וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחידת עילית בלבנון, השתלטות על צבא סוריה: חיזבאללה נערך למלחמה בצה"ל

במערכת הביטחון מעריכים כי הארגון השיעי מתכונן למתקפה עתידית מתוך שני כפרים הסמוכים לגבול, שם כל בית שלישי הוסב למוצב צבאי. במאבקו מול ישראל, נסראללה מנסה להפוך את גבול לבנון לשטחי הכינוס של חיזבאללה, אך במקביל אחיזתו בגזרה מתרופפת

עריכה: ניר חן

חיזבאללה מתעצם חרף המשבר הכלכלי החריף הפוקד את לבנון, ואף נערך להסלמה - כך מעריכים גורמי ביטחון. ברקע ציון 20 שנה לנסיגה מלבנון, אומרים הגורמים כי הארגון השיעי אמנם מורתע אך הוא עשוי לבחון את הגבולות מול ישראל.

לפי הגורמים, חיזבאללה הפך את הכפרים קילה ואל-עדייסה שעל גבול ישראל לשטחי כינוס, לצורך ריכוז מאות לוחמיו לקראת מתקפה על ישראל. בהתאם לכך, על פי ההערכות, כמעט כל בית שלישי הוסב לצרכים צבאיים. עוד מעריכים במערכת הביטחון כי אין בכוונת חיזבאללה לכבוש שטחים בישראל - אלא רק לחדור מאות מטרים לשטחה, להרוג ישראלים וחיילים, לתקוע דגל בשטח הישראלי ולשוב ללבנון - מצב שיחייב את צה"ל להגיב, ולפגוע גם באותם בתים. לצד זאת, לדברי גורם בצה"ל, ההערכה היא כי במקרה של עימות חיזבאללה ישגר עשרות אלפי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.

במערכת הביטחון מעריכים כי בעקבות פיצוץ מסתורי המיוחס לישראל בביירות, שפגע ברכיב ייצור לטילים מדויקים באוגוסט האחרון, החליט מזכ"ל הארגון חסן נסראללה כי הוא הופך את כל גבול לבנון ל"מגרש משחקים" נגד ישראל. ההחלטה באה לידי ביטוי בשורת אירועים בחודשים האחרונים, כמו ניסיון הצליפה בראשית מרץ מרמת הגולן הסורית לעבר מג'דל שמס.

הכפרים קילא ואל עדייסה , דרום לבנון, 21 במאי 2020. אמיר בוחבוט
"כמעט כל בית שלישי הוסב לצרכים צבאיים". הכפרים קילה ואל-עדייסה/אמיר בוחבוט

חיזבאללה נוכח לאורך כל קו גבול לבנון-ישראל לעתים גם בכסות עמותת "עמדת ירוק ללא גבולות": לכאורה, מגיעים הלוחמים לשמור על הטבע, אך בפועל הם עולים לעמדות שנבנו במיוחד ואוספים מודיעין על צה"ל. מערך נוסף של הארגון השיעי הפועל בעיקר באזור ההררי הם רועי צאן, אליהם מתלווה אדם נוסף שמדווח באמצעות מכשירי קשר על המתרחש. בשבוע האחרון ירה כוח של גולני ופצע באורח קשה רועה צאן לבנוני כזה, שחצה את קו הגבול לישראל. מתחקיר המקרה עולה כי הוא חצה את הגבול, הכניס את היד לכיס כשנעצר, עורר חשד ונורה. האירוע יתוחקר באופן אישי בשבוע הבא על ידי מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם.

עם זאת, במערכת הביטחון טוענים כי בחודשים האחרונים התרופפה האחיזה של חיזבאללה בדרום לבנון, וכתוצאה מכך כל כמה ימים מתרחש ניסיון הברחת סמים, אמצעי לחימה או פועלים זרים שהגיעו לעבוד בביירות, פוטרו, וכעת מנסים לחצות את הגבול כדי לחפש עבודה בישראל. גורם בצה"ל הצביע השבוע על עלייה דרמטית בהברחות מלבנון לישראל, וציין כי מדי יומיים חיילי צה"ל משבשים ניסיון הברחה. כך, בספטמבר האחרון נחשף ניסיון להברחת 40 אקדחים באזור מטולה.

גורמים חדשים במשוואה

גם בצה"ל נערכים לאפשרות של הידרדרות מול חיזבאללה, למרות הערכות כי הארגון ומורתע. צה"ל ביצע התאמות בנוהל הקרב אל מול האיומים באזור, ארגן מחדש את מרחב הלחימה באמצעות מכשולים וטכנולוגיות, קבע תקן ללחימה בפיקוד הצפון ומקיים תרגילים לכשירות היחידות. חלקן לא עברו את המבחן, ונשלחו להתאמן ולהיערך לתרגיל נוסף אחרי שלושה חודשים. ההיערכות לא הסתיימה: פרויקט המכשול, שעלותו מסתכמת במיליארדי שקלים, לא הושלם. גם המוצבים סמוכי הגדר בגבול לבנון מתאימים יותר לימי רצועת הביטחון, ופחות לאיומים בשנת 2020.

לדברי גורם בצה"ל, לישראל לא ידוע על המשך פרויקט המנהרות של חיזבאללה, אך בצבא עוקבים אחרי המתרחש, ופרסו חיישנים שנועדו לזהות חפירות תת-קרקעיות. בנוסף, ישראל סללה צירי תנועה שעליהם יוכלו כוחות לנוע במהירות כוחות לקו הגבול. מדובר בצירים חדשים באורך כולל של 22 קילומטרים.

פעילות הביטחון השוטף של צה"ל לאורך הגבול הצפוני כוללת בין השאר מה שמוגדר כ"מימוש הריבונות של ישראל עד המטר האחרון" - סיורים שעורכים חיילים במובלעות שבין גדר הגבול לבין קו הגבול הרשמי, המכונה גם ה"קו הכחול". לדברי גורם בצה"ל, מתחילת השנה נעשו כבר 70 פעילויות של חיילים בתוך אותן מובלעות. לא אחת, חיילי צבא לבנון מגיעים קרוב מאוד לחיילי צה"ל ובמקרים אלו כוחות יוניפי"ל, שמעודכנים על הסיורים הצה"ליים, חוצצים בין הצדדים ומהווים גורם ממתן. הגורם טוען כי כוחות הצבא הלבנוני משתפים פעולה באופן הדוק "ומטריד" עם חיזבאללה. "מדובר בקרבה גדולה מדי. שיתוף הפעולה הוא על בסיס שבועי".

כך, בין השאר, על מגדלי תצפית שצבא לבנון הקים לאורך הגבול, פועלים ביחד חיילי צבא לבנון ופעילי חיזבאללה באיסוף מודיעין. "צבא לבנון נכנס לתוך המשוואה שתיווצר בתמרון הבא בלבנון", אמר אותו גורם. הוא הזכיר כי בשנת 2006, במלחמת לבנון השנייה, "צבא לבנון היה מחוץ לעסק ולא נכנס לחיכוך עם צה"ל".

תומכי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בשיירה בדרום לבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
מעמדו התחזק לאחר חיסול סולימאני. תומכי חיזבאללה בדרום לבנון/רויטרס

חיזבאללה מתמקד בימים אלה בבניין כוחו בתוך לבנון, ובין היתר בפיתוח וייצור טילים ורקטות מדויקים; חיזוק של כוח רדואן - יחידת עילית של הארגון - והמערכות העוטפות אותו, ושל יחידת "תיק הגולן", כוח מבצעי המוצב בסוריה, אותו מלווה נסראללה, מקרוב.

את מרבית תשומת הלב מושך כוח רדואן, שהוקם אחרי חיסולו של עימאד מורנייה ומטרתו לבצע פעולות מיוחדות. לוחמיה מוגדרים כאיכותיים והמשכילים ביותר, המגיעים מהמשפחות הנאמנות ביותר של הארגון. חיזבאללה שומרים על היחידה בצללים, ולא מפרסמים מידע אודותיה אך לאחרונה דלפה לרשת חברתית תמונה בה נראה לוחם הכוח שנשלח ללחימה בגבול הסורי-טורקי. על מדיו נחשף סמל היחידה המורכב מאריה שואג, חרב קדושה, חץ קדימה וצבע ירוק שמצביע על כיבוש תחת הסלוגן: "באומץ תמיד". לפי פרסומים זרים, הצבא הטורקי נאבק בלוחמי כוח רדואן, והסב להם אבידות קשות.

במערכת הביטחון מודאגים מאוד מצעד נוסף של חיזבאללה - הקמת מפקדת הדרום, המתאם את הפעילות בצבא הסורי נגד ישראל וחונך את גיס 1 הסורי המוצב ברמת הגולן, ומעת לעת שולח כוחות למערכה באידליב. בישראל מעריכים כי הארגון שואף להשפיע על עיצוב ושיקום הצבא הסורי כדי להפוך אותו לצבא נייד וגמיש, שאינו תלוי במערכות כבדות ונייחות.

באמצע מרץ נחשף סיור של מפקד גיס 1 הסורי, מחמוד אל-קראזי (שהתחלף בשבועות האחרונים), ומפקד מפקדת הדרום של חיזבאללה, שהיו לבושים באותם המדים. החשיפה התבררה ככישלון צורב של צה"ל להרחיק אותם מקו המגע. במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי החיילים הסורים פועלים עבור האינטרסים של איראן וחיזבאללה במרחב ולא מודעים לכך. ברקע יש מי שמדגיש כי מוסטפא מורנייה, בנו של רמטכ"ל חיזבאללה לשעבר שחוסל על ידי ישראל לפי פרסומים, הלך בעקבות אביו ועוסק בטרור ובעקבות אחיו ג'יהאד שחוסל אף הוא.

פעילות צה"ל סמוך לגדר עם לבנון 21 במאי 2020. אמיר בוחבוט
בצה"ל נערכים לאפשרות של הידרדרות מול חיזבאללה. גבול לבנון, השבוע/אמיר בוחבוט

במקביל, חיזבאללה משתף פעולה עם כוח קודס האיראני, שמפקד בסוריה על מליציות שיעיות פרו-איראניות. חיסול מפקדו הקודם של הכוח, קאסם סולימאני, בידי כוחות אמריקנים בעיראק, חיזק את מעמדו של נסראללה. מחליפו של הגנרל, אסמעיל קאני, נחשב כמי שאינו משתווה אליו ביכולות, בכישורים ובהשפעה על הנעשה באיראן, סוריה, עיראק ולבנון. הגנרל האיראני שמוצב כדרך קבע בביירות כדי להיות מתאם בין משטר האייתוללות לחיזבאללה לא מפריע אף הוא למעמדו של מנהיג הארגון.

הציר הרדיקלי - המורכב מכוחות איראן, סוריה וחיזבאללה - ממתין להכרעת הבחירות בארצות הברית. הנשיא האמריקני דונלד טראמפ נחשב לסיוט עבור האיראנים, במיוחד אחרי חיסול סולימאני, וראשי הציר הקיצוני חוששים מאוד מפעולות מפתיעות שלו. איראן עצמה נאבקת לשמר את השליטה במעבר אבו אל-כאמל בגבול סוריה-עיראק כדי לתמוך את תהליך התבססותה בסוריה ולשמר את כוחו של חיזבאללה למרות הלחץ הכלכלי והמדיני שהיא נתונה בו. בתוך כך, בשאר אסד עדיין עסוק בהישרדות משטרו - פחות בחינוך ומזון, אלא יותר בשיקום צבאו והגנה על העדה העלאווית. בדרום סוריה הוא מנהל כעת קרבות מול דעאש, אחרי שהגיע להסכם בצפון סוריה. לפי הערכות בישראל, הקרבות מול ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בדרום יתגברו - אך בשלב זה הם רחוקים מגבול ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully