וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הקורונה בבתי האבות של שבדיה: "לא הגנו עליהם, נכשלנו כחברה"

מחצית מ-3,220 המתים במדינה, שזכתה לתשומת לב עולמית בשל גישתה המקלה למגיפה, הם דיירים בבתי אבות. במוסדות אלו לרבים מהצוותים אין ציוד מגן, חלקם אינם מוכשרים לטיפול במקרים אלו ורבים מהם הגיעו לעבודה חולים. "עלינו ללמוד מזה, לא סיימנו עם המגיפה הזו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שבדיה הודתה כי היא לא הצליחה להגן כראוי על הקשישים במדינה, אחרי שמחצית ממקרי המוות מנגיף הקורונה התרחשו בבתי אבות. בשבועות האחרונים דווח במדינה, שגישתה המקלה יחסית למגיפה זכתה לתהודה עולמית, שעובדי בתי האבות ממשיכים לעבוד למרות מחסור בציוד מגן. נכון לאתמול, 3,220 איש מתו מהנגיף במדינה הסקנדינבית.

אחרים סירבו לעבוד ועובדים שהראו תסמינים, אפילו קלים, נקראו להישאר בבתיהם, כך שבתי האבות נותרו עם צוותים חסרים. אנשי צוות אחרים הודו שהלכו לעבודה אף שהראו תסמינים של הנגיף, כשכמה קשישים, לפי הדיווחים, נדבקו בווירוס בזמן שפונו לבתי החולים ונשלחו בחזרה לבתי האבות, שם הם הפיצו את הנגיף ללא ידיעתם.

שבדיה אמרה שהיא שמה בראש סדר העדיפויות את ההגנה על בני 70 ומעלה, הרגישים ביותר לנגיף, אך 90% מהמתים, נכון ל-28 באפריל, היו בני יותר מ-70. מחציתם היו דיירי בתי אבות, ורבע אחר קיבל טיפול בבית.

"נכשלנו בהגנה על הקשישים שלנו. זה חמור, וכישלון עבורנו כחברה בכללותה. עלינו ללמוד מזה, לא סיימנו עם המגיפה הזו", אמרה לאחרונה השרה לבריאות ולנושאים חברתיים, לנה הלנגרן.

הכשרה של דיילות לשעבר בעבודת סיעוד לטובת טיפול בחולי קורונה, שטוקהולם, שבדיה, 1 באפריל 2020. AP
הכשרת אחיות לטיפול בחולי קורונה/AP

שלא כמו מדינות רבות באירופה, שבדיה השאירה את בתי הספר היסודיים, כמו גם ברים ומסעדות, תוך שהיא קוראת לאנשים לשמור על מרחק ועל היגיינה.עם זאת, היא אסרה על ביקורים בבתי אבות החל מ-31 במרץ. שכנותיה של שבדיה הטילו איסורים דומים בערך באותה תקופה, אך היו להן הרבה פחות מקרי מוות בבתי האבות.

בניגוד לשכנותיה, בשבדיה, בתי האבות הם בדרך כלל מתחמים גדולים עם מאות דיירים. הם זמינים רק עבור אלו שבמצב בריאותי קשה מאוד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, ועל כן מדובר בקבוצת סיכון גבוהה.

ביורן ברננגרד סיפר כי אמו מתו בבית אבות בשטוקהולם. במחלקה שלה, חמישה מתוך שמונה דיירים מתו מהנגיף, חלק משליש מכלל דיירי בית האבות שנכנעו לווירוס. "לא היה להם זמן לדאוג לאמי", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

יומיים אחרי מותה שבו התוצאות שהראו שהיא לא נדבקה בנגיף, אך בנה, שטוען שאמו מתה מהזנחה, אמר כי לצוות הדיירים לא היה ציוד מגן והפיצו את הנגיף במוסד. על פי רשויות הבריאות בשטוקהולם, מוקד המגיפה של שבדיה, ב-55% מבתי האבות אובחנו נדבקים בקורונה.

צעירים מחוץ למסעדה בשטוקהולם, שבדיה, 8 באפריל 2020. AP
בתי הספר נשארו פתוחים. צעירים מחוץ למסעדה בשטוקהולם, בחודש שעבר/AP

קומונל, איגוד עובדי הרשויות הגדול ביותר בשבדיה, הכולל גם עובדים סיעודיים רבים, הטיל את האחריות על תנאי העבודה המסוכנים. במרץ, 40% מצוותי בתי האבות לא היו בעלי כישורים מתאימים ועבדו בחוזים לטווח קצר, -23% היו זמניים. רובם אינם יכולים להרשות לעצמם שלא ללכת לעבודה גם אם הם חולים, וחלקם עובדים בכמה בתי אבות שונים.

בסוף החודש שעבר הגיש האיגוד תלונה לרשויות. הוא טען כי 27 מ-96 הדיירים מבית האבות שבו חיה אמו של ברננגרד מתו עד כה מהנגיף, אך למרות זאת, הצוות לא קיבל ציוד ראוי או נבדק לקורונה.

הרשויות לומדות את התלונה, והתביעה פתחה בבדיקה ראשונית. בינתיים, הרשות לבריאות הציבור אמרה כי המאמצים לשיפור הרגלי הניקיון היומיים מניבים תוצאות. "שטוקהולם עדה לירידה במספר המקרים (בבתי אבות), זה מרגיש חיובי", אמר המומחה הממשלתי אנדרס טגנל לכתבים ביום חמישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully