וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בכנסת על סערת בת ה-7 ומחאת המכנסונים: "סדנאות לבוש בבתי הספר"

25.5.2020 / 12:30

ועדת החינוך דנה בהשלכות המקרה, במהלכו נשארה ילדה בתחתונים, לאחר שמורתה סברה כי הגיעה בלבוש חשוף. בדיון עלה כי משרד החינוך יקיים סדנאות בנוגע לקוד לבוש בביה"ס. מנהלת האגף לשירות פסיכולוגי: "לביה"ס יש אוטונומיה בנושא, על התלמידים וההורים לחתום על כך"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

.

משרד החינוך יקיים סדנאות בבתי הספר על קוד הלבוש - כך עלה בדיון שמקיימת ועדת החינוך בכנסת היום (שני) על רקע המקרה בבית הספר בפתח תקווה, במהלכו ילדה בת 7 הופשטה משמלתה ונשארה בתחתונים, אחרי שמורתה סברה כי הגיעה בבגד עם שרוולים קצרים מדי, וכן בצל מחאת המכנסונים בבתי הספר.

מנהלת האגף לשירות פסיכולוגי-חינוכי במשרד החינוך, עינב לוק, אמרה בדיון בוועדת החינוך כי לבתי הספר יש אוטונומיה לקבוע מה קוד הלבוש ונכון יהיה שעל תקנון בית הספר יחתמו ההורים וגם התלמידים. היא קשרה את הדיון למקרה בפתח תקווה ואמרה, "אנחנו מצרים על האירוע שלא היה צריך להתרחש". "הכפיה של מדיניות צריכה להיעשות באופן מידתי ושיוויוני תוך שמירה על כבוד האדם".

הפגנה בפתח תקווה נגד משרד החינוך בעקבות פרשת הילדה בת השבע והשמלה, 22 במאי 2020. ראובן קסטרו
מחאה מול בית הספר בעקבות המקרה בפתח תקווה, השבוע/ראובן קסטרו

בדיון קבעה המפקחת על בתי הספר היסודיים בפתח תקווה, קאמי כהן, כי המקרה בבית הספר בעירה אירע משום שהמורה טעתה. "מדובר בילדה נפלאה ולצד זה מורה מוערכת שנמצאת במערכת כבר 28 שנה וששיקול הדעת שלה לא היה מידתי", אמרה.

יו"ר הוועדה ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) תקף בעקבות שני המקרים. "השיח הזה מעוות מהבסיס", אמר. "העובדה שאנחנו מדברים על שרוולים של ילדה ביסודי, ובעצם של כל ילדה, נערה או אישה, היא בעיה חמורה ומסוכנת. יש יותר מדי מקרים כאלו. התופעה הזו היא הפנמת הכפייה והמשטור של נשים מגיל צעיר. בדיוק אותה אפליה עתיקה משפילה ומוכרת, אותה הדרת נשים במרחב הציבורי בנימוקים עבשים של 'צניעות'".

שר החינוך גלנט הורה על קיום בדיקה ותחקיר במקרה בפ"ת בו ילדה אולצה להוריד את השמלה ולהישאר עם תחתונים במהלך יום הלימודים. פייסבוק, אתר רשמי
"אפליה עתיקה ומשפילה". הילדה שהושארה בתחתונים בפתח תקווה/אתר רשמי, פייסבוק

"האמירה הברורה שיוצאת מוועדת החינוך של הכנסת היום - אין מקום למשטרת צניעות במערכת החינוך - גם לא בתירוצים של קוד לבוש", הוסיף הורוביץ. "חובתנו לאפשר לתלמידות מרחב בטוח ומכבד בבתי הספר, ולהתייחס אליהן בדיוק באותם פרמטרים שאנו מתייחסים לתלמידים הבנים. הכלל הכי פשוט שצריך לזכור כל איש ואשת חינוך - אנחנו מדינה חופשית".

ח"כ קרן ברק (הליכוד) שהשתתפה בדיון אמרה כי היא מצטערת "שבעידן הזה, מתקיים עדיין שיח על מה ראוי ולא ראוי ללבוש". ברק קראה אל יושבי הוועדה להצטרף אליה לחקיקת "חוק חדשני ללימודי חובה לשוויון מגדרי כבר מגיל גן שישנה את השפה והשיח בכל הנושאים האלה".

הדיון בוועדה בא כשלושה ימים לאחר שרבים מחו מול בית הספר שבו למדה בת השבע בפתח תקווה. המפגינים, חברי תנועת "דור 1.5" שפועלת להציף סוגיות של קהילת דוברי הרוסית, מחו נגד תחקיר משרד החינוך והתנהלות בית הספר.

"ברגע ששמענו את הסיפור בחדשות החלטנו שצריך לעשות משהו", סיפרה אלכס, אחת המפגינות. "הדוח הוא פשוט ביזיון. משרד החינוך צריך להרחיב את הבדיקה שלו. אף אחד לא מודה באשמה או מתנצל בפני הילדה, אף אחד לא הרים טלפון".

הפגנה בפתח תקווה נגד משרד החינוך בעקבות פרשת הילדה בת השבע והשמלה, 22 במאי 2020. ראובן קסטרו
"עשרות עזבו את בית הספר". המחאה בפתח תקווה לפני שלושה ימים/ראובן קסטרו

לטענתה, בבית הספר יש בעיה מערכתית. "עשרות הורים עזבו את בית הספר בחמש השנים האחרונות", אמרה. "אף אחד לא דיבר עם ההורים האחרים, אף אחד לא בדק קשר למקרה לפני שנה שפורסם בו המנהלת אסרה על התלמידים לדבר רוסית. ההורים טוענים שהמנהלת בעייתית ונוקשה".

בתום תחקיר האירוע, משרד החינוך קבע אמש כי "היה מקום לגלות גמישות נוכח גילה הצעיר". צוות המשרד קבע כי הפרת המשמעת מצד הילדה שהגיעה לבית הספר עם בגד אחיד ועליו סמל בית הספר, לא הייתה חמורה. "מדובר באירוע מורכב, אך מצער ומיותר, שגרם לפגיעה רבה בתלמידה, במשפחתה, במחנכת ובבית הספר", נמסר. "יש להמשיך לפעול ליצירת מודעות ורגישות כך שאירועים כאלה לא יישנו בעתיד".

הצוות שוחח עם מנהלת בית הספר, המחנכת והורי התלמידה ושמע מהם על אודות התקרית. ביום השני הגיעה תלמידת כיתה ב' לבושה בשמלה, ללא תלבושת כפי שנקבע בתקנון. בעקבות זאת התקשרה המחנכת לאמה של הילדה והציעה לה כי בית הספר ייתן לתלמידה חולצת בית ספר נקייה. היא שאלה את האם אם בתה לובשת מכנסיים מתחת לשמלה, והיא ענתה בחיוב.

(עדכון ראשון: 11:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully