וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מסיכות ובדיקת חום: הר הבית נפתח מחדש למבקרים אחרי כחודשיים

בהתאם להחלטת הווקף הירדני, מתפללים מוסלמים ומבקרים יהודים חוזרים למתחם ונדרשים לעבור בדיקה בכניסה. בשלב הראשון לא מתאפשרת תפילה במסגדים, אלא רק ברחבה. באזור מורגשת מתיחות אחרי הירי למוות באיאד אל-חלאק על ידי שוטרים. 8 מתפללים שקראו קריאות לאומניות עוכבו

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידיאו: חג העיד אל-פיטר בצל הקורונה בישראל, החודש)

הר הבית נפתח היום (ראשון) למתפללים מוסלמים ולמבקרים, אחרי כחודשיים שבהם הוא נותר סגור באופן חריג בגלל התפשטות הקורונה. המגיעים נדרשים לעטות מסיכות על פנים, ובדיקות חום מתבצעות בכניסה - אך רק בחלק מהשערים.

הווקף הירדני הודיע ביום רביעי על פתיחתו הצפויה של מסגד אל-אקצא, לאחר עיד אל-פיטר, ובימים האחרונים עובדי המקום נערכו כדי לאפשר תפילה לפי הנהלים. בשלב ראשון לא מתאפשרת תפילה במסגדים עצמם, אלא רק ברחבה. במתחם בשעות הבוקר, אחרי התפילה, נראו יותר שוטרים ממתפללים ומבקרים.

בנוסף לכך, חודשו גם ביקורים של יהודים. פעילי הר הבית הגיעו למקום, וכן חברי הכנסת לשעבר יהודה גליק ושולי מועלם, והשר לשעבר אורי אריאל. שמונה מהמבקרים עוכבו לחקירה.

על פי המשטרה, קומץ מפללים הגיעו לשטח הר הבית, קראו קריאות לאומניות וניסו לשבש את הביקורים במקום. "משטרת ישראל לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי הכללים או קריאות על רקע לאומני", מסרה המשטרה.

הר הבית נפתח היום למתפללים מוסלמים ולמבקרים, אחרי חודשיים שהיה סגור באופן חריג בשל הקורונה, שער האריות, 31 במאי 2020. רוני כנפו
שער האריות בירושלים בבוקר פתיחת הר הבית למבקרים/רוני כנפו

תום ניסני, ראש תנועת סטודנטים למען הר הבית, אמר הבוקר כי "לאחר שבעים ימים בהם נמנע מיהודים לעלות להר הבית ללא כל הצדקה ורק בשל הפרות של הווקף והצד המוסלמי, חזרו הישראלים להר הבית, המקום הכי קדוש לעם היהודי".

הודיה, צעירה בת 21 מהשומרון, הגיעה היום בפעם הראשונה להר הבית ואמרה: "רציתי לעשות את זה הרבה זמן, ועכשיו היה יותר שיח על הנושא. הפריע לי שלא מתאפשרת עליית יהודים להר הבית, וכשכן ניתנה כניסה ופרסמו, עניין מאוד ומאוד רציתי. היה מרגש מאוד. אני לא אדם רגשן מטבעו, אבל זה מאוד משמח ומרחיב את הלב שחזרנו ושאנחנו שוב עולים בצורה קבועה ומסודרת".

הר הבית נפתח היום למתפללים מוסלמים ולמבקרים, אחרי חודשיים שהיה סגור באופן חריג בשל הקורונה, שער האריות, 31 במאי 2020. רוני כנפו
הכניסה להר הבית, היום/רוני כנפו

סגירת המתחם לתקופה כה ממושכת העלתה ביקורת רבה בקרב פעילי הר הבית, וכמה מהם אף עתרו לבג"ץ בדרישה לפתוח אותו ליהודים. אולם, בשבוע שעבר נדחתה העתירה, ובית המשפט קבע כי "במבחני המידתיות קיים קשר רציונלי ישיר בין סגירת הר הבית בפני קהל המתפללים לבין התכלית; האמצעי שנבחר מגשים את התכלית בצורה הראויה והנדרשת; וגם מבחן המידתיות במובן הצר מתקיים".

באזור מורגשת מתיחות אחרי הירי למוות באיאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים, על ידי שני שוטרי מג"ב במזרח ירושלים. אל-חלאק בן ה-32 היה אתמול בשעות הבוקר בדרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים בעיר העתיקה, כשהשוטרים שהבחינו בו חשדו בשוגג כי הוא חמוש. השניים נחקרו אתמול באזהרה, ואחד מהם שוחרר למעצר בית, בעוד שהשני שוחרר.

הר הבית נפתח למבקרים, ירושלים, 31 במאי 2020. חיים קויזר, מטה ארגוני המקדש, אתר רשמי
המבקרים בהר הבית, הבוקר/אתר רשמי, חיים קויזר, מטה ארגוני המקדש
איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
מתיחות באזור אחרי מותו מירי שוטרים. אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

מחקירה ראשונית של התקרית עולה כי השוטרים חשדו שאל-חלאק נשא אקדח, וקראו לו לעצור. בהמשך פתחו במרדף אחריו, והוא נמלט לחדר האשפה שנמצא כמה עשרות מטרים משם - ושם הוא נורה על אף שלא היה חמוש. ממשטרת ישראל נמסר אתמול כי "המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל".

אביו של איאד סיפר כי כוחות משטרה פשטו על ביתו שבשכונת ואדי ג'וז, כשברשותם צו חיפוש. בעקבות מותו של אל-חלאק, במרכז ירושלים התקיימה אתמול הפגנה, שבה קראו המפגינים "שוטר אלים, חייב להיות בפנים". מנגד, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה קרא אתמול שלא לחרוץ את דינם של השוטרים עד לסיום הבדיקה. אוחנה אמר כי הם "נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

(עדכון ראשון: 08:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully