וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפים מחו על הרג ג'ורג' פלויד בוושינגטון: "להיות שחור זה לא פשע"

מפגינים התאספו באנדרטת לינקולן ובאזור הבית הלבן, ביום ה-12 למחאה על הרג הגבר השחור שנחנק בידי שוטר לבן. לא נרשמו מעצרים או עימותים עם המשטרה. בינתיים, המחאה מתפשטת בעולם, עם הפגנות באוסטרליה, בבריטניה ובצרפת: "זו סוגייה עולמית, על כולם להתעורר"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המחאה על הרג ג'ורג' פלויד נמשכה הלילה (שבת) בארצות הברית וכן ברחבי העולם, כשבוושינגטון נערכה אחת מההפגנות הגדולות ביותר עד כה. לפי הערכת המשטרה המקומית, עשרות אלפים התקבצו בבירה, חלקם באנדרטת לינקולן והיתר סמוך לבית הלבן.

הרשויות האמריקניות היו דרוכות לקראת היום ה-12 למחאה על הרג פלויד, הגבר השחור שנחנק למוות בידי שוטר לבן במיניאפוליס שבארצות הברית. עם זאת, לא נרשמו מעצרים מיוחדים או עימותים עם שוטרים, והמחאות התנהלו בשלווה. השוטרים במדים נכחו במספרים קטנים יותר מאשר בעבר, כשהם לובשים במדי סיור - ללא אפודי מגן או קסדות.

"אני רק מקווה שבאמת נקבל שינוי כלשהו ממה שקורה. אנשים כורעים על ברך, מוחים ומתחננים זמן רב. מספיק", אמרה קתרינה הרננדז בת ה-42, שהגיעה להפגנה סמוך לבית הלבן. "אנחנו לא יכולים לסבול יותר".

רבים מהמפגינים קראו "ידיים למעלה, אל תירו!", "אנו צועדים לתקווה, לא לשנאה" ו"אני לא יכול לנשום", תוך שהם מעודדים עוברי אורח ואת הציבור כולו להצטרף אליהם.

המונים מפגינים בוושינגטון, ארצות הברית, במחאה נגד הרג ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנחנק למוות בידי שוטר לבן במיניאפוליס. 06 ביוני 2020. רויטרס
המונים מתאספים בוושינגטון הבירה, אמש/רויטרס

המפגינים, בני גילאים שונים ורקעים מגוונים, התאספו ברחוב H, המוביל לבית הלבן, שם ציירה העירייה על הכביש את הכתובת "חיי שחורים חשובים" באותיות צהובות גדולות, כהתרסה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

הכתובת צוירה סמוך למקום שבו המשטרה פיזרה קבוצת מפגינים שלווים באמצעות ירי רימוני עשן וגז פלפל. לאחר התקרית, הגיע הנשיא טראמפ לחזית הכנסייה הסמוכה, תוך שהוא אוחז בתנ"ך, בביקור שגרר ביקורת ציבורית רבה. טראמפ שהה אתמול בבית הלבן, בזמן ההפגנות, אך לא היו לו אירועים מתוכננים.

גם ברחבי המדינה הפגינו רבים על זכויות השחורים. בשבת אחר הצהריים חצה בניו יורק קהל גדול של מפגינים את גשר ברוקלין אל מנהטן. במקביל, אלפים התאספו בשכונת הארלם, הסמוכה לסנטרל פארק לצעדה של כמאה בלוקים עד לפארק כיכר וושינגטון. בפילדלפיה התכנסו מפגינים על מדרגות המוזיאון לאומנות וקרא "בלי צדק, אין שלום". אחרים צעדו לאורך שדרות בנג'מין פרנקלין אל בית העירייה.

בקליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית, התקיימו כמה הפגנות בלוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, שם חסמו המפגינים לאת התנועה לזמן קצר, בעת שנהגים עצרו כמחווה לסולידריות.

מפגינים למען זכויות שחורים בוושינגטון, באנדרטת לינקולן - 6 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
מפגינים למען זכויות שחורים באנדרטת לינקולן, וושינגטון, אתמול/רויטרס, רויטרס
המונים מפגינים בניו יורק, ארצות הברית, במחאה נגד הרג ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנחנק למוות בידי שוטר לבן במיניאפוליס. 06 ביוני 2020. רויטרס
מפגינים בניו יורק, אתמול/רויטרס

ההפגנות האחרונות בארצות הברית היו אלימות פחות מקודמותיהן. משטרת דנבר הודיעה מוקדם יותר היום כי היא הפסיקה להשתמש באמצעים מיוחדים לפיזור הפגנות, בהם גז מדמיע וכדורי גומי. זאת לאחר ששופט מחוזי בעיר פסק כי השימוש בהם אינו הכרחי להתמודדות עם ההפגנות.

למרות ירידת מפלס האלימות במחאות, נראה כי המתח בין המפגינים לשוטרים לא פסק. שני שוטרים ממשטרת באפלו, ניו יורק, הושעו לפני יומיים מתפקידם אחרי שתועדו דוחפים באלימות מפגין בן 75. הם נעצרו אתמול והואשמו בתקיפה.

הפגנות סולידריות ברחבי העולם

במקביל, ההפגנות התרחבו גם למדינות שונות ברחבי העולם. באוסטרליה, אלפים הפגינו בערים הגדולות סידני, מלבורן ובריזביין. המפגינים הניפו שלטים עם כיתובים המוכרים מן ההפגנות בארצות הברית "אני לא יכול לנשום" ו"חיי שחורים חשובים". ההפגנות היו שקטות ברובן, אך בסידני נרשמו עימותים בין מפגינים לשוטרים בתחנת הרכבת המרכזית בעיר. השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, בהם גז מדמיע.

בקוריאה הדרומית יצאו עשרות מפגינים אל מרכז הבירה סיאול, כשהם לובשים חולצות שחורות, עוטים מסיכות ואוחזים בשלטים "קוריאנים למען חיי שחורים" ו"תנוח על משכבך בשלום ג'ורג' פלויד".

בברלין, הגיעו כ-15 אלף מפגינים אל כיכר אלכסנדר, שם קראו בשמו של פלויד ואחזו בכרזות ועליהם כתובות כמות "עצרו את אכזריות המשטרה". "ההרג והדברים האלימים האלה שהתרחשו שם זה רק קצה הקרחון", אמר לויד לוסון, בן 54, מפגין במחאה בברלין. "זו הסיבה שאתה צריך להתחיל בשינוי ממש מלמטה - כמו בקרחון". במינכן התאספו עוד 20 אלף איש, ואלפים הגיעו להפגנות בערים פרנקפורט וקלן.

מפגין חובש מסכת פנים במחאה במנצ'סטר שבבריטניה נגד הרג העצור השחור בארצות הברית ועומד על יד ציור קיר של ג'ורג' פלויד. 06 ביוני 2020. רויטרס
מפגין ליד ציור קיר לזכרו של פלויד במחאה במנצ'סטר, אמש/רויטרס

בפריז, בירת צרפת, התעלמו אלפים מהנחיות משרד הבריאות בעת הקורונה, והתגודדו סמוך לשגרירות ארצות הברית בעיר, עליה שמרו כוחות המשטרה. מארי דג'ה, נערה שחורה בת 14, אמרה כי "נולדתי צרפתייה, ביום בו אנו חוגגים את חג העצמאות הצרפתי - אך אני לא מרגישה שהמדינה הזו מקבת אותי". דג'ה הרימה שלט עליו נכתב "להיות שחור זה לא פשע".

לדבריה, "אני יודעת שבגלל צבע העור שלי אני מתחילה עם מגבלה, אם ארצה לקנות דירה או ללכת לבית ספר יוקרתי. אני יודעת שאצטרך להילחם כפליים מאחרים, אבל אני מוכנה".

בלונדון התכנסו אלפי מפגינים בכיכר הפרלמנט, מול בית המחוקקים הבריטי. "זאת סוגייה עולמית, לא משנה איפה אתה נמצא. זאת סוגייה בכל מקום, כולנו צריכים להתעורר", אמר אחד מהמפגינים בלונדון. בשלב כלשהן התלהטו הרוחות והנוכחים החלו מתעמתים עם שוטרים כשהם זורקים עליהם חפצים.

אנדרו פרנסיס, גבר שחור בן 37 מלונדון, אמר כי "קיים תסכול בגלל האפליה הגזעית, ואנחנו רוצים שינוי עבור ילדינו וילדי ילדינו, שיוכלו להרגיש שווים בבריטניה, ארצות הברית ובעולם כולו".

מפגינים בלונדון מוחים לאות הזדהות עם המחאות על הרג ג'ורג' פלויד בארה"ב, 06 ביוני 2020. רויטרס
מפגינים בלונדון, אמש/רויטרס

רבים כרעו ברך והרימו את אגרופיהם לאוויר, ובכך ביטאו כמה מסמלי המחאה האמריקנית. כמה קראו, "שתיקה היא אלימות" ו"צבע אינו פשע". מרבית המוחים עטו מסכות, ונראה כי נעשה מאמץ לשמור על ריחוק חברתי. במנצ'סטר התאספו כ-15 אלף איש ו-2,000 יצאו להפגין בבירת וויילס, קרדיף.

ההפגנה נערכה אף שהממשלה הבריטית קראה לאזרחים שלא להפגין מחשש להתפשטות נגיף הקורונה. "אני מבינה לחלוטין את רצונם של האנשים להביע את ה עמדותיהם ולהחזיק בזכות למחות, אך העובדה היא שאנחנו נתונים במגיפה ברחבי הממלכה המאוחדת", אמרה שרת הפנים פריטי פאטל בריאיון עם "סקיי ניוז". "הייתי אומרת למי שרוצה למחות, בבקשה אל תעשו את זה", הוסיפה.

(עדכון ראשון: 15:55)

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully