וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: ללא שיפורים - אבטל לצמיתות את המימון לארגון הבריאות העולמי

19.5.2020 / 15:08

נשיא ארה"ב שלח מכתב אזהרה ליו"ר הארגון, והציב 30 יום לביצוע השינויים. לדברי טראמפ, על הארגון להפגין עצמאות מסין. הוא הוסיף כי ממשלו כבר החל בדיונים על רפורמות עם יו"ר הארגון

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (שלישי) כי יקפיא לצמיתות את התקצוב שמעבירה ארצו לארגון הבריאות העולמי וישקול את החברות בו. במכתב ששיגר טראמפ ליו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום, הוא הזהיר כי "אם הארגון לא יתחייב לשיפורים משמעותיים בתוך 30 ימים, אקפיא באופן קבוע את המימון האמריקני לארגון ואשקול מחדש את חברות ארצות הברית בארגון".

טראמפ הקפיא את המימון לארגון בחודש שעבר, כשהאשים אותו בקידום ה"דיסאינפורמציה" של סין על מגיפת הקורונה. הארגון מכחיש זאת וסין טוענת שהיא פעלה באופן "שקוף ופתוח". הוא כתב כי הדרך היחידה קדימה עבור הארגון היא הפגנת עצמאות מסין. הוא הוסיף כי ממשלו כבר החל בדיונים על רפורמות עם יו"ר הארגון.

במכתבו ציין טראמפ דיווחים שלפיהם הארגון עיכב את ההכרזה על מצב חירום בעקבות לחץ מצדו של נשיא סין שי ג'ינפינג. הוא מתחת ביקורת על השבחים של הארגון על "השקיפות" של בייג'ינג לאור צנזור מבקרים מבית וחוסר שיתוף פעולה בינלאומי. הוא אמר כי טדרוס יכול היה להציל "חיים רבים" אילו פעל בדומה ליו"ר הארגון בזמן התפרצות מגיפת הסארס בתחילת שנות ה-2000, ד"ר הארלם ברונדטלנד.

המכתב של טראמפ

מוקדם יותר אמר טראמפ שהארגון, שאותו כינה "בובה של סין", עשה "עבודה עצובה מאוד" בטיפול במגיפה וכי הוא יחליט בקרוב לגבי המשך המימון שלו. ביום שבת דווח כי הנשיא דווקא שוקל להחזיר חלק מהמימון לארגון, שיושווה לכל סכום שמעבירה בייג'ינג.

סין תקפה בחזרה ואמרה כי ארצות הברית מנסה להתנער מאחריותה לכשליה בהתמודדות עם המגיפה. דובר משרד החוץ ז'האו ליז'יאן אמר כי המכתב ששלח טראמפ הוא "עלבון" וכי החלטתה של ארצות הברית לעצור את המימון לארגון הבריאות העולמי היא הפרה של מחויבויותיה הבינלאומיות.

דובר ארגון הבריאות העולמי לא הגיב באופן מיידי על מכתבו של טראמפ אך אמר כי תגובה מורחבת צפויה להימסר בהמשך היום. בנוסף, אתמול אמר הארגון כי יפתח בהקדם האפשרי בבחינת התגובה הגלובלית להתפרצות וכי הוא קיבל תמיכה והבטחות למימון מסין, תוך התמקדות במציאת מקור המגיפה.

האיחוד האירופי הביע תמיכה בארגון הבריאות העולמי ואמר כי "זהו הזמן לסולידריות, לא הזמן להפנות אצבע מאשימה או לחתור תחת שיתוף הפעולה הרב-צדדי", כך דוברת האיחוד, וירג'יני באטו-הנריקסון. בתוך כך, באסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי, הצטרף האיחוד לקריאה להערכה עצמאית וחסרת פניות של התגובה הבינלאומית למגיפה. "האיחוד האירופי מגבה את ארגון הבריאות העולמי במאמציו להכיל ולהפחית את התפרצות נגיף הקורונה וכבר סיפק מימון נוסף לתמיכה במאמצים אלה".

400 מיליון דולר בשנה שעברה

ארגון הבריאות העולמי הוא חלק מהאו"ם ובסיסו בז'נבה. הוא מוביל יוזמה עולמית לפיתוח חיסונים בטוחים ויעילים, בדיקות, תרופות, אבחון וטיפול בנגיף. על פי נתוני רויטרס, יותר יותר מ- 4.75 מיליון איש נדבקו ברחבי העולם ו-314,414 מתו. כ-90 אלף מהם בארצות הברית, יותר מבכל מדינה אחרת. כמה שעות קודם לפני האיום, סיפר טראמפ שהוא נוטל תרופה נגד מלריה, שיעילותה לא הוכחה, למקרה שיחלה.

ארצות הברית תרמה בשנה שעברה לארגון הבריאות העולמי יותר מ-400 מיליון דולר, כ-15% מתקציב הארגון. השנה וושינגטון כבר שילמה 58 מיליון דולר, כמחצית ממה שהיא נדרשת לשלם ב-2020.

בנוסף לכך, באופן מסורתי, ארצות הברית מספקת מאות מיליוני דולרים מדי שנה עבור תכניות ספציפיות של ארגון הבריאות העולמי כמו מיגור פוליו, איידס, צהבת, שחפת ובריאות אימהות, תינוקות, ילדים ומתבגרים. לא ידוע כמה כספים העביר הממשל לתכניות אלו במהלך השנה הנוכחית.

(עדכון ראשון: 07:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully