וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה וההפגנות אילצו את טראמפ לחשב מסלול מחדש לפני הבחירות

9.6.2020 / 6:45

הנשיא ואנשי הקמפיין שלו חוששים מסיכוייו לזכות בכהונה שנייה, לאור המשברים שנראה ששלהבו את מי שלא התלהב עד כה מביידן - מצביעים שחורים וצעירים. הסקרים לא מאירים פנים, ואנשיו של טראמפ נערכים למתקפה מחודשת על המועמד הדמוקרטי הנוטה לפליטות פה

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: מאות אלפי מפגינים ברחבי ארצות הברית בשבוע שעבר)

פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתמודד עם מציאות פוליטית שונה לחלוטין מזו שחזה. לשם התחלה, אילו הבחירות היו מתקיימות היום, סביר להניח שהוא היה מפסיד.

הנשיא, יועציו ואנשי הקמפיין שלו חוששים יותר ויותר מסיכוייו לנצח בנובמבר, לאור התנהלותו במגיפת הקורונה ועתה מול המחאה הארצית נגד חוסר הצדק והאפליה הגזעית. תומכיו חוששים שהנשיא הצליח לעשות משהו שיריבו הדמוקרטי לא הצליח - להצית התלהבות בקרב קהל הבוחרים של המפלגה הדמוקרטית, שהיה מסויג ביחס לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

המצב הפוליטי של טראמפ היה קשה גם לפני ההרג של ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן במיניאפוליס. המחיר האנושי והכלכלי שגבתה מגיפת הקורונה, לצד התגובה המתריסה של הנשיא, עלתה לו בתמיכה במחוזות בחירה שבעיני יועציו, הכרחיים לטובת ניצחון נוסף בנובמבר.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ לפני נאומו במדינת מיין, ארה"ב 5 ביוני 2020. AP
בשיחות סגורות, הוא מודאג. טראמפ/AP

העצרות הפוליטיות, אחד מסימני ההיכר של טראמפ, הוקפאו לפני חודשים וגם היתרון הכספי שלו על ביידן, הגם שהוא עדיין רב, לא גדל במהירות כפי שציפו בקמפיין שלו. בגלל המגיפה הופסקו התרומות מצד בעלי ההון.

שישה אנשי קמפיין בעבר ובהווה, שדיברו בעילום שם, אמרו כי סקרים פנימיים והסקרים הגלויים מראים שחיקה יציבה בתמיכה בטראמפ בקרב מצביעים מבוגרים, וגם במדינות שבעבר נחשבו כמי שנמצאות עמוק במחנה טראמפ. הקמפיין יצא לאחרונה בבליץ פרסומות בטלוויזיה באוהיו, שבה ניצח הנשיא בפער של 8% לפני ארבע שנים. בקמפיין רואים גם סימנים מדאיגים באריזונה ובג'ורג'יה, שעד לא מכבר הייתה מעוז רפובליקני בלתי-חדיר.

יועציו של טראמפ הזהירו את הנשיא כי הדיון המחודש באמריקה על אפליה גזעית, יחד עם מיצובו כאיש של "חוק וסדר" שלהבו חלקים מהמחנה הדמוקרטי - שחורים וצעירים - שחוסר ההתלהבות שלהם מהילרי קלינטון ב-2016 סללה את הדרך לניצחונו הדחוק של טראמפ.

המונים מפגינים בניו יורק, ארצות הברית, במחאה נגד הרג ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנחנק למוות בידי שוטר לבן במיניאפוליס. 06 ביוני 2020. רויטרס
מפגינים בניו יורק/רויטרס

"יש לי סקרים", אמר טראמפ ביום חמישי בריאיון לתחנת הרדיו של פוקס, כשהוא דוחה את המספרים המראים שהוא מפגר אחרי ביידן במדינות מפתח. "כמו בפעם שעברה, שבה הפסדתי להילרי בכל מדינה, וניצחתי בכל מדינה".

על אף שכלפי חוץ הוא מפגין ביטחון, בשיחות סגורות בבית הלבן התלונן טראמפ בפני יועציו על התפיסה שלפיה הוא מפסיד לביידן, והוא לחץ עליהם לגבש אסטרטגיות חדשות לשיפור מעמדו. בסוף החודש שעבר, הקמפיין קידם שני יועצים ותיקים לעמדות בכירות, מהלך שמשקף את הניסיון להביא ניסיון רב יותר לצוות הקמפיין. בנוסף לכך, ביום שישי מונה לתפקיד היועץ הבכיר ראש מערך התקשורת לשעבר ג'ייסון מילר.

הבית הלבן ניצל את הנתונים המעודדים מהצפוי לגבי הכלכלה - 2.5 מיליון משרות שנוספו בחודש מאי, ושיעור האבטלה ירד - כדי לפצוח בסיבוב ניצחון מוגזם. הממשל הציג זאת כסימן להתאוששות כלכלית לאחר המגיפה, שבעיני יועציו של טראמפ תהיה הגורם המכריע ביותר כדי להשיג ניצחון בנובמבר.

בקמפיין של טראמפ תכננו לתקוף את ביידן במהלך חודשי האביב, אך האסטרטגיה הזו ירדה מהפרק עם התפשטות הקורונה בארצות הברית. יועציו של הנשיא מתוסכלים מכך שהמגיפה אפשרה לסגן הנשיא לשעבר להישאר מחוץ לעין הציבורית, משום שהם סבורים שביידן, הנוטה לפליטות פה, פוגע בעצמו לעתים קרובות כשהוא מופיע בציבור.

על פי הגורמים בקמפיין, מתנהלים כעת דיונים לחידוש המתקפה על ביידן בשורת חזיזות. בין קווי ההתקפה - קשריו לסין, שאותה מאשימים בבית הלבן בהתפשטות הקורונה; בנו האנטר, שיועציו מאמינים שיוכלו להציג כסמל לשחיתות; ותמיכתו של ביידן בחוק למאבק בפשיעה שעבר ב-1994, שלטענת טראמפ סייע ליצור את התנאים שהובילו למהומות בערים.

"הרבה אמריקנים יודעים מי זה ג'ו ביידן, אבל לא רבים מכירים אותו. העבודה שלנו היא ללמד את המצביעים מיהו ג'ו ביידן האמיתי", אמר מנהל התקשורת בקמפיין טראמפ, טים מורטאג. "הוא התייצב לצד המתפרעים. הוא בקושי התייחס לכל האלימות שהייתה. גם לשחורים אכפת מביטחון בקהילה".

המועד לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן עוטה מסכה במהלך נאום לתומכיו בדלאוור 5 ביוני 2020. AP
בקמפיין טראמפ בונים על פליטות הפה שלו. ביידן/AP

אנשיו של טראמפ סבורים שהם חייבים לחזק את היחס השלילי לביידן, משום שהם מאמינים שמעט מאוד ניתן לעשות כדי לחזק את אחוזי האהדה של הנשיא. אלו נותרו נמוכים באופן עיקש מאז שנכנס טראמפ לתפקיד.

ב-2016, אחוזי התמיכה השליליים של קלינטון היו גבוהים כמעט כמו של טראמפ, ומצביעים שלא אהבו את שניהם הלכו ברובם עם המועמד הרפובליקני. עם זאת, אותו סוג של בוחרים, לפחות בשלב זה, מעדיף את ביידן, וסגן הנשיא לשעבר זוכה לאהדה רבה יותר בקרב הציבור.

"הקמפיין של טראמפ ממשיך להשתמש באותו התרגיל, ואז מפסיד על המגרש", אמר דובר הקמפיין של ביידן, טי ג'יי דאקלו. "קמפיין טראמפ והתורמים השקיעו קרוב ל-20 מיליון דולר כדי לתקוף את ביידן מאז 1 באפריל, והם רואים את טראמפ יורד בקביעות בסקרים".

"הקמפיין של טראמפ ממשיך להשתמש באותו התרגיל, ומפסיד"

טראמפ מנסה להסתגל למציאות החדשה, שבה לא ניתן לקיים עצרות פוליטיות צפופות בשל מגבלות הריחוק החברתי. הוא ארגן ביקורים רשמיים, מכספי משלמי המסים, במדינות מתנדנדות כדי להפגין את מנהיגותו במהלך משבר הקורונה. האחרון היה ביקור במיין, ביום שישי, אחרי סיורים דומים במישיגן, פנסילבניה, פלורידה ואריזונה.

עם זאת, טראמפ חושק בחזרה לכינוסי התמיכה המסורתיים שלו עד כדי כך שהוא ביטל את השתתפותו בוועידה הרפובליקנית בקרוליינה הצפונית, שבה הושקעו מיליוני דולרים במשך שנה של תכנון, לאור המגבלות. החלקים האפורים של הוועידה יישארו בשארלוט, אך טראמפ מחפש את העיר שתאפשר לו לתת את המופע שהוא רוצה.

בעוד שטראמפ דורש שהקמפיין שלו ייערך לארגון עצרות כבר במהלך הקיץ, אנשיו הזהירו כי יהיה זה מסוכן למלא אולמות. זה עשוי לשמש כר פורה לסיקור שלילי במקרה שיתגלה שהתפרצות קורונה מקומית החלה מאותו אירוע. בנוסף לכך, לא בטוח שהם יצליחו לשכנע את ההמונים להצטופף בטרם נמצא חיסון לנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully