וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב פורשת מאמנת "שמיים פתוחים", ומאשימה את רוסיה בהפרתה

טראמפ יוצא מהסכם בינלאומי נוסף, אף שאמר "שיש סיכוי טוב מאוד" שיגיע להסכם חדש. מוסקבה מכחישה שהיא לא מקיימת את תנאי האמנה מ-1992, שמאפשרת טיסות מודיעיניות בשמי 35 המדינות החברות בה. באירופה חוששים, והסכם גרעיני גדול נוסף בין ארה"ב לרוסיה בסכנה

צילום: רויטרס, עריהכ: ניר חן

(בווידאו: טראמפ: "פומפאו ביקש ממני להדיח את המפקח במחלקת המדינה")

ארצות הברית הודיעה היום (חמישי) על כוונתה לפרוש מהסכם "שמיים פתוחים", שמאפשרת ל-35 המדינות החברות בו לקיים טיסות מודיעיניות בשמיהן. ממשל טראמפ, שפרש משורת הסכמים בינלאומיים, מאשים את רוסיה בהפרת האמנה. התהליך צפוי להימשך חצי שנה, בהתבסס על תנאי הנסיגה בהסכם.

"אני חושב שיש לנו יחסים טובים מאוד עם רוסיה, אבל רוסיה לא מקיימת את ההסכם, כך שעד שהיא תציית, אנחנו נפרוש", אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בדבריו לכתבים הוסיף כי יש "סיכוי טוב מאוד שאגיע להסכם חדש או שאעשה משהו שיחזיר את ההסכם בחזרה".

מוסקבה מכחישה את ההאשמות. סגן שר החוץ, אלכסנדר גרושקו, אמר כי רוסיה לא הפרה את תנאי ההסכם וכי אין שום דבר שמונע את המשך השיחות על "סוגיות טכניות", שאותן מגדירה וושינגטון כהפרות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עולה על מטוס בוושינגטון, 21 במאי 2020. רויטרס
"נפרוש עד שרוסיה תציית". טראמפ/רויטרס

החלטתו של טראמפ עלולה להחריף את המתיחות בתוך הברית, וחברות נאט"ו ומדינות אחרות כמו אוקראינה לחצו על וושינגטון להישאר בהסכם. בשנה שעברה פרש טראמפ מהסכם גרעיני עם רוסיה להגבלת טילים גרעיניים לטווח בינוני.

גורמים רשמיים בארצות הברית, שדיברו בעילום שם עם קבוצה קטנה של כתבים, אמרו כי ההחלטה התקבלה בעקבות בחינה שנמשכה כחצי שנה. במהלכה, נמצאו שורת תקריות שבהן סירבה רוסיה לציית לאמנה.

לדבריהם, התקבלה ההבנה כי לארצות הברית אין יותר אינטרס להיות חלק מהסכם "שמיים פתוחים". אחד הגורמים אמר כי התנהלו מגעים נרחבים עם בעלות בריתה של ארצות הברית, אך בסופו של דבר החליטה וושינגטון לפרוש ממנו.

נשיא ארצות הברית נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת G-20 באוסקה שביפן - 28.6.19. רויטרס, רויטרס
"סוגיות טכניות". טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס, רויטרס

ההסכם, שהוצע עוד ב-1955 על ידי נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר, נחתם ב-1992 ונכנס לתוקף עשור לאחר מכן. מטרתו הייתה לאפשר למדינות החברות לקיים טיסות מודיעיניות בשמיהן כדי לבנות אמון ולהפחית את הסיכוי למלחמה. בארצות הברית ציינו מאמץ ארוך שנים מצד רוסיה להפר את תנאי ההסכם, כמו הגבלת הטיסות האמריקניות בשמי גיאורגיה או במובלעת שלה בקלינינגרד.

כמה מומחים חוששים שיציאתה של ארצות הברית מההסכם, שתמנע מרוסיה להמשיך בטיסות בשמי ארצות הברית, תחליש את ביטחונה של אירופה בזמן שבדלנים פרו-רוסים מחזיקים בחלקים מאוקראינה וגיאורגיה.

דריל קימבול, ראש ארגון בקרת הנשק, אמר כי ההחלטה של טראמפ היא "פזיזה וחסרת אחריות". באמנה חברות בלארוס, בלגיה, בוסניה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, צ'כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גיאורגיה, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, איטליה, קזחסטן, לטביה, ליטא, לוקסמבורג, הולנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, רוסיה, רומניה, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שבדיה, טורקיה, אוקראינה ובריטניה.

אחרי עזיבת הסכם "השמיים הפתוחים", טראמפ עשוי גם לאפשר את תפוגת אמנת New START. עד פברואר הוא צריך לקבל החלטה אם להאריך אותה בחמש שנים נוספות. זאת הבקרה האחרונה שנותרה על פריסת נשק גרעיני של ארצות הברית ושל רוסיה, המגבילה אותן ל-1,550 ראשי קרב ומערכות שיגור כל אחת. קריסתה עשויה להצית מרוץ חימוש חדש, שאליו צפויה להצטרף גם סין. לדברי אחד מהגורמים הרשמיים שדיברו עם הכתבים, "ארצות הברית מחויבת לבקרת נשק. אנחנו מחויבים לביטחונה של אירופה. אנחנו מחויבים לעתיד שבו יש מגבלות משמעותיות על נשק גרעיני".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully