וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאימת בוקו חראם להתעללות הצבא: "הדור האבוד" של המלחמה בניגריה

דוח של אמנסטי מאשים את הרשויות בכישלון בהגנה על הילדים, שהיו נתונים לחטיפות ארגון הטרור הקיצוני, ובהמשך סבלו מעינויים ומעצרים ממושכים של כוחות הביטחון. בארגון קראו לנקוט צעדים דחופים "לטיפול בנזק ובטראומה שגרמו להם מאורעות המלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: עשרות הרוגים בניגריה לאחר שפעילי בוקו חראם הציתו משאיות, החודש)

הרשויות בניגריה כשלו באחריותן להגן על הילדים החיים בצפון-מזרח המדינה ולהעניק להם ביטחון הולם - כך עולה מדוח של אמנסטי אינטרנשיונל. על פי הדוח, שפורסם ביום חמישי, הילדים שנמלטו מאימת ארגון הטרור בוקו חראם, התגלגלו לידי הצבא הניגרי והפכו בידיהם לקורבנות להפרות חמורות של זכויות אדם.

הדוח, שכותרתו "יבשו הדמעות: הילדים שמשלמים את מחיר הסכסוך בצפון-מזרח ניגריה", סקר את האופן שבו אנשי בוקו חראם חטפו אלפי ילדים וילדות כדי שישמש כחיילים וכ"כלות" עבור אנשי הארגון. ואילו בידי כוחות הביטחון הניגריים, אותם ילדים היו נתונים לעינויים ולמעצרים ממושכים ובלתי חוקיים.

"ההתנגשות בין כוחות הביטחון הניגרים לבין בוקו חראם במרוצת העשור האחרון הייתה למעשה מתקפה ישירה על ילדים ונוער בצפון-מזרח ניגריה. אלפי ילדים יגדלו להיות דור אבוד אם רשויות המדינה לא ינקטו בצעדים דחופים לטיפול בנזק ובטראומה שגרמו להם מאורעות המלחמה", אמרה ג'ואן מארינר, מנהלת בפועל של מחלקת המענה למשברים באמנסטי אינטרנשיונל.

נערה מרימה פחמים במחנה IDP במאידוגורי, ניגריה. 21 באפריל 2019. Getty Images, אתר רשמי
"אלפי ילדים יגדלו להיות דור אבוד". ילדה מרימה פחמים במחנה בניגריה/אתר רשמי, Getty Images

על פי הדוח, תורמים מרחבי העולם מממנים תכניות שיקום לכאורה לטובת שילובם של לוחמי לשעבר בחברה, אך בפועל מחזיקות את אותם ילדים ומבוגרים במעצר ממושך ובלתי חוקי. לפי מארינר, "פעמים רבות במסגרת הלחימה תקף בוקו חראם בתי ספר במטרה לחטוף ילדים וילדות על מנת שישמשו את הארגון כ'חיילים' או כ'כלות' תחת שלטון האימים המתמשך שלו. אלו שעלה בידם להימלט מידיהם האכזריות של אנשי המיליציות זוכים ליחס מזעזע מצד כוחות הביטחון הניגריים".

מארינר הוסיפה כי "תחת ידי הצבא, הילדים נכלאים במעצרים בלתי חוקיים בתנאים לא אנושיים, חשופים למנעד רחב של שליטה ואלימות, החל מהכאות ועינויים וכלה בהתעללות מינית מצד אסירים בגירים. כמעט בלתי נתפס שילדים ימצאו את עצמם נפגעים באופן כה עמוק וחמור מידי אותן הרשויות עצמן המופקדות על ההגנה עליהם".

עוד בוואלה!

נשרפו למוות במכונית: 30 הרוגים במתקפת טרור בניגריה

לכתבה המלאה
שלוש נערות צעירות, שנחטפו על ידי אנשי בוקו חראם כשהיו בנות עשר, במחנה הסמוך למיאדוגורי. ניגריה 4 בספטמבר 2019. The Washington Post/Getty Images, אתר רשמי
נחטפו בגיל 10 כדי לשמש כ"כלות". צעירות בניגריה/אתר רשמי, The Washington Post/Getty Images

בוקו חראם, ארגון טרור אסלאמיסטי סוני, חולש על שטחים נרחבים בצפון-מזרח ניגריה כבר קרוב לעשור, ועל פי הדוח "אחראי לשרשרת מעשי זוועה אכזריים נגד האוכלוסייה המקומית". בארגון פירטו כי "שיטת הפעולה הקלאסית של המיליציות כוללת תקיפת בתי ספר, חטיפות ילדים בקנה מידה רחב, גיוס ילדים לשרת כחיילי מיליציה ונישואים בכפייה של ילדות ונשים צעירות, טקטיקות הנחשבות כולן לפשעים על פי הדין הבינלאומי". ילדים החיים באזורים שתחת שליטת בוקו חראם נפלו קורבן לעינויים, לענישה גופנית בצורת הלקאה או הכאה ונכפה עליהם לצפות בהוצאות פומביות להורג ובאופני ענישה אכזריים אחרים.

מנגד, ילדים שעלה בידיהם להימלט מהשטחים שבשטחי הארגון נאלצים, לפי הדוח, "להתמודד עם אינספור הפרות מצד הרשויות הניגריות, הנחשבות אף הן לפשעים על פי הדין הבינלאומי. במקרה הטוב, אותם הילדים מוצאים את עצמם עקורים ומנושלים, במאבק הישרדותי יומיומי, ללא גישה לחינוך או הכשרה כלשהי. במקרה הגרוע הם מעוכבים ונעצרים באופן שרירותי ומוחזקים לאורך שנים רבות במתקנים צבאיים בתנאים העולים לכדי עינויים ויחס בלתי אנושי".

ילד קטן משחק ברכב צעצוע סמוך למקלט במחנה ליד מאידוגורי. בורנו , ניגריה, ינואר 2020. Amnesty International, אתר רשמי
ללא גישה לחינוך או הכשרה. ילד משחק ברכב צעצוע במחנה ליד מאידוגורי/אתר רשמי, Amnesty International

לפי נתוני האו"ם, מאז שנת 2015 שוחררו 2,879 ילדים ממעצר צבאי, על אף שלפי הדיווחים מספר הילדים העצורים שדווחו בשנים 2013-2019. כמעט בלתי אפשרי לקבוע בדיוק מהו מספר הילדים העצורים, לאור הגישה המוגבלת למתקני המעצר הצבאיים. באמנסטי אינטרנשיונל הסבירו כי רבים ממעצרים אלה אינם חוקיים: "נגד הילדים לא עומד כתב אישום ואף לא אחד מהם עמד למשפט בעוון פשע כלשהו. נמנעת מהם זכות ההיוועצות בעורך דין, הם לא מובאים בפני שופט ונמנעת מהם תקשורת עם משפחותיהם".

בנות יושבות על מחצלת במחסה שלהם מחוץ למיידוגורי, בורנו, ניגריה. ינואר 2020. אמנסטי אינטרנשיונל, אתר רשמי
מאבק הישרדותי יומיומי. ילדות במחנה בניגריה/אתר רשמי, אמנסטי אינטרנשיונל

הפרות הזכויות במימון הבינלאומי, שאליהן התייחסו בדוח, נוגעות למבצע "נתיב בטוח", תכנית הנתמכת על ידי האיחוד האירופי, בריטניה, ארצות הברית ושותפות בינלאומיות נוספות. בשנת 2016 הוקם מתקן מעצר בפאתי גומבה בניהול הצבא, שהתנאים בו טובים יותר מאשר באתרים אחרים, אך לדברי אמנסטי אינטרנשיונל, גם מעצרים אלה בוצעו באופן לא חוקי, תנאי המחיה בו כוללים טיפול רפואי ירוד, ותכנית ההכשרה המקצועית עולה לכדי עבודה בכפייה. מנכ"לית סניף אמנסטי אינטרנשיונל בניגריה, אוסאי אוג'ירו, אמרה: "אף אחת מהמדינות המממנות את הפרויקט לא הייתה מסכימה למעצר בלתי חוקי למשכי זמן כה ארוכים עבור אזרחיה שלה, אז למה דבר כזה מתאפשר בניגריה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully