וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5% מאוכלוסיית ישראל נבדקה לקורונה; כ-7,000 בדיקות ביום בממוצע

9.6.2020 / 9:28

מנתוני מרכז המחקר של הכנסת שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי כחצי מיליון אזרחים נבדקו בחשד להידבקות בקורונה. 90% מהבדיקות בוצעו לזיהוי נשאים, וכ-10% לקביעת החלמה. בבית החולים הדסה עין כרם בוצע מספר הבדיקות הגדול ביותר, ואחריו נמצאות קופות החולים מכבי וכללית

בדיקות קורונה בגימנסיה העברית, ירושלים, 31.5.2020/צילום: בית החולים הדסה, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

5% מאוכלוסיית ישראל ערכה בדיקות קורונה - 484,433 אזרחים, כך עולה מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהגיע לידי וואלה! NEWS. נתוני משרד הבריאות מתייחסים לתקופה שבין התחלת הבדיקות בישראל - סוף ינואר - ועד לאתמול בבוקר. בסך הכול נערכו 664,645 בדיקות מעבדה. מניתוח הנתונים עולה כי בישראל בוצעו 72,750 בדיקות למיליון נפש.

הנתונים בדוח מתייחסים לבדיקות שהושלמו במעבדה בלבד, ולא כוללים נתוני דיירים פרטיים במסגרות השונות. לא ברור מדוע משרד הבריאות לא הכליל את אותם דיירים בחישוב הכללי. בנוסף, משרד הבריאות לא העביר נתונים אודות משך הזמן להשלמת הבדיקות במעבדות.

לפי התפלגות בדיקות המעבדה לבדיקות אבחון ולבדיקות לקביעת החלמה, עולה כי מתוך 664,433 בדיקות מעבדה שהושלמו - כ-90% היו בדיקות לאבחון הנגיף ו-10% היו לשם קביעת החלמה של חולים מאובחנים - עבורה דרושות שתי בדיקות. בפועל נדרשו אף ארבע בדיקות בממוצע, כדי לקבוע החלמה של מאובחנים בקורונה.

מבדיקה פרטנית של החודש האחרון עולה כי מספר בדיקות המעבדה שהושלמו מ-7 במאי עד 7 ביוני עמד על 231,984. מהן, 94% בדיקות נעשו לצורך אבחון ו-6% לצורך קביעת החלמה. ממוצע הבדיקות היומי בחודש זה עמד על 7,177. מספר הבדיקות הנמוך נרשם ב-30 במאי ועמד על 1,059 בדיקות. מ-1 ביוני עלה מספר הבדיקות היומיות בהתמדה, עד שב-5 ביוני בוצע המספר הגבוה ביותר של בדיקות בחודש האחרון - 16,252.

עוד בוואלה!

קבינט הקורונה הקפיא את החוק להסמכת שב"כ לעקוב אחר חולים

לכתבה המלאה

11% מהבדיקות במכבי, 10% בכללית

במערכת משרד הבריאות יש פירוט של מספר הבדיקות שבוצעו, לפי פילוח של 37 מעבדות. נוסף על בדיקות אלו, ישנן 107 בדיקות שמקום ביצוען אינו ידוע ובדיקות שהוגדרו כ"אחר/חו"ל".

מהנתונים עולה כי מספר הבדיקות הגדול ביותר (99,449) בוצע במעבדה הווירולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים - שבה הושלמו כ-15% מכלל הבדיקות בישראל. אחריה מדורגות המעבדות של שלוש מקופות החולים: מכבי (11%), כללית (10%) ומאוחדת (7%). מספר הבדיקות בלאומית הוא השמיני בגודלו (4%).

בדיקות קורונה בבאר שבע (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"להיערך למתן מענה לבדיקות שבשגרה לצד בדיקות הקורונה". בדיקות קורונה בבאר שבע/ראובן קסטרו

על פי הדוח, שנערך לבקשת יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד), לא ברור מה הן הסיבות להבדלים בנתונים בין הקופות, והאם הם נגזרים מגודלן ויכולתן של המעבדות או מסיבות אחרות. בנוסף לכך, הועלתה בדוח התהייה האם פיזור הבדיקות בין המעבדות היה מיטבי ואפשר זמן תגובה מהיר ויעיל.

עוד על פי הנתונים, המעבדה המרכזית של שיבא - שהיתה הראשונה לבצע דגימה של בדיקות ופעלה לבד במשך תקופה ארוכה - ניצבת במקום ה-12 בלבד. בדוח התמקדו בבדיקות שנעשו מתחילת יוני ועד אתמול - שמונה ימים. בתקופה זו הושלמה בדיקתן של 90,959 בדיקות - המהוות כמעט 14% מהבדיקות שבוצעו עד כה בישראל.

יו"ר ועדת הקורונה: "יש צורך בהגדלת התקנים של כח האדם"

יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ שאשא-ביטון, אמרה כי "לבדיקות המעבדה תפקיד חשוב ומרכזי בהתמודדות עם נגיף הקורונה. המגמה המסתמנת בימים האחרונים, של גידול במספר הבדיקות, היא מעודדת וצריך להמשיך ולהרחיבה".

"יחד עם זאת, מהנתונים שמוצגים עולות שאלות באשר לפריסתן הארצית של המעבדות ופיזור הבדיקות ביניהן, וכן יכולתן לתת מענה מיטבי, הן מבחינת נגישות ולוחות זמנים והן מבחינת יכולת עמידתן בעומס שילך ויגדל", הבהירה שאשא-ביטון.

היא הוסיפה כי "יש להיערך למתן מענה לבדיקות שבשגרה לצד בדיקות הקורונה, דבר המעיד על הצורך בהגדלת התקנים של כח האדם. על כל אלה ועל האתגרים הנוספים, נדון בדיון הדחוף שאקיים היום במסגרת הוועדה. זוהי משימה לאומית חשובה ואני בטוחה שיחד, תוך הצפת האתגרים והתמודדות עימם נצליח למגר את התפשטות הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully