וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר הרשות הפלסטינית בביקורת על ביידן: "חייב לאיים בהשלכות הסיפוח"

26.5.2020 / 22:58

חוסאם זומלוט, שגריר הרשות בלונדון ולשעבר השגריר בוושינגטון, דרש מהמועמד הדמוקרטי המוביל לנשיאות ארה"ב, להשמיע קול תקיף נגד תכנית ישראל לספח שטחים. הוא אמר כי נתניהו לא יוותר על מהלכי הריבונות, והבהיר כי "סנקציות זה המפתח היחידי לעצור אותו"

ביידן הופיע בפומבי לראשונה לאחר חודשיים, 25 במאי 2020/--

חוסאם זומלוט, מבכירי הרשות הפלסטינית, שגריר הרשות בלונדון ולשעבר השגריר בוושינגטון, מתח היום (שלישי) ביקורת על המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, וקרא לו להשמיע קול תקיף ולאיים על ישראל בסנקציות, במידה ותקדם את תכניות הסיפוח והחלת הריבונות בבקעת הירדן ויהודה ושומרון. "אם הדמוקרטים שמאמינים בפתרון שתי המדינות לא מאיימים בהשלכות, ואם נתניהו לא ישמע את המלה סנקציות או השלכות - הוא לא יבין את המחיר של סיפוח".

"סנקציות זה המפתח היחידי לעצור אותו", אמר זומלוט בשיחת זום עם פעילי הארגון היהודי-אמריקני IPF Israel Policy Forum, הפועל לקידום פתרון שתי המדינות. "עד עכשיו לא ראינו שום מסר או מדיניות מקמפיין ביידן שיעזור בשינוי המשוואה, שום דבר שיגרום לנתניהו לעצור את הסיפוח. לצערי אני לא רואה שותף אמריקני שמסוגל לעצור את נתניהו מסיפוח".

הוא הוסיף ש"אם הקמפיין של ביידן לא ישלח עכשיו מסרים חזקים יותר, כאב הראש שלו אם ייבחר, יהיה גדול". גם הקהילה הבינלאומית, לדבריו, לא מגיבה בתקיפות מספקת לכוונות הסיפוח של ממשלת נתניהו-גנץ. "הכתובת על הקיר", אמר זומלוט. "אני מופתע שהמדינות האירופיות מחכות ל-1 ביולי ולא אומרות עכשיו מה יהיה המחיר ומה יהיו ההשלכות. אני שומע הרבה גינויים, אבל למדנו שזה לא משפיע על מהלך ההיסטוריה".

ג'ו ביידן, 15 במרץ 2020. רויטרס
"הכתובת על הקיר". הפלסטינים בביקורת על ביידן/רויטרס

זומלוט אמר כי הודעת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מהשבוע שעבר, על הפסקת התיאום הביטחוני, היא ניסיון למנוע את הסיפוח על ידי "שינוי המשוואה", והעלאת המחיר שישראל תשלם אם תקדם מהלכי החלת ריבונות. מוקדם יותר השבוע, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי תאריך היעד להחלת הריבונות הוא יולי, וכי "אנחנו לא מתכוונים לשנות אותו".

זומלוט אמר שברשות מתייחסים לאיומי הסיפוח כ"אקדח מעשן, מאוד ברצינות". הוא הוסיף כי "זה לא שינוי, אלא מהפך, סוף הרעיון של שתי המדינות, ומבחינה פסיכולוגית זו נקודת אל חזור". לדבריו, "כל האופק הפוליטי שהכרנו לא יהיה אותו דבר, ולכן מתקבלות החלטות מאוד רציניות. הנהגת הרשות מבינה שמשהו רציני הולך לקרות, ולכן התגובה היא רצינית". הוא הסביר כי "אנחנו מנסים לעשות כל מה שאפשר ולהגיד לציבור הישראלי, למדינות האזור ולקהילה הבינלאומית שהרכבת עזבה את התחנה - ואלה יהיו ההשלכות".

הוא הסביר כי "אנחנו צריכים את התיאום הביטחוני יותר מישראל, אנחנו אלה שנושפע מהיעדר התיאום כי אלה אנחנו שצריכים אישורים כדי ללכת לבתי חולים, נמות מסרטן אם לא נחיה בתיאום, אלה החיים תחת כיבוש". עם זאת, ציין כי "התיאום הוא מעמסה על הזכויות הלאומיות שלנו, כי ישראל נהנית מהתיאום הביטחוני מבלי לשלם עבורו. זה כיבוש חמישה כוכבים, לכן לישראל אין שום סיבה להשתחרר מהמצב הנוח". לדבריו, "אם לא ניקח עכשיו צעדים דרסטיים, ונערער את הסטטוס קוו שום דבר לא ישתנה. הבעיה היא שאף אחד לא עושה את זה אתנו".

חוסאם זומלוט, שגריר הרשות הפלסטינית בבריטניה. ויקיפדיה, אתר רשמי
חוסאם זומלוט, שגריר הרשות הפלסטינית בבריטניה/אתר רשמי, ויקיפדיה

"התחלנו בשינוי המשוואה, אמרנו לממשלת ישראל שהם לא יכולים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, וחשבנו שנקבל עזרה מאחרים", המשיך זומלוט בדבריו. הוא אמר כי ברור מהו הרווח האישי של נתניהו ממהלכי הריבונות. "זה גם אישי - עוזר לו להיבחר מחדש, וגם אידיאולוגי - הוא רוצה להיות זה שבנה את ישראל השנייה בשאר השטחים הכבושים". הוא הוסיף כי "זה צעד מושלם מבחינתו, עם תמיכת ממשל טראמפ ודעת הקהל העולמית שמוסחת בגלל הקורונה".

"לנתניהו יש את כל הסיבות בעולם לעשות את זה, לכן אנחנו צריכים לשנות את המשוואה", הסביר. "מי שחושב שביום אחרי הסיפוח, העסקים יחזרו להיות כרגיל טועה. העסקים לא יחזרו להיות כרגיל", אמר זומלוט. "השמים לא יפלו מיד ואולי לא תראו הרבה שינוי בשטח. בטווח הארוך, זה יהיה סוף השיחה על הגיאוגרפיה וימקד מחדש את הדיון בדמוגרפיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully