וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות שיעורי התמותה הגבוהים בעולם: בשבדיה דבקים בתגובה לקורונה

26.5.2020 / 19:15

אסטרטגיית התגובה של המדינה הסקנדינבית למגיפה העולמית קצרה שבחים מסביב לעולם, אך נתוני התמותה מהנגיף מראים תמונה שונה. גם האפידמיולוגית הראשית לשעבר הבהירה כי היה עדיף לו היו נוקטים בסגר מוקדם. עם זאת, בממשלה לא ממהרים להודות בטעות: "עקומת המתים שוטחה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ממשלת שבדיה הגנה היום (שלישי) על אסטרטגיית התגובה שלה למגיפת הקורונה העולמית, בעוד המדינה הסקנדינבית מדווחת כעת על אחד משיעורי התמותה הגבוהים בעולם - 4,125 בני אדם מתו מהנגיף עד כה, שמהווים כ-40 מתים לכל 100 אלף איש. "העברת הנגיף מאטה, הטיפול בחולים שבטיפול נמרץ פוחת משמעותית ועקומת המתים שוטחה", אמרה שרת החוץ אנה לינד לכתבים בתדרוך בשטוקהולם.

"אין סגר מלא בשבדיה, אבל חלקים רבים בחברה השבדית נסגרו", הבהירה השרה. יותר מ-76 אלף איש פוטרו מעבודתם מאז פרוץ המגיפה, והאבטלה שעומדת כיום על 7.9%, צפויה להמשיך ולטפס.

שבדיה נקטה בגישה רכה יחסית למלחמה בווירוס הקורונה, כזו שמשכה תשומת לב בינלאומית. לפי גישה זו, אסיפות גדולות נאסרו, אך מסעדות ובתי ספר לילדים קטנים נותרו פתוחים. הממשלה דחקה בציבור לנקוט בצעדים ליצירת ריחוק חברתי, והשוודים נענו במידה רבה.

שבדים מבלים בפאב בשטוקהולם, במהלך משבר הקורונה. 26 במאי 2020. אי-פי, AP
"סגר מוקדם יכול היה להציל חיים". מבלים בפאב בשטוקהולם, במהלך משבר הקורונה/AP, אי-פי

אולם מתנגדי האסטרטגיה של הממשלה הפכו השבוע לקול הבולט יותר, לאחר שהאפידמיולוגית הבכירה לשעבר במדינה, אניקה לינדה, הביעה ספק באסטרטגיה שאומצה על ידי רשות הבריאות השוודית. היא אמרה שבדיעבד היא מאמינה שסגר מוקדם יכול היה להציל חיים. "סביר להניח שעדיין היינו קצת יותר גרועים (ממדינות סקנדינביות אחרות), אבל יותר טוב מהמצב עכשיו, ואולי היינו מרוויחים זמן כדי להכין את האסטרטגיה להגנה על הקשישים", היא אמרה.

עוד בוואלה!

מדיניות חיסון העדר קרסה, והקשישים בשבדיה משלמים את המחיר

לכתבה המלאה

לינדה, ששימשה כאפידמיולוגית השבדית הראשית משנת 2005 עד 2013, עמדה מאחורי התגובה של המדינה לשפעת החזירים ולהתפרצות נגיף ה-SARS ואמרה כי היא חשה אי נוחות מתגובתה של חברה מובילה בסוכנות הבריאות הטוענת שהאסטרטגיה השוודית היא הטובה ביותר בעולם, ללא קשר למספר מקרי המוות. "הרגשתי שזה לא יכול להימשך", סיפרה לינדה. "הכחשה כזו עשויה למנוע מאתנו לפעול באופן רציונלי".

מדיניות הבריאות של שבדיה מבוססת בדרך כלל על המלצות שהונפקו על ידי הרשויות הרפואיות במדינה, ואחריה ההנהגה הפוליטית. אולם ככל שמספר המתים עולה, לינדה סבורה שנבחרי ציבור היו נזהרים יותר בסיכון חיי האזרחים. "בדיעבד, אני חושבת שהיה כדאי לנסות את האסטרטגיה של דנמרק, נורבגיה, איסלנד ופינלנד", אמרה.

שבדים מבלים בפארק בסטוקהולם, במהלך משבר הקורונה. 26 במאי 2020. רויטרס, רויטרס
"זה לא ספרינט, זה מרתון". מבלים בפארק בסטוקהולם, במהלך משבר הקורונה/רויטרס, רויטרס

עם זאת, עבור הממשלה השבדית זה עדיין מוקדם מדי לדעת מה הצעדים שעבדו ואילו נכשלו. "זה לא ספרינט, זה מרתון", אמרה שרת החוץ אנה לינד. "טוב שמומחים רבים אומרים את מה שהם חושבים. יש לנו חופש דיבור בשבדיה", הוסיפה כשנשאל על דבריה של לינדה. שרת החוץ הבהירה כי הממשלה לא תהסס לשנות את מדיניותה של שבדיה, "אם נחשוב שזה הכרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully