וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיגור ההיסטורי לחלל סיבך את תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח

21.6.2020 / 0:01

אחרי שהחללית SpaceX שוגרה לחלל בשידור חי וסיפקה "הוכחות חותכות" לכך שהכדור הוא עגול, הפכו תומכי הקונספירציה מושא לבדיחות ברשתות החברתיות: "מה תגידו עכשיו?"

חללית SPACE-X עגנה בהצלחה בתחנת החלל הבינלאומית/רויטרס

תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח הפכו בשבועות האחרונים מושא לבדיחות והקנטות ברשתות החברתיות, אחרי שחברת "ספייס איקס" בבעלותו של המיליארדר אילון מאסק שיגרה שני אסטרונאוטים לחלל בשידור חי. השיגור סיפק כביכול "הוכחה חותכת" לכך שכדור הארץ הוא עגול, לאחר שבחלק מהתמונות נראה צוות "דראגון" בו יושבים האסטרונאוטים בוב באנקן ודאג הארלי נמצאים בתנועה נגד כיוון השעון.

"שלום לכם, מאמיני התיאוריה שכדור הארץ שטוח. הרגע שלחנו שני אמריקנים לחלל בשידור חי, עם אינספור תמונות והוכחות. אין שום סיכוי שזה היה יכול להיות מזויף. תקפצו לנו", צייץ בטוויטר משתמש אחד, שמזדהה כוחייל משוחרר מחיל הנחתים של ארצות הברית.

כדור הארץ כפי שנראה בזמן שיגור החללית SPACE X. NASA, אתר רשמי
אופס - הוא עגול/אתר רשמי, NASA
ציוצים נגד תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח. מתוך טוויטר, צילום מסך
ציוצים נגד תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח/צילום מסך, מתוך טוויטר
ציוצים נגד תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח. מתוך טוויטר, צילום מסך
ציוצים נגד תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח/צילום מסך, מתוך טוויטר

גולש אחר צירף תמונה של ילד בנמצא בעיצומה של התמוטטות עצבים עם הכיתוב: "כך נראים תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח בזמן שהם צופים בשיגור ה-SpaceX".

רק לאחרונה צויץ בחשבון הטוויטר "Flat Earther": "למה אתם חושבים שכדור הארץ הוא עגול? בגלל שראיתם פוטושופ של זה. האם אי פעם ניסיתם להוכיח בצורה עצמאית שזה נכון? אם לא, אין לכם שום הוכחה שהכדור עגול". כעת, כך נראה, ההוכחה סופקה.

ציוץ של תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח. מתוך טוויטר, צילום מסך
ציוץ של תומכי התיאוריה שכדור הארץ שטוח/צילום מסך, מתוך טוויטר

כאמור, השיגור ב-30 במאי היה רגע היסטורי. זו הפעם הראשונה בתשע השנים האחרונות שבה משוגרים לחלל אסטרונאוטים אמריקניים מבסיס בארצות הברית ולא מרוסיה. כעבור 19 שעות טיסה, הצוות עגן בהצלחה בתחנת החלל הבינלאומית.

אבל לאנשי "כדור הארץ השטוח" זה לא מפריע והם בטוחים שהכל מזוייף

תיאוריות לפיהן כדור הארץ הוא שטוח התמוססו במאה הקודמת, אך עליית הרשתות החברתיות אפשרה לתיאוריות הקונספירציה בנושא לפרוח מחדש. חברות טכנולוגית מנסות כעת לפצח את התפשטות המידע השגוי על מראה כדור הארץ - אך מאמציהם לא עזרו לעצור את התופעה. כנסים בינלאומיים של קהילת הארץ השטוחה מתקיימים מדי שנה, עם כ-600 אנשים שהראו נוכחות באחד הכנסים הגדולים שנערכו בשנה שעברה. הכנס כלל העברת מצגות, הענקת פרסים לסרטונים המובילים של השנה והרצאות מפי כמה מהאנשים המשפיעים ביותר של התנועה. על אף שאין מידע ברור על כמות האנשים שמאמינים בתיאוריה, רבים סבורים שיש מיליונים של מאמיני הארץ השטוחה ש"חיים בארון", כולל כמה כוכבים גדולים וטייסים. רק בקהילה המקוונת שלהם יש מאות אלפי עוקבים וביוטיוב יש אינספור סרטונים התומכים בתיאוריה שזכו למיליוני צפיות.

סקר שנערך בידי חברת YouGov בקרב יותר מ-8 אלף מבוגרים אמריקאים מצא שאחד מתוך ששה אמריקאים לא בטוח בכך שמבנה כדור הארץ כדורי. לקהילת הארץ השטוחה יש סלבריטאים, מוזיקה ומרצ'נדייז משלהם -וקטלוג נרחב של תיאוריות פסאודו-מדעיות. הנושא זכה לסיקור בסרט תיעודי של נטפליקס ונתמך בידי סלבריטאים שונים, כמו הרפאר B.o.B. מדי שנה נערכים יותר ויותר כנסים בנושא. "מעולם לא ראיתי משהו שצומח כל כך מהר", אמר רובי דייווידסון, מייסד ועידת דאלאס, "תוך 10 שנים, המספרים הולכים להיות מדהימים. בשנה הבאה תערך ועידה בכל מדינה גדולה בעולם".

בנאס"א מסבירים שבני האדם יודעים מזה יותר מ-2,000 שנה שכדור הארץ הוא עגול: "היוונים הקדומים מדדו צללים במהלך מפנה השמש בקיץ וחישבו גם את היקף כדור הארץ. הם השתמשו במיקומם של כוכבים וקבוצות כוכבים כדי להעריך מרחקים על פני כדור הארץ. הם אפילו יכלו לראות את הצל העגול של כוכב הלכת שלנו על הירח במהלך ליקוי ירח (אנו עדיין יכולים לראות זאת במהלך הליקוי)".

כיום מדענים יכולים להשתמש ב- GPS ובלוויינים אחרים כדי למדוד את גודל כדור הארץ וצורתו בטווח של סנטימטר. נאס"א הוסיפה: "למרות שכוכב הלכת שלנו הוא כדורי, הוא אינו עיגול מושלם. בגלל הכוח שנוצר כשכדור הארץ מסתובב, הקטבים הצפוניים והדרומיים הם מעט שטוחים. סיבוב כדור הארץ, תנועתו המתנדנדת וכוחות אחרים גורמים לכוכב הלכת לשנות את צורתו לאט מאוד, אך הוא עדיין עגול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully