וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הפיוס עוד לא הוקם, ונתניהו וגנץ כבר החלו לעשות שרירים

28.5.2020 / 8:37

בין הלשכות של ראשי הממשלה בכנסת מפרידים כמה מטרים בלבד, ואת המתח והתזזית ביניהם מרגישים בכל הקומה. בין המתקפה על מערכת המשפט לסערת רגב, המשברים הראשונים של הקואליציה לא עוסקים בענייני מהות או אידיאולוגיה, אלא נובעים ממשחקי כוח ודימויים

בווידאו: גנץ מדבר על חשיבות שמירה על השלטון החוק/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

בשעה טובה, נולד אתמול ילד חדש בממשלה: קבינט הקורונה. זהו פורום חדש, שהוקם במסגרת ההסכם הקואליציוני כדי לרכז את הטיפול בהשלכות הכלכליות של המגיפה, ולהיערך לקראת הגל השני. הוא נועד גם להקל על קבלת ההחלטות, כי תכל'ס - למי יש כוח או זמן לבזבז על דיונים מתישים ומפרכים בממשלה של 35 שרים.

הצאצא הנלווה השני של ממשלת נתניהו-גנץ, "קבינט הפיוס", עדיין לא הגיח לחלל העולם, וגם ההרכב שלו טרם נקבע. לממשלה החדשה עוד לא מלאו שבועיים, אבל בהתבסס על אירועי הימים האחרונים, על שולחן קבינט הפיוס הולך ומצטבר סדר יום עמוס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
מאז שהממשלה יצאה לדרך, נספרו כבר שתי פגישות "פיוס". נתניהו וגנץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

לא בטוח שנתניהו וגנץ יאמצו את סדר היום הזה, ולמען הדיוק: די בטוח שלא. מאחר וכל נושא לדיון בממשלה חייב לעלות רק בהסכמה, יהיה מעניין לראות איך הליכוד וכחול לבן בכלל מסכימים על קביעת הנושאים לדיון בישיבה הראשונה והחגיגית של קבינט הפיוס, ואלה שאחריהן. בינתיים, מאז שהממשלה יצאה לדרך, נספרו כבר שתי פגישות "פיוס" לליבון המתחים רק בין שני ראשיה.

שר הביטחון בני גנץ בדיון במליאת הכנסת, 27 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שיחת הפיוס הראשונה החזיקה פחות משבוע. גנץ בדיון בכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הראשונה הייתה בשבוע שעבר, אחרי הראיון של גנץ ב"עובדה", בו התייחס למשפט נתניהו, פסל את האפשרות של פסקת התגברות במקרה שבית המשפט יפסול אותו, והעז לגחך על הכיבוד שמוגש לאורחים בבלפור.

גם את ההודעה של שר המשפטים ניסנקורן, על הארכת כהונתו של מנדלבליט כמ"מ פרקליט המדינה, לא אהבו אצל נתניהו, והפיוזים בליכוד עלו עוד יותר כשרונן צור, היועץ לשעבר של גנץ, אמר בגלי צה"ל שגנץ יתמנה לראש ממשלה מוקדם מהצפוי. בהמשך, נתניהו החליט לעשות שריר והקפיא את קידום החוק הנורבגי, שחיוני בעיקר עבור כחול לבן.

ביום חמישי נדרשה שיחה בארבע עיניים לליבון המתחים וניקוי השולחן, ולקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון גנץ כבר התיישר. הוא נענה לבקשותיו/דרישותיו של נתניהו להוריד את הטון הביקורתי בתקשורת, והעביר הנחיה דומה לשרים ולח"כים בכחול לבן לקראת פתיחת המשפט, "ללכת על העקרוני, לא על האישי".

באותו זמן, השר דודי אמסלם טען שהיועץ המשפטי הוא "עבריין לכאורה", השר אמיר אוחנה הכריז שהמשפט הוא "לא נגד נתניהו אלא נגד כל הימין", ויו"ר הכנסת יריב לוין אמר שמדובר ב"נקודת שפל של מערכת המשפט". רק חברי סיעת "דרך ארץ", צביקה האוזר ויועז הנדל, מצאו לנכון להגיב על הדברים בזמן אמת, וגם זה היה אחרי דין ודברים מול אנשי כחול לבן, שפחות אהבו את הטון והגישה העצמאית.

גנץ עצמו נזכר להשמיע גיבוי למערכת אכיפת החוק רק אחרי הנאום התוקפני של נתניהו בבית המשפט, וזו הייתה תגובה חלבית, שלוותה בניחוח של יציאה ידי חובה.

הקש ששבר את גב הגמל, או "רעש מיותר"?

שיחת הפיוס הראשונה החזיקה פחות משבוע. אתמול הגיע גנץ מלא עזוז לכנסת, ופתח את היום בנאום מורלי בישיבת הסיעה. "אנחנו לא ניבחן על ידי הציבור בדיבורים - אנחנו ניבחן על ידי הציבור במעשים ובתוצאות". משם הוא עבר למליאה להצבעה על החוק הנורבגי, אז גילה להפתעתו ששותפו נתניהו דווקא נעדר. במקביל, החל להסתובב הדיוקן של מירי רגב על שער מוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות, עם ציטוטים נבזיים על יכולותיו וענייניו של גנץ. הפעם, בכחול לבן החליטו לעשות שריר ולהעביר מסר.

בין הלשכות של נתניהו וגנץ בכנסת מפרידים כמה מטרים בלבד, ואת המתח והתזזית ביניהם אתמול בצהריים הרגישו בכל קומת הממשלה. גנץ נכנס ויצא בפרצוף כעוס ממשרדו של נתניהו, דרש שדברים יתנהלו אחרת, ושרגב תפרסם התנצלות. "לא יכול להיות שבזמן שאנחנו מנחים את הח"כים לייצר נורמליזציה ואווירת עבודה, אז רגב הולכת למקום הכי אישי שיש", אמרו בכחול לבן.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שרת התחבורה, ח"כ מירי רגב 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
ציטוטים נבזיים נגד גנץ. מירי רגב בפתיחת משפטו של נתניהו/ראובן קסטרו

נתניהו ניסה למזער נזקים: הוא פרסם הודעה שהתנערה מדברי רגב בשם האחדות, וערך לה שיחת הבהרה/נזיפה. זה היה מספיק בשביל שתיקבע "פגישת פיוס" נוספת, אמש, אחרי קבינט הקורונה הראשון, שבו נשכחו הרוחות הרעות מהצהריים.

גנץ פתח את הישיבה בשבחים למדיניות של נתניהו, וכולם היו ענייניים ומכובדים. במהלך הדיון נתניהו אפילו העיר בחיוך לשרי כחול לבן: "אתם מאוד מנומסים!". רגב, שטרם התנצלה בפני גנץ, נעדרה מהישיבה. שרת התחבורה הנכנסת טוענת שמדובר ב"רעש מיותר". מעניין אם גם היא תוזמן להיות חברה גם בקבינט הפיוס.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו במהלך הצהרתו לתקשורת 24 במאי 2020. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
נתניהו נואם לפני פתיחת משפטו/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90

המשבר השני של ממשלת נתניהו-גנץ, כמו קודמו, לא נסוב על ענייני מהות או אידיאולוגיה, אלא על משחקי כוח ודימויים. בכחול לבן ראו את הנזק התדמיתי שנגרם להם כתוצאה מהגמגומים סביב משפט נתניהו והחליטו לשנות כיוון, בניסיון לעצור את מגמת הצלילה בסקרים. הראיון של רגב היה הקש ששבר את גב הגמל, או סוג של תירוץ לסימון מחדש של הטריטוריה. רק שאחרי שבלעו את כל דברי הבלע של נתניהו ואנשיו על מערכת המשפט בתחילת השבוע, מהומת האלוהים על הפגיעה של רגב בכבודו של גנץ הייתה קצת חסרת פרופורציה.

מוקדם עדיין לדעת אם שני המשברים המוקדמים הם חבלי לידה או אותות על העתיד לבוא, אבל בכנסת כבר נפתח אתמול ליין ההימורים. לנוכח הדינמיקה המסתמנת והסקרים המחמיאים לנתניהו ולגוש הימין, רבים מוכנים לשים כסף שהממשלה לא תאריך יותר מ-365 ימים. כמה ישיבות של קבינט הפיוס יכונסו עד אז? אתמול, נתניהו וגנץ היו אמורים להתחיל לדון בקבינט הפיוס, ובסוף נקלעו למריבה בינם לבין עצמם. שנאמר, הפיוס מתחיל בתוכנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully