וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לתאריך היעד להחלת הריבונות, נתניהו שומר את המפות קרוב לחזה

1.6.2020 / 6:00

בעוד הלחצים הפוליטיים מימין מתגברים, רק מעגל מצומצם נמצא בסוד העניינים מול הבית הלבן באשר לגבולות הסיפוח. בכירי כחול לבן גנץ ואשכנזי טרם ראו את המפות, וכך גם בדרג המקצועי במשרד הביטחון, החוץ והמשפטים. גנץ צפוי למנות נציג לצוות המיפוי בימים הקרובים

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

נותר עוד חודש בדיוק עד 1 ביולי, תאריך היעד לתחילת החלת הריבונות בבקעת הירדן ויהודה ושומרון, וראש הממשלה בנימין נתניהו שומר את הקלפים צמוד מאוד לחזה ותחת מעטה איפול ובמידור גבוה. בעוד הלחצים הפוליטיים בנוגע לסיפוח הולכים ומצטברים מימין ומשמאל, רק מעגל מצומצם מאוד נמצא בסוד העניינים מול הממשל האמריקני: צוות המיפוי של התכנית, שכולל את יו"ר הכנסת יריב לוין ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, עמל על גיבוש המפות שיקבעו את גבולות החלת הריבונות, אך מלבדם - כולם די באפלה.

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי גם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, טרם נחשפו למפות המדוברות.

לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, נתניהו יכול להביא את ההסכמה שתושג עם ארצות הברית בעניין החלת הריבונות לאישור הקבינט/הממשלה/הכנסת החל מ-1 ביולי, בכפוף ל"דיון והתייעצות" עם גנץ. בשבוע שעבר הודיע ראש הממשלה בישיבת סיעת הליכוד כי הוא מתכוון לעמוד בתאריך היעד הזה, ובסוף השבוע נתן סדרת ריאיונות לעיתוני ימין בהם שב והדגיש את מחויבותו לתהליך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"שומר את הקלפים צמוד מאוד לחזה". נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"
גורמים בכחול לבן טוענים כי גנץ קיבל עדכון מראש הממשלה בנושא התקדמות התהליך, וכן מגורמים נוספים

גנץ ואשכנזי, לעומת זאת, מתבטאים בזהירות רבה בכל הנוגע לסיפוח ולריבונות, ונתנו רק התייחסויות כלליות לתכנית טראמפ מאז כניסתם לממשלה. גנץ אמר בשבוע שעבר בישיבת סיעת כחול לבן כי "בשבועות הקרובים ייבחנו באופן מקצועי דרכי הפעולה הנכונות, כדי להביא את התוצאות הטובות ביותר ולשמור על ביטחון ישראל והאינטרסים שלנו בחוכמה באחריות". אשכנזי דיבר עם כניסתו למשרד החוץ על הצורך בשמירה על הסכמי השלום עם ירדן ומצרים.

יום לפני השבעת הממשלה, גנץ ואשכנזי נפגשו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, ואשכנזי קיים בשבועיים האחרונים גם שיחות עם שרי חוץ נוספים, בעיקר ממדינות אירופה, שם הולכת ומצטברת ההתנגדות לכוונות הסיפוח של ישראל.

אשכנזי גם נפגש עם ראש הממשלה לפגישת עדכון בארבע עיניים. גורמים בכחול לבן טוענים כי גנץ קיבל עדכון מראש הממשלה בנושא התקדמות התהליך וכן מגורמים נוספים, ושגם מערכת הביטחון נערכת לאפשרויות שעל הפרק.

יו"ר כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
מתבטאים בזהירות רבה. אשכנזי וגנץ/רויטרס

אולם לא רק במערכת הפוליטית ישנה עמימות. בעוד נתניהו שוקד יחד עם לוין ופרץ על המפות שיוצגו לאמריקנים, גם בדרג המקצועי - במערכת הביטחון, משרד המשפטים, משרד החוץ והשב"כ טרם לקחו חלק או חיוו את דעתם על תהליך המיפוי. לוואלה! NEWS נודע כי גנץ מתכוון למנות נציג מטעמו שיצטרף לאנשי נתניהו בצוות המיפוי לקראת התקרבות הדד-ליין של 1 ביולי. בנוסף, נתניהו סיכם עם ראשי כחול לבן כי בסיום התהליך, המפות יובאו לאישורם.

הלחץ הפוליטי מתגבר

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי מלבד המעגל המצומצם של צוות המיפוי הישראלי והאמריקני, אף אחד לא מעודכן בפרטי התכנית

בינתיים, בחסות העמימות, הלחץ הפוליטי על נתניהו הולך ומצטבר - בעיקר מימין. בשבועות האחרונים מועצת יש"ע החלה בקמפיין אינטנסיבי מול ח"כים ושרים בליכוד ובבלוק הימין, במסגרתו ראשי המתנחלים מתריעים כי אימוץ תכנית טראמפ יוביל להקמת מדינה פלסטינית ומציגים מפות עם שלל בעיות של מובלעות וכבישים עוקפים.

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי מלבד המעגל המצומצם של צוות המיפוי הישראלי והאמריקני, אף אחד לא מעודכן בפרטי התכנית. לדבריהם, המפות של מועצת יש"ע לא מבוססות על עבודת הצוות אלא על המפה הקונספטואלית שהממשל האמריקני הפיץ עם פרסום "עסקת המאה", לפיה ישראל תחיל ריבונות על 30% משטחי הגדה המערבית ו-70% יוקצו למדינה הפלסטינית העתידית. על בסיס המפה הקונספטואלית, צוות המיפוי הישראלי מכין כמה גרסאות של מפות לתיאום מול האמריקנים.

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
מפות ישראל והמדינה הפלסטינית לפי "עסקת המאה"/אתר רשמי, ללא

מלבד נושא המפות, במועצת יש"ע ובימינה שבאופוזיציה מזהירים כי התנאי האמריקני להחלת ריבונות יהיה אימוץ כל תכנית טראמפ, כולל הכרה במדינה פלסטינית עתידית. עצם קבלת מפת הריבונות, טוענים גורמים בימין, עשויה לגרום נזק עתידי, שכן היא קובעת את גבולות המדינה הפלסטינית.

בכירים בליכוד מעריכים כי נתניהו ינסה "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", כלומר, להעביר החלטה בממשלה/בכנסת מבלי להתייחס לסוגיית המדינה הפלסטינית, ולקוות שלאור הסירוב הפלסטיני לדון בתכנית טראמפ, הממשל יכיר במהלך.

אם הממשל יתעקש על אימוץ כל התכנית, כולל ההכרה במדינה פלסטינית עתידית, נתניהו עשוי להיתקל בקשיים משמעותיים בתוך הליכוד ובאופוזיציה קולנית של ימינה מבחוץ. מול שאר השותפות בבלוק הימין, לעומת זאת, צפוי לו שקט תעשייתי, שכן בהסכמים הקואליציוניים עמם נקבע שהן מחויבות לתמוך "בכל עמדה של ראש הממשלה המתואמת עם ארצות הברית, הנוגעת באופן ישיר או עקיף לעניין החלת הריבונות".

ולסיום, גם תאריך היעד, 1 ביולי, לא ממש חקוק בסלע. השר זאב אלקין אמר אתמול בריאיון לגלי צה"ל ש"אני יודע שעובדים על המפה ויכול להיות שהתהליך הזה ייקח עוד קצת זמן". לדבריו, "הראשון ביולי הוא התאריך הראשון שבו אפשר להביא את זה לדיון בממשלה ובכנסת. ייתכן שזה ייקח עוד כמה ימים או כמה שבועות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully