וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ ליועמ"ש הכנסת הבא: היוזמה שתעניק לקואליציה שליטה במינוי

25.5.2020 / 14:15

הח"כים שקד וקרעי יקדמו הצעת חוק לפיה ישונה הרכב ועדת הממליצים לתפקיד יועמ"ש הכנסת, כך שתורכב רק מח"כים. המהלך, שקיבל את גיבוי יו"ר הכנסת לוין, מציע שינוי משמעותי משום שכיום חברים בה גם נציג הרשות השופטת ונציגי רשויות ציבוריות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

חברי הכנסת איילת שקד (ימינה) ושלמה קרעי (הליכוד) יקדמו בימים הקרובים הצעת חוק שנועדה לשנות את הרכב הוועדה שממליצה על מועמדים לתפקיד היועץ המשפטי של הכנסת, כך שתורכב מחברי כנסת בלבד - כך נודע לוואלה! NEWS היום (שני). לפי בכירים בקואליציה, יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמור להכריע בקרוב על זהות המועמד לתפקיד "אישר מאחורי הקלעים את קידום ההצעה".

הצעת החוק של שקד וקרעי קובעת כי הוועדה תהיה בת חמישה חברים במקום שבעה כיום, ויהיו בה רק חברי כנסת, והם: יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת החוקה, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה ושני חברי כנסת נוספים החברים בוועדה למינוי שופטים. המשמעות היא כי בוועדה יהיה רוב לקואליציה והמינוי יהיה בשליטתה הבלעדית.

אילת שקד מצביעה בבחירות לכנסת ה23, 2 במרץ 2020. פלאש 90 \ מירים אלסטר, פלאש 90
"הכרה בחשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות". שקד, אחת מיוזמות החוק/פלאש 90, פלאש 90 \ מירים אלסטר

ההצעה היא שינוי משמעותי מהחוק כיום לפיו בוועדה הציבורית חברים מלבד שלושה חברי כנסת, גם שופט בדימוס (מינוי של נשיאת בית המשפט העליון לתפקיד יו"ר הוועדה), נציב שירות המדינה או נציג מטעמו, ראש לשכת עורכי הדין או נציג מטעמו ונציג נוסף של המועצה להשכלה גבוהה.

שקד וקרעי צפויים להחתים בימים הקרובים נציגי סיעות נוספות להצעת החוק, ובדברי ההסבר להצעה, הם מנסים להסביר כי החוק כיום "מותיר את הכנסת ונציגיה במיעוט בוועדה ופוגע במעמדו הציבורי של בית המחוקקים הישראלי, אשר כביכול אינו מסוגל לבחור את הגורם שייצג אותו אל מול בית המשפט". עוד נטען כי "ראוי שהיועץ המשפטי ייבחר לתפקידו בהליך בו משתתפת נציגות רחבה של חברי הכנסת, ללא מעורבותן של רשויות אחרות או גורמים זרים".

עוד בוואלה!

המרוץ לתפקיד יועמ"ש הכנסת נפתח, ויש מי ששוקל לשנות את הכללים

לכתבה המלאה
שלמה קרעי בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"הצעה זו תחזיר לכנסת את עצמאותה המלאה בבחירת אדם לתפקיד חשוב זה", קרעי/ראובן קסטרו

בכירים בקואליציה טוענים כי יו"ר הכנסת לוין, שאמור להכריע על זהות המועמד הסופי נתן את הסכמתו העקרונית לשינוי, אך בלשכתו מסרו בתגובה כי לא ידוע לו על יוזמה כזו אך "עמדתו העקרונית לאורך שנים היא שהליכי מינויים צריכים להתבצע תוך מתן שיקול דעת לדרג הנבחר".

החוק הנוכחי קובע כיום כי יו"ר הכנסת ממנה את יועמ"ש הכנסת, באישור ועדת הכנסת, מבין המועמדים שעליהם המליצה ועדה ציבורית, שאותה רוצים שקד וקרעי להחליף. על פי החוק כיום, תפקיד חברי הוועדה הוא לבחון את כשירותם והתאמתם של המועמדים ולהמליץ לפני יו"ר הכנסת על שניים עד ארבעה מהם.

יו"ר הכנסת יריב לוין בדיון במליאה, 20 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתן את הסכמתו העקרונית להצעת החוק. יו"ר הכנסת לוין/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ שקד אמרה כי היוזמה לשנות את הליך הבחירה הוא מתוך "הכרה בחשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות". לדבריה, הכרה זו "אינה שייכת לקואליציה או לאופוזיציה, ואינה שייכת למגזר ספציפי כזה או אחר. ההקפדה על גבולות גזרה ברורים היא אינטרס משותף של כל אלו המאמינים בעקרון הדמוקרטיה, ללא קשר בין ימין ושמאל". לדבריה, ביהמ"ש העליון או הרשות המבצעת לא אמורים להיות מעורבים בהליך וכי "הכנסת, כנציגת העם, מגוונת דיה לבחור עבור עצמה את הגורם שייצג אותה".

ח"כ קרעי הוסיף כי המצב כיום הוא ש"האיזון העדין בין רשויות השלטון בישראל, מופר באופן גס". לדבריו, "הצעה זו תחזיר לכנסת את עצמאותה המלאה בבחירת אדם לתפקיד חשוב ומהותי כל כך לעבודתה השוטפת, כיועץ המשפטי לכנסת, ותמנע כל מעורבות חיצונית במינוי זה".

בין המועמדים: מ"מ יועמ"ש הכנסת ועו"ד שמחה רוטמן

בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי בין השמות שעלו כמועמדים לתפקיד הם: שגית אפיק - מ"מ היועמ"ש לכנסת, עורכת הדין מיכל רוזנבוים ועורך הדין שמחה רוטמן. שמות נוספים שנדונו בימים האחרונים הם של המשנה ליועמ"ש רז נזרי ועו"ד אביעד הכהן. עד כה לא החל תהליך הבחירה, אף שלפי החוק היה אמור לצאת לדרך. עם זאת, יוזמת החקיקה החדשה, ככל שלא תתקל בהתנגדות מצד כחול לבן או גורמים אחרים בקואליציה, תקודם עוד לפני בחירת יועץ משפטי חדש לתפקיד, מהלך שהיה אמור לפי החוק כבר לצאת לדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully