וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשודים נעצרו פעמיים בעקבות עבירות נשק, אך בית המשפט שחררם

4.6.2020 / 16:00

המשטרה הגישה הצהרת תובע נגד שני אחים מאום אל-פחם החשודים בעבירות נשק חמורות, אך ביהמ"ש הורה לשחררם מאחר ו"לא נשקפת מהם סכנה שאי אפשר לסכלה". המשטרה ערערה על כך כמה פעמים - אך נדחתה

צילום: משטרת ישראל

(בווידאו: לוחמי מג"ב עצרו חשודים בגין התפרצות לבסיס צבאי במטרה לגנוב כלי נשק)

בית המשפט המחוזי בחיפה שחרר לפני יומיים צעיר מאום אל-פחם, שנעצר בעקבות חשד לירי ממרום בניין מגורים בעיר. זאת לאחר שבבוקר אותו היום השופט אלכס אחטר שחרר אותו בבית משפט השלום בחדרה, למרות שהמשטרה הציגה בפניו הצהרת תובע של פרקליטות מחוז חיפה, טרם הוגש נגדו היום (חמישי) כתב אישום. מיוחסות לו עבירות של אחזקת ונשיאת נשק שלא כדין, ירי ממנו באזור מגורים והשמדת ראיות. בית המשפט סבור כי בשחרורו לא נשקפת סכנה שאי אפשר לסכלה.

האירוע התרחש במוצאי השבת שעברה, 23 במאי, ערב חג עיד אל פיטר בשעה שבאום אל-פחם סעדו הכל את סעודת האיפטאר האחרונה לחודש הרמדאן. אחד מתושבי העיר התלונן על הירי במוקד המשטרה, ששיגרה למקום שוטרי סיור. השוטרים נכנסו מיד לבית ועצרו במקום את אחמד אגבאריה בן ה-27. אז עלו איתו ארבע קומות אל הגג, ומצאו את אחיו הצעיר מוחמד אגבאריה בן ה-20 ועצרו גם אותו. במהלך האירוע נזרקו מהגג רובה סער מסוג M-16, תרמילים רבים ומחסנית. כעת, מוחמד הואשם בגין ירי והחזקה לא חוקית של נשק ואחמד חשוד בניסיון להסליק את הנשק והתחמושת שהושלכו מלמעלה.

האמל"ח שנתפס אצל האחים מאום אל-פחם. -, אתר רשמי
רובה ה-M-16 שנמצא למרגלות הבית./אתר רשמי, -

האחים אגבאריה הועברו לתחנת המשטרה בעיר, ולמחרת הביאו אותם החוקרים לבית משפט השלום בחדרה. "עיינתי בתיק החקירה ומצאתי כי יש בו הרבה יותר מיסוד סביר לחשד כי הוא וגם אחיו ביצעו עבירות של החזקת נשק וירי באזור מגורים", קבעה השופטת רקפת סגל מוהר בעניינו של האח הבוגר. "מדובר בעבירות חמורות שמקימות עילת מסוכנות מובהקת".

היכל המשפט בחיפה, 2016. ללא, אתר רשמי
הורה לשחרר את החשודים. בית המשפט בחיפה/אתר רשמי, ללא

בדיונים נפרדים היא האריכה את מעצרם של כל אחד מהשניים בארבעה ימים. אז, כשהובאו שוב בפני בית משפט השלום בחדרה, קבעה גם סגנית הנשיא, השופטת פנינה ארגמן, כי "באשר לשניהם מתקיים יסוד סביר לחשד ברמה ראויה, מתקיימות עילות להארכת מעצר והן מסוכנות כמו גם החשש לשיבוש חקירה". היא האריכה את מעצרו של כל אחר מהם בעוד חמישה ימים.

ביום ראשון הם הובאו בפני שופט בית משפט השלום בחדרה אלכס אחטר. "לא נעלמה מעיני העובדה שהעבירות בהן נחשד החשוד מקימות חזקת מסוכנות", אמר בעניינו של האח אחמד, אולם מציין כי הוא מסכים עם הסנגור, עו"ד עומר מסארווה, כי החקירה מוצתה ולא מתקדמת באופן המצופה. "חלופת המעצר שהוצגה בפני נמצאה על ידי כראויה והולמת", קבע ושיחרר את האח אחמד למעצר בית. המשטרה ערערה אך משכה את הערר לאחר מכן.

אום אל פאחם. דוברות משטרת ישראל
"עבירות חמורות שמחזקות עילת מסוכנות". כוחות משטרה באום אל פחם ב-2019/דוברות משטרת ישראל

לגבי האח מוחמד, שנחשד תחילה כמי שירה בפועל, "חוות הדעת הפורנזיות טרם התקבלו", ציין השופט אחטר והורה על שחרורו. לטענתו, נציג המשטרה לא ידע לציין מהו פרק הזמן הוודאי או לכל הפחות המשוער לקבלת התוצרים. בנוסף, היחידה החוקרת האיצה במעבדות הרלוונטיות לקבל את חוות הדעת. על כך ערערה המשטרה לבית המשפט המחוזי, אך שם מיאנה השופטת בטינה טאובר להתערב ודחתה את הערר. מוחמד אגבאריה שוחרר אף הוא.

מבדיקת המעבדה שהתקבלה לאחר מכן עולה כי התרמילים שנמצאו נורו מאותו נשק שנתפס למרגלות הבניין וכי על המחסנית שהושלכה ביחד עם הנשק נמצאו טביעות אצבע של האח מוחמד. ביום שני, למחרת שחרורו, עצרה אותו המשטרה שוב. "כולנו מכירים את המצב בשטח ואת השימוש בנשק ואת הסכנות הכרוכות בכך לסובבים, שהם תושבי אום אל-פחם", טענה המשטרה כשהביאה אותו עוד פעם לבית משפט השלום בחדרה.

"ההתפתחות בחקירה לא מספיקה למעצר"

השופט אלכס אחטר לא התרשם. לטענתו, המשטרה ככל הנראה לא השלימה עם החלטת השחרור שלו ודחיית הערר עליה ולכן "מיהרה, ככל הנראה ביכולות השמורות לה, לפנות למעבדה המתאימה ולדאוג לקבלת תוצר של פעולת חקירה שבוצעה עם מעצרו של החשוד ותוצר זה אכן התקבל, וממנו אכן נלמד שיש קשר לכאורי ראשוני בין החשוד שלפניי לבין המחסנית שנמצאה על ידי השוטרים". אולם, השופט קבע כי על פי ההתפתחויות, עדיין לא ניתן לקשור בין החשוד לעבירות שבביצוען הוא נחשד. הוא הורה על שחרורו של מוחמד אגבאריה שוב באותם תנאים, בדיוק כפי שקבע לו יומיים קודם לכן.

בבית המשפט המחוזי, דחתה השופטת בטינה טאובר את ערר המשטרה על החלטת בית משפט השלום לשחררו. "בעבירות נשק יש מטבען חומרה רבה ועל כך אין חולק", ציינה השופטת, אך הדגישה כי "חלה הוראה לפיה יש לבדוק אם לא ניתן להשיג את המטרה בדרך של שחרור בערובה כתנאי שחרור, שפגיעתם בחשוד פחותה".

הארכת מעצר לנהג המשאית כמאל דיאב, שהיה מעורב בתאונת הדרכים בצומת פוריידיס, בימ"ש השלום חדרה. אוגוסט 2016. שלומי גבאי
"לא ניתן לקשור בין החשדות". בית משפט השלום בחדרה/שלומי גבאי

היא הזכירה כי כמה ימים קודם לכן, שוחרר כבר אגבאריה, ובית משפט המחוזי כבר דחה ערר על שחרור זה. לטענת המשטרה, תוצאות בדיקת מעבדה שהגיעו בינתיים מוכיחות שטביעות אצבעותיו נמצאות על מחסנית ה- 16-M שנמצאה למרגלות הבניין המדובר, שם נמצא גם רובה הסער עצמו שלגרסתה הושלך מהגג כשהגיעו השוטרים. אלא שהשופטת סברה כי אותה "התפתחות חקירתית נקודתית", של טביעות האצבעות על המחסנית, אינה "עילה מספקת למעצרו המחודש". היא גם מציינת כי לא הועלתה טענה כלשהי מצד המשטרה ביחס לחלופת המעצר ולאפשרות כי תוכל לסכל את המסוכנות. היא שוב החליטה לשחררו.

ביצוע השחרור התעכב לבקשת המשטרה, כדי שתשקול הגשת ערר לבית המשפט העליון. אבל למרות שבמחוז חוף של המשטרה ובפרקליטות מחוז חיפה היו נכונים להגיש ערר כזה, בסופו של דבר הוחלט בפרקליטות המדינה שלא להגיש אותו.

באום אל-פחם חגגו את השחרור. בדף הפייסבוק של עו"ד עומר מסארווה, שייצג שני האחים, קיבל ברכות על רקע צילום עם החלטת בית המשפט. בהתייחסותו לוואלה! NEWS אמר כי "לדאבוננו הרב ביצעה משטרת ישראל מעצר שווא מיותר כי מלכתחילה לא ידעו לבסס את החשד הסביר אשר גם נחלש בחלוף הזמן ולראייה הם שוחררו פעם אחר פעם. למצער בחרה משטרת ישראל לעצור אותם שוב לאחר שחרורם בטענה שישנה התפתחות חקירתית דבר אשר הפרכנו אותו בבית המשפט השלום בחדרה והערר של משטרה נדחה שוב והם שוחררו". עוד אמר כי פרקליטות המדינה החליטה בסוף שלא להשיג על ההחלטה בבית המשפט העליון, "חרף חשיבותה של הסוגיה המשפטית שבעניין שחרור במסגרת הצהרת תובע בעבירות נשק חמורות".

פוסט של עו"ד עומר מסארווה. צילום מסך, צילום מסך
פוסט הפייסבוק של עו"ד עומר מסארווה לאחר שחרור האחים/צילום מסך, צילום מסך

בתוך כך, אתמול שחררה השופטת בטינה טאובר גם את שאדי אגבאריה, תושב אום אל-פחם בן 23, שנעצר בליל שבת יחד עם חברו נור חסן, גם תושב אום אל-פחם, בן 21, בחשד שהשליכו רימון מקטנוע חולף לעבר תחנת המשטרה בעיר. זאת, תוך שדחתה את ערר המשטרה על החלטת השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב אתמול בבוקר בבית משפט השלום בחיפה, לשחררו.

את החקירה הזו הטיל מפקד מחוז חוף על היחידה המרכזית שלו. הקטנוע נתפס על ידי המשטרה, אך נכון לשעה זו אין עצורים. למשטרה יש סרטון מצלמת אבטחה של התחנה המתעד את האירוע אבל בבית המשפט התברר אתמול כי חוקרי היחידה טרם שלחו אותו למעבדה כדי שאפשר יהיה לנתח את שנראה בו ולהשוות אותו לחשודים שהובאו בפני בית המשפט. מעצרם של השניים הוארך פעמיים, ואתמול לבקשת המשטרה שחררה השופטת פיקוס בוגדאנוב את חסן, ולא נעתרה לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של אגבאריה. גם ערר על החלטה זו נדחה בבית המשפט, כאמור.

"מלכתחילה לשני החשודים לא היה שום קשר לזריקת רימון ההלם ומלכתחילה עוצמת החשד הייתה נמוכה מאוד", אמר עו"ד עאדל בויראת שייצג את השניים, "אף על פי זאת, האריך בית המשפט את מעצרם פעמיים מתוך מטרה לאפשר למשטרה לקדם את החקירה. אולם, לא חלה בה שום התקדמות ולא היה שום מנוס מלשחררם".

"המשטרה צריכה לבקש סליחה"

השופטת בטינה טאובר דחתה בראשית השבוע גם את ערר המשטרה על שחרורו של ארז המרוב, תושב פרדס חנה בן 48, שבחצרו נתפסו חמישה אקדחים, מאות כדורי תחמושת בקטרים שונים, לבנות חבלה, רימונים, חומרי נפץ ואמצעי לחימה נוספים. המרוב נעצר בחשד לעבירות בנשק ואחזקת רכוש החשוד כגנוב. אולם, למרות שנציג תחנת חדרה רפ"ק אסף אלג'ם, הביא בפני השופטת טאובר מידע כי "כל אמצעי הלחימה שנתפסו, נתפסו בתוך השטח המגודר של הבית".

"קציני החקירות של משטרת חדרה צריכים לבקש היום סליחה ממרשי ששהה במעצר ללא צורך ממשי", אמר עם השחרור עו"ד שי לוי המייצג את המרוב. "מדובר באדם משכמו ומעלה שעברו הצבאי המיוחד מלמד רק על קצה אישיותו. אני מברך הן על החלטת בית המשפט השלום והן על החלטת בית המשפט המחוזי שמדברות בעד עצמן".


(עדכון ראשון: 14:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully