וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיכוב של שבוע: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבגי

27.5.2020 / 11:53

לאחר שההצבעה נדחתה בשל מתיחויות בין הליכוד לכחול לבן, המליאה הצביעה ברוב של 66 תומכים בעד החוק שיאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים ברשימה. נוכח הפיצול של כחול לבן מיש עתיד, החוק עשוי להקטין את הקואליציה. לפיד: "רק ג'ובים מעניינים אתכם"

בווידאו: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבדי/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את החוק הנורבגי שנועד לאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימת הסיעה. החוק היה אמור לעלות להצבעה כבר בשבוע שעבר, אך נדחה בשל מתיחויות בין הליכוד וכחול לבן. בתום הדיון במליאה, חברי הכנסת הצביעו בעד החוק ברוב של 66 תומכים מול 42 מתנגדים, ללא נמנעים.

אחת המחלוקות שעלתה בין המפלגות היא סביב נוסח החוק וחילוקי דעות בקואליציה ובאופוזיציה על הרכבי ועדות הכנסת, שמובאים גם הם להצבעה, באיחור של שבוע. אחרי האישור בקריאה טרומית במליאה והקמת הוועדות, החוק הנורבגי יעבור לדיון בוועדת החוקה ועשוי לעבור עוד שינויים.

החוק הנורבגי יכניס לכנסת 12 חברי כנסת חדשים במקום שרים שיתפטרו מתפקידם - חמישה מכחול לבן, שניים מהליכוד ושלושה מש"ס ומיהדות התורה, אך הוא נועד בעיקר לפתור את מצוקת הח"כים בכחול לבן לאחר הקמת הממשלה הפריטטית שבה 15 מתוך 19 חברי הכנסת בגוש מכהנים כשרים ולא נותרו ח"כים לעבודה הפרלמנטרית.

השבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבגי. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

החוק אמור לאפשר לחמישה נציגים מכחול לבן להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים ברשימת המפלגה לכנסת ה-23, רק שנוכח הפיצול של כחול לבן יישום של החוק עשוי להכניס גם ח"כים של יש עתיד-תל"מ לכנסת ובכך להקטין את גודלה של הקואליציה. הבא בתור ברשימת כחול לבן הוא יוראי להב הרצנו, איש מפלגת יש עתיד, שהצהיר כי הוא לא מתכוון לעבור לשורות המפלגה של שר הביטחון בני גנץ, אך ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן, למרות ששתיים מהן שייכות במקור ליש עתיד-תל"ם.

עוד בוואלה!

כחול לבן הגישה חוק נורבגי שאינו מדלג; נציג יש עתיד בדרך לכנסת

לכתבה המלאה

יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, כינה את החוק "מנותק" ותקף את כחול לבן והליכוד. "אם זה לא קשור לג'ובים, שום דבר לא מעניין אתכם. מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף? זה כסף של אנשים עובדים, שכירים, עצמאים, משלמי המיסים. כל הישראלים הטובים האלה שאתם לא רואים ממטר. אתם לא רואים בני אדם, אתם רואים כספומטים", אמר לפיד בדיון במליאת הכנסת.

לפיד הוסיף: "החוק הנורבגי? זה החוק הראשון שלכם? זה הדבר הראשון שהממשלה שמה על שולחן הכנסת? נתָנו לכם הזדמנות להתחיל ברגל ימין. להעלות היום את חוק דמי אבטלה לעצמאים. אמרנו לכם, בואו נעשה את זה יחד. קואליציה ואופוזיציה. נמאס מזה שאתם דואגים רק לעצמכם. חבורה של מנותקים".

יאיר לפיד בהשבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
"אתם דואגים רק לעצמכם". לפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

בתחילה, בכחול לבן ניסו לקדם "חוק נורבגי מדלג" - שיאפשר לעקוף את כניסת חברי הכנסת מטעם יש עתיד-תל"מ ויכניס לכנסת את הבאים בתור על בסיס סיעתי. אך בעקבות ביקורת של בג"ץ, הוחלט ללכת על נוסח רגיל של החוק, עם סעיף שיקבע שבמקרה בו הסיעה המקורית שברשימתה נבחר חבר הכנסת התפלגה לאחר הבחירות, (כפי שקרה בין כחול לבן ליש עתיד-תל"ם), מי שיכנס לכנסת יוכל להודיע בכתב ליו"ר הכנסת בתוך 24 שעות לאיזה סיעה הוא מבקש להשתייך.

כך, בכחול לבן מקווים ששתי המועמדות של יש עתיד-תל"מ - מיכל וונש קוטלר ותהלה פרידמן - יבחרו להצטרף לכחול לבן ולמניין הקולות של הקואליציה. לא רק בכחול לבן, גם בליכוד, ביהדות התורה ובש"ס צפויים לעשות שימוש בחוק הנורבגי.

יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
מקווים כי הבאים ברשימה יצטרפו למפלגתם. גנץ ואשכנזי/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מבדיקת מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי העלות של כל ח"כ נוסף היא 1.7 מיליון שקלים בשנה, כלומר הצטרפותם של חברי הכנסת כתוצאה מהחוק תעלה כ-20 מיליון שקלים בשנה, ויותר מ-60 מיליון שקלים לכל הקדנציה של הממשלה.

(עדכון ראשון: 09:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully