וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין קרא להרגעת הרוחות סביב סוגיית הסיפוח: "כולנו מפסידים מהשיח"

4.6.2020 / 12:28

הנשיא ביקש להנמיך את גובה הלהבות בשיח סביב החלת הריבונות, זאת בצל הביקורת שהפנה יו"ר מועצת יש"ע נגד הנשיא טראמפ והעימות עם ראש הממשלה נתניהו. "האלימות המילולית, התיוגים, הלעג והבוז חייבים להיפסק", אמר

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: נתניהו נועד עם ראשי מועצת יש"ע)

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא היום (חמישי) להרגעת הרוחות סביב תכנית טראמפ והחלת הריבונות, זאת לאחר הביקורת שמתח יו"ר מועצת ישע דוד אלחייני והעימות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אנשים אחים אנחנו", אמר הנשיא. "העיסוק הגואה בימים האחרונים סביב שאלת הסיפוח מציף שוב שיח קשה. הם ואנחנו, הלנו אתה או לצרנו".

"כולנו מפסידים מצורת השיח הזו", התריע ריבלין. "הדיון בשאלות הרות גורל, ושאלת הסיפוח היא בהחלט שאלה הרת גורל, חייב להתקיים. חייב להתקיים - בכל מדינה שטובת אזרחיה לנגד עיניה. איש איש ותפיסת עולמו. זוהי נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית".

"איננו מתייראים מן המבקרים והשואלים, אך עלינו בהחלט להתירא מן המשתיקים משתיקי השיח", אמר הנשיא. "אל לנו להשתיק שאלות, היסוסים או ביקורת מאף צד פוליטי. לחלוק - כן. להתווכח - וודאי. אך האלימות המילולית, התיוגים, הלעג והבוז חייבים להיפסק. אני, שזוכר היטב את נסיונות ההשתקה בימי אוסלו וההתנתקות, וזוכר כמה קשה עמלנו כדי להשתקם מאותו שבר, מבקש מכם - מספיק".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מצביע לכנסת ה23, ירושלים, 2 במרץ 2020. פלאש 90 / אוליבר פיטוסי, פלאש 90
"שיח קשה". ריבלין/פלאש 90, פלאש 90 / אוליבר פיטוסי

אתמול גינה ראש הממשלה את דבריו של יו"ר מועצת יש"ע נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על רקע הביקורת הגוברת בהנהגת היישובים היהודיים ביהודה ושומרון על עסקת המאה. "מצער שבמקום הכרת הטוב יש מי שמתכחש לידידות זו שלא הייתה גדולה ממנה", אמר נתניהו.

הוא שיבח את הנשיא האמריקני, והגדיר אותו כ"ידיד גדול של מדינת ישראל". לדבריו, "הוא הוביל מהלכים היסטוריים לטובת מדינת ישראל, ובהם: הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן, הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והכרה בחוקיות של מפעל ההתיישבות ביו"ש. חזון השלום של הנשיא טראמפ כולל הכרה בישראל כמדינה יהודית, שליטה ביטחונית של ישראל בכל השטח מערבית לירדן, ירושלים מאוחדת, פירוק חמאס מנשקו, מניעת כניסת פליטים לישראל ועוד".

בימים האחרונים מועצת יש"ע הגבירה את הקמפיין נגד אימוץ תכנית השלום של ממשל טראמפ, בטענה שהיא תוביל להקמת מדינה פלסטינית. יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, אף צוטט ב"הארץ" באומרו כי תכנית השלום של הנשיא וחתנו ג'ארד קושנר "מוכיחה שהם אינם ידידים של ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
גינה את דברי יו"ר מועצת יש"ע. נתניהו/רויטרס

יו"ר הכנסת יריב לוין תקף בחריפות את דבריו של אלחיאני, וכינה אותם "חצופים וחסרי אחריות". יו"ר ימינה נפתלי בנט שיבח את טראמפ על עשייתו למען מדינת ישראל, ואמר כי "הנשיא טראמפ הוא חבר אדיר של מדינת ישראל וכולנו אסירי תודה". לדבריו הצטרפה גם חברת מפלגתו איילת שקד שציינה כי טראמפ "עשה למען ישראל בזירות הדיפלומטיות, הביטחוניות והמשפטיות". יו"ר מועצת ישע מצדו, בחר להשיב דווקא לדבריו של יו"ר הכנסת: "מוטב שישיל מעליו את עור הנחש ויישיר מבט לבוחרי הליכוד ויודה באחריות שלו לשרטוט מפת הפינוי והקמת מדינה פלסטינית".

"המטרה: הסחת דעת ממשפט נתניהו"

ברקע ההיערכות להחלת ריבונות, ראשי מרצ בעבר ובהווה קיימו היום סיור מקיף בבקעת הירדן. בסיור השתתפו חברי כנסת, ראשי ארגוני שמאל ופעילים מרכזיים, וכן ראשי מרצ לשעבר זהבה גלאון, חיים אורון ויוסי ביילין.

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הזהיר בסיור כי "הסיפוח הוא מתכון לאסון ולשפיכות דמים, וכי הדם שיישפך יהיה באחריות נתניהו וגנץ". לדבריו, "תכנית הסיפוח תיצור מאות קילומטרים של גבולות חדשים, מובלעות, הפקעות, גירוש - אסון בטחוני וכלכלי, וחורבן מדיני. חייבים לעצור את הסיוט הזה".

ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי "בכל ויכוחי הסיפוח של הימין הם שכחו דבר אחד - ריבונות בלי אזרחות היא אפרטהייד. מדובר במתכון להבערת האזור ובמתווה הכי לא מוסרי שאפשר לעלות על הדעת". יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון אמרה כי "למהלך הזה יש רק מטרה אחת - להסיח את הדעת ממשפט ראש הממשלה. זה מהלך פוליטי ציני. לא הסיפוח ולא שפיכות הדמים מעניינת את נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully