וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ביטן: בכיר לשעבר בעיריית תל אביב וחיים רביבו יואשמו בשוחד

2.6.2020 / 11:16

הפרקליטות הודיעה לכדורגלן העבר, למשנה לראש עיריית ת"א לשעבר ארנון גלעדי, ולאיש העסקים יוסף רענן, על כוונתה להעמידם לדין בכפוף לשימוע. גלעדי חשוד שביקש כספים מיזמי נדל"ן, בהם רביבו, להם סייע בהליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעירייה ובוועדות התכנון

צילום: ראובן קסטרו, יותם רונן, קובי אליהו וערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

הפרקליטות הודיעה היום (שלישי) לבאי כוחם של ארנון גלעדי, חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו והמשנה לשעבר לראש העיר, כדורגלן העבר חיים רביבו, ואיש העסקים יוסף רענן כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, במסגרת פרשת השחיתות בראשון לציון בה היה מעורב גם ח"כ דוד ביטן. גלעדי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט. הודעה זו נמסרה לגלעדי בהמשך למכתב שימוע קודם שנשלח לו בסוף חודש ינואר. רביבו חשוד במתן שוחד ורענן חשוד בהלבנת הון.

כתב החשדות עליו מתבססת הפרקליטות, מתייחס לשנים 2017-2015 בהן כיהן גלעדי בשורת תפקידים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר, חבר בוועדת ההנהלה, חבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב וממלא מקום יו"ר הוועדה, וכן חבר בוועדת המשנה לתכנון ובנייה תל אביב.

ארנון גלעדי. יואב איתיאל
יואשם בשוחד. ארנון גלעדי/יואב איתיאל

על פי כתב החשדות, בסוף נובמבר 2017 ביקש גלעדי כספים משלושה יזמי נדל"ן שונים, להם סייע בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון. גלעדי הציג בפני אותם גורמים מצג שווא לפיו הכספים נועדו לקידום עמותה הפועלת בדרום תל אביב, לרבות בנושא מאבקם של תושבי שכונות הדרום בשוהים בלתי חוקיים - נושא שהיה חלק מהאג'נדה הפוליטית שלו.

בפועל, טוענים בפרקליטות, עמותה זו כלל לא קיימת ולא קיימה כל פעילות. גלעדי ביקש מיוסף רענן, פעיל ליכוד ותיק שהיה מקורב אליו, לעמוד בקשר עם יזמי הנדל"ן לשם איסוף הכספים מטעמו. רענן אסף מהיזמים בסך הכל 30 אלף שקלים, אותם הפקיד בחשבון בנק שנפתח בשנת 2013 על שם "תל אביב שלנו צדק עירוני". החשבון נוהל בחשאיות וגלעדי לא נרשם כבעליו או כנהנה בו. "הכספים שהופקדו בחשבון לאורך השנים נועדו לשמש את גלעדי למימון אירועים ופעילויות שונות שמטרתם קידום מועמדותו, מעמדו ותדמיתו", נכתב בכתב החשדות.

חיים רביבו. קובי אליהו
התבקש להעביר כספים לחשבון העמותה. רביבו/קובי אליהו

אחד מאותם יזמים שנדרשו להעביר כספים לחשבון העמותה הוא רביבו, שביקש להקים תשע יחידות דיור על מדרש שבבעלותו באזור רחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. הוא נפגש עם גלעדי לשם כך, והעביר לעמותת "צדק עירוני" שני צ'קים על סך 5,000 שקלים. לאחר חקירתו אמרו מקורביו של כדורגלן העבר כי רק כשזומן לחקירה נודע לו כי מדובר בעמותה פיקטיבית. למרות זאת המשטרה המליצה להעמידו לדין בשל מתן שוחד, וכעת הוא זומן לשימוע על ידי הפרקליטות.

עם פרסום הודעת הפרקליטות, עורכי הדין דרור מתתיהו, שרון כהנא ואפרים דמרי, המייצגים את ח"כ ביטן, מסרו: "אין לח"כ ביטן כל קשר לחשדות המתוארים בידיעה והם אף אינם מופיעים בכתב החשדות שנמסר לו על ידי הפרקליטות לקראת השימוע בעניינו. ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל ח"כ ביטן היו החלטות ענייניות, שהתקבלו אך ורק על בסיס שיקול שעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד".

קידום מיזמי בנייה

בינואר זומנו לשימוע כעשרים חשודים בפרשה, בהם יו"ר הקואליציה לשעבר ביטן, שחשוד כי קיבל שוחד של כמיליון שקלים במשך חמש שנים ובשמונה פרשיות שונות.

גלעדי כבר זומן לשימוע גם בינואר, בשל חשדות הקשורים לחלק מאותן פרשיות. כך, אחת הפרשות נוגעת על פי החשד לשוחד שקיבל לכאורה ביטן מיזם הנדל"ן דרור גלזר. האחרון קידם כמה פרויקטי בנייה בתל אביב, ובהם אחד בבניין ברחוב גרשון ש"ץ. בסמוך לסוף 2010 קיבל גלזר מסרים מגורמים בעירייה לפיהם בקשתו להגדיל את מספר יחידות הדיור בפרויקט מעשר ל-14 צפויה להידחות. מקורב שלו הציע לו לפגוש פעילת ליכוד ותיקה וחברה של ביטן, שעובדת כיום כלוביסטית ונחקרה בפרשה.

גלזר נפגש עם הפעילה, שהציעה לסייע לו באמצעות ביטן וגלעדי. הסיוע לא היה בחינם. ב-10 במרץ 2011 נערכה פגישה משולשת בביתה של הפעילה בפתח תקווה, בה השתתפו היא עצמה, ביטן וגלזר. בפגישה עדכן ביטן את יזם הנדל"ן כיצד עליו לפעול, בהתאם למתווה שסיכם עם גלעדי. בפגישה גם דובר על התשלום, והוסכם כי אם אכן תאושר הבקשה להגדלת מספר היחידות, יעביר גלזר לפעילה מאה שלף שקלים: 40 לביטן, 40 לגלעדי ו-20 עבורה. הגדלת מספר יחידות הדיור אושרה בדיון בוועדת המשנה לתכנון ולבניה ביוני 2011. בדיון, כפי שסוכם, תמך גלעדי בבקשה. הכספים הועברו בכמה פעימות.

  • עוד באותו נושא:
  • דוד ביטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully