וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס רכישות ומגרשים מלאים: כך ריסקה הקורונה את חברות השכרת הרכב

ענף הרכב בישראל רשם הפסדים כבדים בעקבות המשבר, כשבחודש אפריל נמסרו 2,464 מכוניות בלבד. באופן חריג לשוק המקומי, הלקוחות הפרטיים היוו מחצית מכלל המכירות, כשהחברות משתרכות מאחור. גם במשרד האוצר מודאגים מקריסת הענף שמגלגל לקופת המדינה 40 מיליארד שקל בשנה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: בדיקות קורונה בעקבות התפרצות הנגיף בתיכון בחדרה)

נתוני המכירות של רכבים חדשים בפתח השנה היו מעודדים, אך אז הגיעו שלושת החודשים האחרונים ובחסות משבר הקורונה התמונה השתנתה. נקודת השפל הייתה בחודש אפריל, בו נרשמה ירידה של 90% במכירת מכוניות ביחס לחודש המקביל ב-2019.

על פי רישומי משרד התחבורה, 11,027 כלי רכב נמסרו במהלך חודש מאי. מדובר אמנם בירידה של 50% ביחס למאי אשתקד, אך נתון גבוה בהרבה מזה של חודש אפריל - אז נמסרו 2,464 מכוניות. בסיכום החודש, מתחילת השנה עלו על הכביש 101,350 מכוניות, ירידה של 26.7% ביחס לשנה שעברה.

בונדד רכב נמל אילת. קובי ליאני
90% ירידה במכירות רכבים באפריל לעומת השנה שעברה/קובי ליאני

מפילוח נתוני רכישת המכוניות על פי מגזרים שונים בשוק הרכב, שנעשה בסיוע אתר "קארזון", עולה כי חברות ההשכרה נמחקו לחלוטין ובחודשיים האחרונים לא רכשו מכוניות. באופן חריג לשוק המקומי, ובעקבות המשבר בו נתונות חברות במשק, הלקוחות הפרטיים היוו יותר ממחצית מכלל המסירות ואחריהם שוק הליסינג (28.8%) וחברות שונות (17%).

הצניחה של חברות אלו היא חלק מאפקט הדומינו של מגיפת הקורונה על ענף התיירות. באופן מסורתי, בחודשים מרץ-מאי חברות ההשכרה רוכשות לא מעט כלי רכב כחלק מההיערכות לחג הפסח וההכנות לקיץ. אך השנה ריסק הנגיף את תוכניותיהם.

גרף מכירת מכוניות חדשות, ינואר עד מאי 2020. ללא, אתר רשמי
גרף מכירת מכוניות חדשות, ינואר עד מאי 2020/אתר רשמי, ללא

החמישייה המובילה מבין הדגמים הנמכרים ביותר בחודש החולף היא טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, קיה פיקנטו, קיה נירו וסקודה אוקטביה. מבחינת המסירות בחלוקה למותגים, אלו רק יונדאי, טויוטה וקיה שחצו החודש את רף אלף המכוניות. בעוד כל המותגים חוו ירידות של עשרות אחוזים, סיאט דווקא רשמה עלייה של 16% עם 470 מכוניות שנמסרו.

אחת הסיבות להצלחה היחסית של המותגים המובילים היא שיא במספר המבצעים וההנחות שפרסמו החודש יבואני הרכב. מהפילוח עולה כי במהלך החודש האחרון פורסמו יותר מ-85 מבצעים במדיות השונות, לעומת 28 בחודש אפריל ו-50 בממוצע בחודש רגיל.

גם גובה ההנחה הממוצעת זינק ל-15,318 שקלים לעומת כעשרת אלפים שקלים בממוצע בחודש רגיל. זאת בנוסף למסלולים שאפשרו לרוכשים להחזיר את המכוניות ולקבל את כספם אם פוטרו בתוך שישה חודשים מהקניה, כמו גם פריסות תשלומים ועסקאות מימון נדיבות.

ותודה לצה"ל

אולם הגורם המרכזי ששיפר את התוצאות של יונדאי, ובאופן מובהק את מצבה של סיאט, הוא צה"ל. בימים האחרונים החלה אספקת מאות מכוניות מסוג סיאט איביזה ויונדאי i20 עבור נגדים בכירים וקצינים בדרגת רב-סרן במסגרת מכרז משרד הביטחון.

הפעימה הראשונה, הכוללת 600 כלי רכב, תבוצע במהלך החודש הקרוב ועד לחודש אוקטובר יימסרו לצה"ל 1,800 רכבים. במכרז זכו החברות שלמה ואלדן, והיקף החוזה הוא לארבע שנים, במהלכן הן אחראיות גם על חבילת השירותים, האחזקה והטיפולים של המכוניות.

מסירת רכבים לצה"ל באמצעות חברת שלמה, מאי 2020. יח"צ,
הרימו את יונדאי וסיאט. מסירת מכוניות לצה"ל/יח"צ

עבור שתי החברות הללו, הזכייה במכרז היא צינור חמצן משמעותי בתקופה זו, כאשר חברות ליסינג רבות במשק נאבקות בהשפעות המגיפה על פעילותן. עד אמצע חודש מרץ נחתכו האג"חים של חברות הליסינג המובילות בעשרות אחוזים לאור התחזיות הקודרות. בנוסף לכך, הוצאתם של עובדים רבים במשק לחל"ת הציפו את מגרשי החברות במכוניות הצמודות שסופקו להם ממקומות העבודה.

רכבים אלה הפכו למלאי בעייתי, שכן מצד אחד החברות אינן מקבלות עליהם תשלום, ומנגד אין אפשרות למכור אותם. גם אם לא יוחזרו העובדים מחל"ת, מכירת כמויות אדירות של מכוניות מדגם מסוים תגרום להצפה של השוק וריסוק ערך הדגם כמשומש - מה שייפגע עוד יותר בחברות ששווי מלאי המכוניות שלהן משמש כחלק משווי החברה עצמה.

גרף מבצעי מכוניות, ינואר עד מאי 2020. ללא, אתר רשמי
גרף מבצעי מכוניות, ינואר עד מאי 2020/אתר רשמי, ללא

נכון לעכשיו, כשהמדינה מביטה קדימה בחשש על מה שעשוי להיות גל שני של התפרצות, גם ענף הרכב נמצא במצב לא פשוט בכלל. לפגיעה בענף, בטווח הארוך או הקצר, יש משמעותיות אדירות על קופת המדינה. הסקטור בכללותו מגלגל למשרד האוצר יותר מ-40 מיליארד שקלים בשנה, חלקם ישירות ממסי רכב חדש והיתר מאגרות ומיסוי על דלק וחלפים. על ההתפתחויות הבאות יביטו בדאגה לא רק יבואני הרכב ומנהלי חברות הליסינג, אלא גם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully