וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך בלם נתניהו את אפשרות הכנסת להקים ועדת חקירה ממלכתית על הצוללות

בלשכת ראש הממשלה חששו מבחירתו של עפר שלח לראשות הוועדה לביקורת המדינה. בעקבות זאת, הליכוד וכחול לבן שינו את הרכב הוועדה, כך שהאופוזיציה נחלשה. כעת, לליכוד ולבלוק הימין יש רוב מוחלט שיוכל לחסום כל מהלך לעומתי

בווידאו: יו"ר ועדת הקורונה על הכאווס בחזרה ללימודים/צילום: ערוץ הכנסת

(בווידאו: עפר שלח בוועדת הקורונה, בחודש שעבר)

אחרי כשנה וחצי ללא פיקוח פרלמנטרי הדוק בגלל מערכות הבחירות הבלתי נגמרות, בשבוע שעבר החלו ועדות הכנסת סוף סוף לפעול. רוב הוועדות החשובות והמכריעות בכנסת נשאר בידי הקואליציה, מלבד הוועדה לביקורת המדינה - אחת הוועדות המשמעותיות בכנסת, שעל פי תקנון הכנסת מועברת לידי האופוזיציה. הפעם עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) נבחר לעמוד בראשות הוועדה, על אף קמפיין אינטנסיבי ורציני שנוהל נגדו, שהגיע עד ללשכת ראש הממשלה.

לוואלה! NEWS נודע כי מאחורי הקלעים, ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש מיו"ר הכנסת יריב לוין ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר להביא לבחירה של מועמד אחר מהאופוזיציה לתפקיד במקומו של שלח הביקורתי והלעומתי לנתניהו. לדברי גורמים פוליטיים, לוין וזוהר סירבו לדרישה של נתניהו והתעקשו לעמוד בסיכומים שהושגו עם האופוזיציה על איוש תפקידי ראשי הוועדות.

עם זאת, כדי להרגיע את החששות של נתניהו, הליכוד ערך שינויים בהרכב הוועדה לביקורת המדינה והבטיח לעצמו רוב מוחלט מבין 11 חבריה. המטרה הייתה להגביל את כוחו של שלח בוועדה ואת היכולת שלו להוביל בה מהלכים גדולים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
דרש להביא לבחירה של מועמד אחר מהאופוזיציה. נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הוועדה לביקורת המדינה היא אחת הוועדות החזקות בכנסת ומהיחידות שיש לה סמכויות פיקוח ממשיות על הממשלה והרשות המבצעת. הוועדה פועלת בצמוד למשרד מבקר המדינה, ובין היתר, יכולה להורות לו על בדיקה בנושא נקודתי ולזמן עובדי ציבור וגורמי ממשל לדיוני מעקב על דוחות קודמים. לפי החוק, הוועדה יכולה גם להחליט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, למרות שהפעם הקודמת שזה קרה הייתה לפני יותר מעשור בכנסת ה-17. ב-2010, האופוזיציה ניסתה ליזום הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון הכרמל, אך נתניהו גייס רוב מבין חברי הוועדה לביקורת המדינה והמהלך סוכל.

לפי תקנון הכנסת, בראש הוועדה לביקורת המדינה עומד ח"כ מהאופוזיציה, והקואליציה אינה מתערבת באיוש התפקידים בצד הנגדי. כך, באופוזיציה החליטו על מינויו של שלח לתפקיד.

ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כנסת. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נחשב לביקורתי ולעומתי לנתניהו. שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כמה ימים לפני אישור כל ראשי הוועדות בוועדה המסדרת, החלו בימינה לנהל קמפיין נגד מינויו של שלח, בדרישה למנות איש ימין, ח"כ אופיר סופר, כראש הוועדה. הקמפיין הגיע גם לתקשורת הימין ומשם גם ללשכת ראש הממשלה. גורמים פוליטיים אמרו לוואלה! NEWS כי נתניהו דרש מיו"ר הכנסת ויו"ר הקואליציה לפעול לבחירה של סופר במקום שלח, ולסכל את הבחירה של שלח באמצעות הרוב של הקואליציה בוועדה המסדרת.

לוין וזוהר סירבו בטענה שמאז הקמת הכנסת האופוזיציה מחלקת את הוועדות שלה לפי שיקוליה, ושהושגו כבר סיכומים עם אנשי האופוזיציה על ראשי הוועדות. "אם היינו עושים מהלך דורסני וקובעים לאופוזיציה מי יעמוד בראשות הוועדה, ברור שהעניין הזה היה מגיע לבג"ץ", זוהר אמר בדיון בוועדה המסדרת בתגובה למתקפה של ח"כ מתן כהנא מימינה על כך שהליכוד נתן את הוועדה לשמאל. הוא הוסיף כי "אם נתת מילה בבית הזה, צריך שהמילה הזאת תכובד. אני חושב שלבית הזה חשוב שלפוליטיקאים שנמצאים פה תהיה מילה".

האופוזיציה חלשה מאי פעם

עם זאת, כדי להרגיע את החשש של נתניהו ממינויו של שלח, הליכוד הגיע לסיכומים עם כחול לבן על שינוי הרכבי הוועדות שהבטיחו שיהיה להם רוב מוחלט בוועדה, ובעקבות השינויים - האופוזיציה למעשה חלשה בו יותר מאי פעם. בוועדה לביקורת המדינה חברים 11 חברים, ובאופן מובנה לקואליציה יש רוב, רק שהיחס בין הקואליציה לאופוזיציה השתנה לרעה מ-6:5 בשתי הקדנציות האחרונות ל-7:4 כעת. בנוסף, כחול לבן הסכימו לוותר על ח"כ מטעמם בוועדה, והליכוד הוסיף ח"כ משל עצמו. כך, במקום שלושה חברים שהיו אמורים להיות בוועדה מטעם הליכוד, בסופו של דבר יהיו ארבעה.

יחד עם נציג נוסף של ש"ס ונציג יהדות התורה - לליכוד יש רוב בוועדה גם בלי נציגי כחול לבן. לכחול לבן יהיה נציג אחד בלבד בוועדה, וארבעה חברים נוספים מהאופוזיציה - שניים מיש עתיד, אחד מימינה ואחד מישראל ביתנו. כך, הסיכוי של שלח או האופוזיציה לגייס רוב למהלך שיביך או יקשה על נתניהו והממשלה קרוב לאפסי.

מיקי זוהר במהלך כינוס הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן 13 בינואר 2019. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אם נתת מילה בבית הזה, צריך שהמילה הזאת תכובד". זוהר/אתר רשמי, דוברות הכנסת

גורמים פוליטיים אמרו לוואלה! NEWS כי אחד החששות של נתניהו היה ששלח ינסה להקים ועדת חקירה ממלכתית לעניין פרשת הצוללות, סעיף שהופיע במצע כחול לבן בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. לפי החוק, הוועדה לביקורת המדינה יכולה להחליט על כך ברוב של שני שליש מחבריה ובהסכמת מבקר המדינה. גם כך, הוועדה נשלטת בידי הקואליציה ונדרשות נסיבות מאוד מיוחדות שבהן האופוזיציה יכולה לגייס את הרוב הדרוש למהלך שכזה, אך השינויים שנעשו בהרכב הוועדה מבטיחים שלליכוד יש רוב מוחלט לחסימת כל מהלך לעומתי בכלל, ועדת חקירה ממלכתית בפרט.

בתמורה לכיסא בוועדה לביקורת המדינה כחול לבן קיבלו כיסא נוסף בוועדת חוקה על מכסת המקומות של הליכוד. גורמים במפלגה אומרים שבוועדה לביקורת המדינה בכל מקרה לא הייתה אפשרות לאופוזיציה לגייס שני שליש, הדרוש להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

ח"כ שלח אמר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS כי "נעים ללמוד שראש הממשלה פוחד ממך, גם אם זה בנימין נתניהו שפחדיו אומנותו. פחות נעים, אבל כמה לא מפתיע, לגלות שוב כמה רופסים בני גנץ וחבורתו. האיש שהתחייב להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא הצוללות משתף פעולה במהלך שנועד למנוע ממני, כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, להקים ועדה כזו. לא ההבטחה הכי גדולה שגנץ שובר, גם לא האחרונה".

גם ח"כ משה יעלון (יש עתיד - תל"ם) התייחס לדברים ואמר כי "המאמץ של נתניהו לסכל את חקירת 'פרשת הצוללות' בוועדה לביקורת המדינה, נובעת מזה 'שאין כלום, כי לא היה כלום'. ובגלל שבכל מקרה 'הוא לא היה מעורב' בפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה, אלא רק אנשי לשכתו ובני דודיו. וזה בסיוע בני גנץ. מושחתים, נמאסתם!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully