וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים בצה"ל: ההזנחה בבסיס האימונים הגדול בישראל פוגעת בבטיחות שלנו

4.6.2020 / 17:33

חיילים ומפקדים המתאמנים בצאלים מתחו ביקורת על תחזוקת התשתיות בשטח, לאחר שסא"ל נפצע קשה מירי בזמן אימון. לדבריהם, המדינה לא משקיעה מספיק בתשתיות, כשבנוסף מתרחשות גניבות של תושבי הפזורה באופן קבוע, מה שמחמיר את המצב: "זו החצר האחורית והמוזנחת של הצבא"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

חיילים בשירות סדיר ובמילואים מתחו ביקורת על איכות האימונים והמתקנים במרכז לאימוני יבשה (מל"י) שבאזור צאלים, בסיס האימונים הכי גדול בצה"ל, בעקבות שני אירועים חמורים שהתרחשו השבוע בשטחי האש. הכוחות תיארו תחושה מקוממת של "חוסר משילות מצד המדינה", ואמרו כי תשתיות האימונים בשטח "לא מתוחזקות כמו שצריך. מבלי להטיל דופי במאמץ ובמוטיבציה של המפקדים - זה פוגע באיכות האימון ובבטיחות שלו".

החיילים והקצינים דרשו התערבות מידית של מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק, וטענו כי יש לחבר בין האירועים במל"י בשבוע האחרון לבין איכות המתקנים והתשתיות במרכז. "לא מדובר רק באיכות המקלחות והשירותים, חלוקת המזון, אזורי השינה, ורמת האבטחה", טענו. "בגלל שמדובר בהיקף גדול מאוד של מתאמנים בשנה שבא והולך, אז נוח לא להשקיע באופן קבוע, אלא פעם בכמה שנים". לדברי החיילים והקצינים, "המצב נראה בהתאם וזה פוגע באיכות האימון. אנחנו מבינים שבקרוב מאוד יחזרו חטיבות המילואים להתאמן, והצבא צריך להיות ערוך לכך".

הביקורת התייחסה גם להתמודדות צה"ל עם גניבות ופשיעה מצד תושבי הפזורה הבדואית לאורך שנים. "כולם מסתכלים על המרכז האורבני שנבנה לפני כמעט 15 שנה ועל מתקנים חדשים יחסית, אבל יש אזורים שנראים כמו החצר האחורית והמוזנחת של הצבא", אמרו. "זה נכון למתקני לחימה בשטח בנוי, לצירי הגישה, ולסככות - יש לא מעט אזרחים משוטטים בגזרה ש'מטפלים' בהם כמו שצריך".

ההזנחה בבסיס צאלים. -, אתר רשמי
"החצר האחורית והמוזנחת של הצבא". מל"י/אתר רשמי, -

הטענות הקשות מצד המשרתים בצה"ל מגיעה בעקבות שני אירועים שונים במל"י, שניהם התרחשו השבוע. אתמול סמוך לשעה 19:00, בוצע אימון של קורס מפקדי פלוגות, אז נפצע באורח קשה מפקד הצוות בדרגת סא"ל מירי דו צדדי. הקצין טופל בשטח ופונה במסוק לבית החולים סורוקה בבא שבע. תאונת האימונים הקשה שהתרחשה בתרגיל שבו יש מפקדים שאמורים להוביל בעתיד את תרגילי האש היבשתיים של צה"ל, גררה תגובות חריפות.

האירוע האחרון מגיע לאחר תקרית נוספת ביום ראשון האחרון, שהתרחשה במהלך סיור מפקדים בקורס מפקדי פלוגות של זרוע היבשה וקצינים מגדוד 932 בחטיבת הנח"ל. סמוך לשעה 17:00, במתחם לחימה בשטח בנוי (לש"ב) במל"י, קצינים זיהו כמה חשודים מעמיסים ציוד לחימה לרכבי שטח. כוח צה"ל ביצע אחריהם מרדף עד לכניסה לכפר ביר הדאג', אז כלי הרכב של צה"ל נחסמו על ידי רכביהם של תושבי הפזורה.

הבדואים שמתגוררים באזור איימו על כוח צה"ל, דחפו אותם ואף קיללו את הקצינים. בשלב מסוים, כשהכוח חש שהוא בסכנת חיים, הוא ביצע נוהל מעצר חשוד וירה כדור אחד באוויר. גם כשניסו החיילים לחזור את הבסיס, הם נתקלו בניסיונותיהם של תושבי הפזורה לפגוע בהם תוך כדי הנסיעה, כשהם מתעדים את הפעולה בווידאו.

עוד בוואלה!

גורמי צבא בעקבות תאונת האימונים בצאלים: "ירי מטווח קרוב, הקצין ניצל בנס"

לכתבה המלאה
ההזנחה בבסיס צאלים. -, אתר רשמי
"תהליך מתמשך שלא זוכה לטיפול שורש". מרכז האימונים ליד צאלים/אתר רשמי, -

מפקד המרכז לאימונים טקטיים (מא"ט), אל"מ אוהד מאור, פרסם מסמך פנימי בו הדגיש כי תפקידו של צה"ל הוא לא למנוע גניבות או לבצע מרדפים. "לא יבוצע מרדף אחר בדואים - מרדף הינו סכנת חיים בהיבט התהפכות", נכתב במסמך מפורשות. קצינים ולוחמים במילואים טענו כי "מעמידים אותנו במצב בלתי הגיוני ולא סביר. חיילים שמגיעים למל"י סובלים מגניבות של כלי הרכב הפרטיים שלהם, גניבות משטחי האש, הפרעות והצקות תוך כדי תרגילים".

לדבריהם, "לא מדובר באירוע חדש, זה תהליך מתמשך שלא זוכה לטיפול שורש. להגיד למפקדים להתעלם מגניבות ולא לבצע מרדפים - זה מסר חמור. אין לכך חלופה, לא בתגבור כוחות אבטחה ולא על ידי המשטרה, שזה תפקידה".

בסיס צאלים. אמיר בוחבוט
מתמודדים עם גניבות מצד תושבי הפזורה. המשרתים במל"י/אמיר בוחבוט

למחרת המקרה צה"ל טען כי האירוע תוחקר והופקו ממנו הלקחים ברמה המבצעית והבטיחותית. דובר צה"ל אישר כי אכן מדובר בתופעה שמטופלת על ידי המפקדים, בהובלה של המשטרה. בניגוד למשמך של מפקד המע"ט, הוסיף דובר צה"ל כי הקצינים הפעילו שיקול דעת נכון ומדוד והגיבו במהירות לסיכול האירוע למניעת גניבה מהבסיס.

בנוסף לכך, סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, שוחח עם סגן המפכ"ל, ניצב אלון אסור, לנוכח אירועי הגניבה וניסיונות גניבה שאירעו בשטחי אש ואימונים של צה"ל על ידי אזרחים. השניים ציינו כי יש להמשיך ולפעול בשיתוף פעולה בין הגופים, כפי שנעשה עד כה, ולייצר פתרונות נוספים למניעת עבירות חמורות מסוג זה.

מדובר צה"ל נמסר: "לא קיימים פערים בתשתיות הלש"ב במרכז הלאומי לאימונים ביבשה. המבנים המוצגים בתמונה נהרסו לפני חצי שנה לצורך התייעלות והתחדשות במתקני אימונים חדישים.

בשנים האחרונות, נבנו מספר מתקני אימונים חדשים ומתקדמים בזרוע היבשה ובמרכז הלאומי לאימוני יבשה בפרט. בין היתר לש"ביות 'אל פוראן' ו-'רותם' בהן החלו להתאמן לאחרונה. כמו כן, מתוכננת בניה של מספר מתקני אימונים חדשים בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully