וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסונים מחוץ לקופה ואשפוז ביתי: התכנית של מכבי להתמודדות עם גל קורונה שני

26.5.2020 / 6:00

קופת החולים הציגה לשר הבריאות מתווה למקרה של תחלואה מחודשת בנגיף יחד עם שפעת, ללא צורך בסגר כללי. התכנית כוללת 30 אלף בדיקות ביום, רכש נרחב של ציוד מיגון ותרופות ומערך "התחסן וסע" בקהילה. "בחורף הקרוב נוכל להציל יותר חולים ולהשאיר את המשק פתוח"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי מגיפת הקורונה עוד לא נגמרה)

קופת החולים מכבי הגישה לשר הבריאות יולי אדלשטיין תכנית להתמודדות עם גל שני של תחלואה בקורונה. על פי התכנית שמתפרסמת היום (שלישי), גם במקרה של תחלואה כפולה בקורונה ובשפעת - המשק הישראלי יוכל להמשיך לעבוד, ולא יהיה צורך בסגר כללי. לפי מכבי, התכנית כוללת צעדים מעשיים וישימים באופן מידי במערכת הבריאות כולה, וכן צעדים שמכבי עצמה מתכננת לנקוט בתקופה הקרובה, על מנת להיערך לגל הבא של התחלואה.

"בחורף הקרוב נוכל להציל יותר חולים ולהשאיר את המשק פתוח", אמר מנכ"ל מכבי, רן סער. "עלות של יום סגר במשק עמדה על שני מיליארד שקלים. אם ישקיעו אפילו חצי מהסכום הזה בקופות החולים - המשק יוכל להמשיך לתפקד ללא סגר", הבהיר סער. "התכנית שאנו מציגים יכולה לצאת לפועל כבר מחר, אינה דורשת תשתיות כבדות או מהלכים דמיוניים, וללא ספק יכולה להציל חיים של מאות ישראלים".

עובדי רפואה של מד"א באתר לאיסוף דגימות לגילוי קורונה, בסמוך למחנה הפליטים שועפט, ירושלים. 16 באפריל, 2020. יונתן סינדל/פלאש 90, פלאש 90
גם רוקחים יוכשרו לביצוע חיסונים נגד שפעת. איסוף דגימות לגילוי קורונה/פלאש 90, יונתן סינדל/פלאש 90

התכנית מבוססת על כמה עיקרים. הראשון שבהם הוא הפעלת תכנית חכמה ומסיבית לבדיקות קורונה ויצירת מודל לאיתור הנגיף, שכולל בדיקות ביוב ובדיקות קורונה קבוצתיות. כך, ניתן יהיה לזהות מיד כל התחלה של התפרצות, ולמנוע התפשטות של הנגיף והדבקות נוספות. בנוסף, תורחב מדיניות בדיקות הקורונה לאוכלוסיות בסיכון - חולים, קשישים ועובדי מערכת הבריאות. כך ניתן יהיה להבטיח ככל הניתן את המשך תפקוד מערכת הבריאות, גם במצב של תחלואה משמעותית.

קופת חולים מכבי. גוגל מפות, אתר רשמי
"התכנית יכולה לצאת לפועל כבר מחר". קופת חולים מכבי/אתר רשמי, גוגל מפות

עוד הוצע להגדיל את הקיבולת הלאומית לביצוע בדיקות הקורונה לכ-30 אלף בדיקות ביום לפחות, ומוצע להטיל את האחריות על ביצוע הבדיקות על קופות החולים "מתחילת ההתפרצות". לצד זאת, התכנית קוראת לרכוש ציוד מיגון, תרופות וחיסונים על ידי המדינה, כדי להבטיח מלאי מספק בישראל - תוך דגש מיוחד על חיסוני השפעת שכרגע נמצאים במחסור.

בנוסף לכך, פרויקט האשפוז והשיקום הביתי יורחב משמעותית בכלל הקופות, במטרה לאפשר לחולי הקורונה והשפעת במצב קל עד בינוני להתאשפז בבתיהם במקום במחלקות קורונה ומחלקות פנימיות בבתי החולים.

בנוסף, במכבי הציעו להקים מערך "התחסן וסע" לשפעת, כפי שנעשה במתחמי הבדיקות לקורונה. "מבצע חיסוני השפעת השנתי יורחב לביצוע גם במתחמי 'התחסן וסע' ייעודיים, כדי להימנע מהתקהלויות בחללים סגורים. קבוצות בסיכון יחוסנו בביתם ואנשים בריאים יחוסנו במרחבים מיוחדים שייפתחו בכל עיר ויישוב", נכתב בתכנית. בנוסף, תוצג תכנית טיפול ייעודית לקשישים ואוכלוסיות בסיכון ויורחב מערך הרפואה מרחוק וטיפול בבית.

במסגרת הדוח, מכבי הציגה כמה תרחישים אפשריים להיקף התחלואה במטרה לאמוד את ההכנות הנדרשות. התרחיש מתבסס על נתוני תחלואת החורף הקודם, בתוספת תחלואת הקורונה הצפויה. כך, לפי התרחיש הסביר של מכבי, עשויה להופיע התפרצות דומה לזו החולפת - כ-4,000 חולים מאומתים חדשים מדי שבוע בנקודת השיא של המשבר. לצד זאת, הוצג גם תרחיש של התפרצות רחבה, שבו יהיו כ-5,000 חולים מאומתים חדשים מדי שבוע בנקודת השיא של המשבר, ולעומת זאת, בתרחיש קיצון - 25 אלף חולים מאומתים חדשים מדי שבוע בנקודת השיא של המשבר.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
המחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

במסגרת הפעולות שמתכוונים ליישם במכבי בעקבות המשבר, ייערכו פעולות לאיתור קורונה בשכונה, עיר ואזור בהתאם למודלים אפידמיולוגיים. בנוסף, החיסונים לשפעת יינתנו גם הם מחוץ למרפאות. זאת, במטרה לשמור על האוכלוסיות בסיכון מהידבקות ולמנוע התקהלות במרפאות.

החיסונים לשפעת יתקיימו, בין היתר, בניידות חיסון, אוהלי חיסון, ומתקנים קהילתיים כמו מתנ"סים ובתי ספר. חלק מהאוכלוסיות שמוגדות בסיכון גבוה יחוסנו בבתיהן. לצד זאת, תונפק תרופה לשישה חודשים על מנת למנוע מקבוצות סיכון להגיע למרפאות ובתי מרקחת.

במקביל, בקופה יכשירו גם רוקחים להעניק חיסונים נגד שפעת ודלקת ריאות, על מנת לתגבר את הרופאים והאחיות. כמו כן, מערך הרפואה מרחוק יתעבה, כך שיותר רופאים, אחיות ומטפלים ממקצועות הבריאות יהיו זמינים באונליין ובטלפון.

"בגל הבא נהיה מוכנים למספרים גדולים יותר"

המשנה למנכ"ל מכבי וראש חטיבת הבריאות פרופ' נחמן אש הזכיר כי 90% מחולי הקורונה טופלו בקופות. "בגל הבא נהיה מוכנים למספרים גדולים עוד יותר, כי יהיו חולים גם בקורונה וגם בשפעת. בנוסף נרחיב משמעותית את הטיפול בבית למטופלים בקבוצות סיכון שלא נרצה שייחשפו לנגיפים מחוץ לביתם", הסביר.

עורכות הדוח, סמנכ"ל אסטרטגיה ד"ר מירי מזרחי ראובני וראש מערך איכות ומחקר ד"ר ענת עקה זהר מסרו כי "המשבר הנוכחי הבהיר לכל המערכת שמרכז הכובד נמצא בקהילה. המגיפה יצרה אפשרות לשינוי הדרך שבה כולנו מקבלים שירות רפואי".

לדבריהן, "חייבים לנצל את הזמן שנותר עד להתפרצות הבאה ולחזק את הקהילה ליצירת מוכנות מקסימלית, כך שהציבור יקבל טיפול בהתאמה אישית מרחוק ובביתו". ד"ר מזרחי ראובני וד"ר עקה זהר הוסיפו כי "גל התחלואה הקרב צפוי להיות משולב קורונה ושפעת - מצב שהמערכת לא התמודדה איתו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully