם רשויות מסוימות מחייבות נהגי מוניות בהתקנת מצלמה כזו. אולם הפרויקט שבו אמורים היו לקחת חלק המשרד לביטחון פנים ומשרד האוצר - נפל בשל קשיי מימון, לאחר שנהגי המוניות התעקשו שהתכנית כולה תסובסד על ידי המדינה.

42% מסמסים, 36% משוחחים ללא דיבורית

תופעת השימוש בטלפון הנייד בנהיגה והסכנות הכרוכות בו ברורות לרוב המוחלט של הציבור. 89% מהמשתתפים בסקר שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" עבור עמותת "אור ירוק" חושבים שקריאה וכתיבת הודעות או גלישה באינטרנט בזמן נהיגה היא מסוכנת. ועדיין, 42% - כמעט אחד מכל שני נהגים - הודו כי הם עושים זאת באופן תדיר. עוד עולה מהסקר כי 36% מהנהגים הודו כי הם משוחחים בטלפון הנייד בזמן נהיגה ללא דיבורית.

בשל היקף התופעה עולה ההשערה כי ייתכן שהפער בין תפיסת הסיכון לבין הנכונות להסתכן בפועל קשור לענישה. בעיניי 15% מהנשאלים הקנס הנוכחי על התעסקות במכשיר בעת הנהיגה, העומד על אלף שקלים, הוא מוגזם ויש להפחית אותו. בעיניי 35% מהנשאלים גובה הקנס הוא סביר, בעוד ש-32% אחוזים טענו כי יש להעלות את גובה הקנס. 7% מהנסקרים אף טענו כי העונש על כך צריך להיות שלילת רישיון.

ממצאים אחרים בסקר מפתיעים פחות. כך למשל עולה כי בגילאי 34-18 תופעת השימוש ללא דיבורית רווחת בהרבה (44%) מאשר בגילאי 35-54 (34%), ואצל בני ה-55 ומעלה המספרים נמוכים יותר באופן משמעותי. המצב זהה גם בנוגע לכתיבת הודעות בזמן נהיגה, שם בקרב גילאי 34-18 עושים זאת 53%, מקרב בני ה-35-54 עושים זאת 42%, ובגילאי 55 ומעלה - 16%.

לטענת ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, הסיבות לכך נעוצות בהיעדר אכיפה מספקת, כמו גם תכנית עבודה מסודרת של משרד התחבורה. "בישראל, אין באמת מידע מהו היקף התופעה של היסח הדעת בנהיגה, או כמה תאונות מתרחשות בכל שנה בגלל שימוש בטלפון הסלולרי, ובכלל מהי התרומה השלילית לתאונות הדרכים", אמר קיטה.

לדבריו, "המציאות העגומה היא שמעבר לאכיפה משטרתית חלקית אין החמרה בענישה או עידוד ושילוב של פתרונות טכנולוגיים. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ידעו לאמוד את היקף התופעה כשלב ראשוני בדרך לצמצום תאונות הדרכים, הנגרמות בשל היסח דעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully