וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לקיצור תורנויות המתמחים מתכנסת: "בין הרצוי למצוי יש כסף"

7.6.2020 / 12:55

24 החברים בוועדה, שנועדה לבחון מחדש את מתכונת עבודת הרופאים, מתכנסים בכפר המכביה. בתוך חצי שנה יהיה עליהם להגיש המלצה ליו"ר ההסתדרות הרפואית האם לקצר את המשמרות מ-26 שעות. עשרות סטודנטים ומתמחים מפגינים מחוץ למקום, וקוראים "לא מחליטים עלינו בלעדינו"

צילום: פייסבוק "מרשם", יואב איתיאל, בועז אפרת

(בווידיאו: מחאת המתמחים בעד קיצור התורנויות, בחודש שעבר)

ועדת ההסתדרות הרפואית לבחינת שינוי אופי תורנויות המתמחים מתכנסת היום (ראשון) בכפר המכביה. בוועדה, בראשות פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר, משתתפים עוד 24 חברים. תפקידם להגיש תוך חצי שנה המלצה ליו"ר ההסתדרות הרפואית האם לקצר את תורנויות המתמחים מ-26 שעות.

ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) הכריזה בחודש שעבר על הקמת הוועדה שנועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים. זאת, בתגובה למחאת המתמחים, ובראשם ארגון "מרשם", שקראו לקצר את משך המשמרות ל-16 לכל היותר.

היום, עשרות סטודנטים ומתמחים התכנסו בשערי כפר המכביה כדי להפגין, תוך שהם מכנים את ההתכנסות "הוועדה למסמוס מאבק המתמחים". המוחאים קוראים "לא מחליטים עלינו בלעדינו", "Fake ועדה, Real מחאה" ומחזיקים שלטים עם ציטוטים של חברי הוועדה שהתבטאו נגד קיצור תורנויות ודבריהם פורסמו בוואלה! NEWS.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתמחים מוחים בכפר המכבייה מחוץ לדיון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות, אמר במהלך הדיון כי חברי הוועדה יצטרכו "למצוא איזון בין הצורך לשינוי אופני התורנות, לבין הצורך לשמור על אישות ההכשרה והטיפול", והוסיף כי "ייבחנו המשמעויות הנגזרות מהמודלים השונים, ולבסוף, הוועדה תכין דרישות תקצוב ממשרדי הבריאות והאוצר".

מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, טענה שבניגוד להחלטות ממשלה וחוקים, ההסכמים הקיבוציים של הרופאים ממשיכים כבר עשרות שנים כי ניתן להבטיח את יישומם בפועל. עתה, היא אמרה, ישנה "הזדמנות של פעם בעשור" להביא תקציבים לשינויים בהסכם.

"אנחנו יודעים מה הרצוי והמצוי, ויודעים שבאמצע יש כסף. אבל הפעם האתגר יותר מעניין, כי אנחנו לא יודעים בדיוק מה הרצוי, ובשביל זה אתם פה", פנתה לחברי הוועדה, והוסיפה: "האתגר הוא איך נוכל לאפשר לכם להגיע לתוצאה הטובה ביותר".

עוד בוואלה!

קיצור תורנויות? חברי ועדה בולטים כבר הודיעו שהם מתנגדים לדרישות המתמחים

לכתבה המלאה

ד"ר אלה קיטרוסר, יו"ר פורום המתמחים בהר"י אמרה כי "המתמחה רוצה ללמוד ולהיות רופא טוב. ולכן מעבר לתנאי העובדה, ראוי שנעסוק בהשפעתם על עבודת המתמחים. משימה גדולה עומדת בפנינו, לראות את עצמנו כארגון שעובד למען חבריו. אני בטוחה שנשכיל למצוא תשובה לשאלה שעומדת לפנינו".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
מחאת הרופאים המתמחים בעד קיצור התורנויות, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

לאחר ההכרזה על הוועדה, משרד הבריאות הודיע רשמית כי הוא תומך בניסיון לקיצור תורנויות המתמחים. במענה לפניית ווואלה! NEWS, בירך המשרד לראשונה על נכונות הגופים בשטח, דוגמת ההסתדרות הרפואית והמרכז הרפואי שיבא, להחיל פיילוט במודל של משמרות באורך 18 עד 21 שעות עבודה בכל בית חולים שירצה בכך. זאת, בניגוד למשמרות באורך 26 שעות כפי שנעשות כיום. "פיילוט יאפשר לבחון את האפשרויות בצורה שאינה תיאורטית כמו שנבחנת כעת", נמסר.

הצעד של משרד הבריאות הגיע על רקע הודעת הר"י, לפיה בארגון פעלו זה זמן רב לקיום פיילוטים - עוד טרם התפרצות נגיף הקורונה. עם זאת, במענה לפניית וואלה! NEWS, בהר"י לא ידעו אז לפרט מה הם פרטי הפיילוט. "הר"י שוקדת כבר זמן רב יחד עם פורום המתמחים ופורום הסטאז'רים על הובלת רפורמות בתחום מתכונת העבודה של הרופאות והרופאים לרבות קיצור משך התורנות. כחלק מהמהלך, יושקו בקרוב שורה של פיילוטים בכמה מחלקות שונות", אמרו בארגון.

למרות תמיכת משרד הבריאות בקיצור התורנויות, חברי ועדה בולטים, בהם רכזת הוועדה, אינם מאמינים בפתרון הזה. יו"ר פורום המתמחים בהר"י, ד"ר אלה קיטרוסר, הביעה בעבר התנגדות נחרצת לקיצור התורנויות; יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים בישראל, המשנה למנכ"ל שיבא, פרופ' ארנון אפק התבטא בעבר נגד המהלך; ויו"ר איגוד הכירורגים בישראל, פרופ' יורם קלוגר, אף הצהיר כי הוא סבור ש"קיצור התורנויות יחריב את ההתמחויות בישראל".

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully