וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוני בספרד מזנק, והתורים לחלוקת מזון מתארכים: "לא היה משבר כזה"

AFP

29.5.2020 / 13:19

אלפי ספרדים נאלצים לבקש תרומות בעקבות הנזק הכלכלי שנגרם מהתפרצות הקורונה, הגרוע מזה של המשבר העולמי ב-2008. במדינה שבה אחוזי האבטלה הם מהגבוהים באירופה, הסגר הנוכחי דחק רבים מעבר לקו העוני. "אני מתביישת, מעולם לא הייתי צריכה לבקש אוכל"

צילום: רויטרס

קבלת תרומות מזון בפעם הראשונה הפכה למציאות חייהם של אלפי אזרחים בספרד, שבה העוני זינק במהלך תקופת הקורונה, המהדהדת את המשבר הכלכלי של שנת 2008 שממנו רבים הצליחו להשתקם אך קושי.

ג'קלין אלוורס, בת 42, אספה מצרכים בסיסיים בשכונת מעמד הפועלים אלוצ'ה שבבירה מדריד. "אני מכסה את פניי מכיוון שאני מתביישת. מעולם לא הייתי צריכה לבקש אוכל", היא הודתה. מאחוריה, עמדו קרוב ל-700 אנשים בתור המתעקל מסביב לבנייני המרכז לחלוקת המזון שהוקם בשל מצב החירום, כשהם מחכים לקבל מזון שיעזור להאכיל את משפחותיהם.

תרומות אוכל באלוצ'ה, ספרד, 16 במאי 2020. רויטרס
"מכסה את פניי כי אני מתביישת". תורים לתרומת אוכל באלוצ'ה, החודש/רויטרס

תמונות דומות נראות לעתים תכופות יותר ויותר ברחבי המדינה. לפי האיגוד הספרדי למרכזי חלוקת מזון, החלוקה עלתה ב-40% במהלך הסגר. "בעלי עובד כמלצר והוצא לחופשה ללא תשלום, אך עדיין לא קיבלנו שום דבר", אמרה אלוורס. "אני עובדת כעוזרת בית, אבל המעסיקים שלי לא הצהירו עליי", הוסיפה, מה שאומר שהיא אינה זכאית לקבל את מענקי התמיכה.

הנזקים הכלכליים של התפרצות הקורונה אינם נחלתה של ספרד בלבד, אלא מהווים בעיה עולמית. ארגון "אוקספם" טוען כי המשבר הכלכלי שנגרם מהמגיפה עשוי לדרדר חצי מיליארד איש ברחבי העולם מתחת לקו העוני. בספרד, הסגר הנחית מכה כלכלית על מדינה שבה אחוזי האבטלה היו גם כך מהגבוהים באיחוד האירופי, שניים רק ליוון.

"המצב השפיע, בראש ובראשונה, על אנשים שהיו פגיעים גם לפני פרוץ המגיפה", אמר ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז. "על מי שלא הצליחו להתאושש מהשפעות המשבר הכלכלי ב-2008". 26% מאזרחי המדינה היו מובטלים ב-2013, ובשנה האחרונה המספר ירד ל-14%. השנה, הוא צפוי לזנק שוב ולהגיע ל-19%.

עוד בוואלה!

בשיירות רכבים: הימין הקיצוני בספרד מחה נגד התנהלות הממשלה בקורונה

לכתבה המלאה
הפגנת ענק של מפלגת Vox הימנית הקיצונית בספרד נגד התמודדות הממשלה עם משבר הקורונה. ברצלונה, ספרד. 23 במאי 2020.. AP
"הכנסה בסיסית מהר ככל האפשר". הפגנות נגד התנהלות הממשלה בזמן הקורונה, ברצלונה/AP

על אף שבמצב הנוכחי לא נרשמים מספרים דומים כמו במשבר הקודם, השפעתו הייתה למעשה גרועה יותר.

"המשבר שאיתו אנחנו מתמודדים גרוע הרבה יותר מ-2008. מעולם לא נדרשנו לשנע משאבים רבים כל כך", טענה אולגה דיאז, סמנכ"לית לעזרה סוציאלית בארגון הצלב האדום הספרדי. מאז תחילת הסגר באמצע חודש מרץ, הארגון עזר ליותר מ-1.5 מיליון בני אדם. "כ-68% מתוכם לא הגיעו לבקש עזרה בעבר", היא אמרה.

ואולם, כשמספר האנשים החווים קשיים כלכליים מזנק, עלה יחד איתו מספר המתנדבים. "זה מדהים, לפעמים הם עומדים בתור כדי לתרום לנו אוכל", סיפרה בחיוך אספרנסה ויוואס, מתנדבת בארגון השכונתי באלוצ'ה.

הצלב האדום הודיע כי מספר המתנדבים הוכפל, ובמקומות מסוימים, הצעות העזרה עלו על הביקוש. "אנשים מתקשרים אלינו מכל רחבי המדינה כדי לומר שהם רוצים לתרום דבר כזה או אחר. אותו דבר עם המתנדבים, יש יותר אנשים שרוצים לעבוד איתנו משאנחנו יכולים להכיל", אמר מיגל קווריחו, שלוקח חלק באחד מארגוני התרומות.

תרומות אוכל באלוצ'ה, ספרד, 16 במאי 2020. רויטרס
מספר המתנדבים הוכפל. תרומות מזון באלוצ'ה/רויטרס

עם זאת, המתנדבים לא יכולים להתמודד עם הבעיה לבדם. "ספרד לא יכולה להרשות לעצמה תמונות של תורים מחוץ לבתי תמחוי כפי שראינו בימים האחרונים", הבהיר סנצ'ז בשבוע שעבר. "משום כך, אחד הדברים הראשונים שהממשלה חייבת לעשות הוא להפעיל מהר ככל האפשר את תכנית ההכנסה הבסיסית".

התכנית, שתצא לדרך בחודש הבא, צפויה לעזור לקרוב ל-850 אלף משפחות הנמצאות במצב של "עוני קיצוני". עד אז, ג'קלין אלוורס ומשפחתה יאלצו להסתדר בעצמם. "אני חיה מיום ליום, אני לא חושבת על הנגיף", סיפרה. "אני חושבת על מה אני אבשל, ומה אני עומדת להביא לילדים שלי לאכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully