וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי המריבה: המאבק בין ארה"ב לסין שם את טייוואן במוקד

בהמשך למתיחות סביב מגיפת הקורונה, וושינגטון מגבירה את תמיכתה בטייפה שנשיאתה הבדלנית מדאיגה את בייג'ינג. בזמן שממשל טראמפ מקדם עסקת נשק נוספת עם טייוואן, בסין מבהירים כי "האיחוד מחדש" עם האי הוא רק שאלה של זמן

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המתיחות המתעצמת בין ארצות הברית לבין סין בעקבות מגיפת הקורונה זולגת למקומות אחרים, כמו טייוואן, עם תחילת כהונתה השנייה של הנשיאה הבדלנית צאי אינג-וון.

בנאומה ביום רביעי, אמרה צאי שהיא רוצה לחיות בשלום ובדו-קיום עם סין, אולם היא לא תקבל את הצעתה של האחרונה לשוב לחיקה תחת שמירה על אוטונומיה למחצה. צאי אמרה כי היא דוחה את טענות הריבונות של סין, וכי טייוואן היא מדינה עצמאית, הרפובליקה של סין - שמה הרשמי.

"אנחנו לא נקבל את שיטת 'מדינה אחת, שתי מערכות', שתפגע במעמדה של טייוואן ותערער על הסטטוס-קוו שמשני עברי המצרים", אמרה הנשיאה, שנכנסת לכהונתה השנייה עם תמיכה גורפת של 75% מהציבור. סין טוענת ש"האיחוד מחדש" בינה לבין האי, שהתפצל ממנה לאחר שהלאומנים נמלטו אליו עם תבוסתם לקומוניסטים במלחמת האזרחים ב-1949, הוא בלתי-נמנע.

הנשיא דונלד טראמפ משתתף בפגישה דו-צדדית עם נשיא סין שי ג'י-פינג במהלך פסגת ה-G20, יפן, 29 ביוני 2019. רויטרס, אתר רשמי
ימים רגועים יותר. הממשל האמריקני והסיני בפסגת G-20/אתר רשמי, רויטרס

באופן חריג, בכירים אמריקנים, כולל שר החוץ מייק פומפאו, שלחו את ברכותיהם לנשיאה, שתחת כהונתה הראשונה התדרדרו היחסים מעבר לשני צדי המצרים. סין רואה בטייוואן חלק בלתי נפרד ממנה, והיא לא פוסלת את האפשרות להשתלט מחדש על האי באמצעות כוח. פומפאו הוא שר החוץ הראשון של ארצות הברית שמברך באופן ישיר את מנהיג טייוואן, שלה אין יחסים רשמיים עם ארצות הברית אחרי שזו החליפה את קשריה הדיפלומטיים עם בייג'ינג בשנות ה-70, תחת ממשל ניקסון.

בנוסף לכך, אתמול עדכן הממשל את הקונגרס על מכירה אפשרית של טילי טורפדו מתקדמים לטייוואן בשווי כ-180 מיליון דולר. על פי הודעת מחלקת המדינה, העסקה - הכוללת 18 טילי MK-48 Mod6 וציוד נלווה - תשרת את האינטרסים הלאומיים, הכלכליים והביטחונים של ארצות הברית באמצעות תמיכה במאמציה המתמשכים של טייוואן "לשרד את הכוחות המזוינים שלה ולשמר יכולות הגנה אמינות".

עוד בוואלה

דוח פנימי בסין: הזעם העולמי על הקורונה עלול להוביל למלחמה עם ארה"ב

לכתבה המלאה

"פומפאו - אויב האנושות"

בשבועות האחרונים, צבא סין שלח מטוסי קרב ונושאת מטוסים למצרים, כשבמקביל צבא ארצות הברית מקיים טיסות ומבצעי מודיעין בהיקף נרחב לחופיה הדרומיים של סין.

פרשנים בסין דנו בהרחבה בצורך של בייג'ינג להרחיב את ארסנל הגרעין והטילים שלה, אחרי שמחלקת המדינה פרסמה מסמך שבו העלתה את הצורך בחימוש צוללות בטילים גרעיניים בעלי עוצמה נמוכה.

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בטקס השבעתה לכהונה שנייה בטייפה, 20 במאי 2020. AP
דוחה את טענות הריבונות של סין. צאי אינג-וון/AP

המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג מסמנת את פומפאו כאשם בהתדרדרות ביחסים בין שתי מעצמות העל, מה שמעמיד בספק את יישום השלב הראשון בהסכם הסחר ביניהן. שר החוץ של טראמפ מכונה בסין "אויב האנושות" ו"מפיץ על של וירוס פוליטי", לאור הניסיון של הבית הלבן להתמקד בכשלים של סין בטיפול בהתפרצות בנגיף ולהסיט את הדיונים מהמחדלים שלו עצמו.

בנוסף לכך, משרד ההגנה של סין אמר כי דבריו של פומפאו "מסכנים באופן חמור את היחסים בין שתי המדינות ושתי הצבאות, ופוגעים באופן חמור בשלום ויציבות במצרי טייוואן". המשרד איים כי לצבא סין יש "נחישות מלאה, ביטחון מלא ויכולת מספקת לסכל כל התערבות חיצונית ומזימות לעצמאות טייוואן".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן. 06 במאי 2020. רויטרס
על הכוונת הסינית. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו/רויטרס

בעיתון הנצי "גלובל טיימס", היוצא לאור בשפה האנגלית מטעם המפלגה הקומוניסטית, נכתב כי "פומפאו עושה זאת כדי לאתגר את בייג'ינג". בסין זועמים על כך שבממשל טראמפ מקדמים את התיאוריה הלא מבוססת שלפיה הנגיף התפרץ ממעבדה בעיר ווהאן. הכעס על פומפאו הובע בסרטון אנימציה שהופק על ידי הטלוויזיה הסינית, "מבחן האמינות של פומפאו", שניסה לערער על עמדותיו ביחס להצלחת מאבקה של סין במגיפה.

שעות לאחר מכן, טראמפ אמר כי "כמה משוגעים בסין פרסמו הצהרה שמאשימה את כולם, חוץ מסין" באחריות למגיפה. "בבקשה תסבירו לאידיוטים האלו שהיה זה 'חוסר היכולת של סין', ולא שום דבר אחר, שגרם להרג ההמוני הזה". הנשיא ככל הנראה התייחס בציוציו לאותו סרטון, אך לא פירט. בחודשים הראשונים של התפרצות הקורונה שיבח טראמפ את סין והמשיך לקרוא לנשיאה שי ג'ינפינג "חבר", אך הטון השתנה ככל שהנגיף התפשט בארצות הברית והביקורת על התנהלות הממשל גברה.

סין מנהלת מלחמת תעמולה משלה, עם סרטוני אנימציה בשפה האנגלית ושירי תמיכה שהיא מקדמת ברשתות, לעתים בתמיכת יועצים מהמערב. על פי הוושינגטון פוסט, בייג'ינג הורתה לשגרירים שלה ולבכירים אחרים לפתוח לראשונה חשבונות טוויטר ופייסבוק - אף שהרשתות חסומות לגולשים בתוך סין - על מנת להגיב לממשל טראמפ בזמן אמת.

מפה - טייוואן. -, אתר רשמי
מפה - טייוואן/אתר רשמי, -

כשהבחירות לנשיאות נמצאות בפתח, טראמפ מגביר את מתקפותיו על סין, ועל הדרך גם נגד ארגון הבריאות העולמי. הוא הקציב לו השבוע 30 יום לביצוע שינויים נרחבים, אחרת הוא יפסיק לחלוטין את המימון שלו. הוא האשים את הארגון בהיותו "בובה של סין", והמכתב התקיף שלו נתקל בתגובות זועמות של סין, האיחוד האירופי ורוסיה.

חלק מהביקורת כלפי ארגון הבריאות העולמי היא בשל יחסו לטייוואן, שזכתה לשבחים על הצלחתה לבלום את הקורונה. עם אוכלוסייה של כ-24 מיליון איש, רק 440 מקרים אובחנו יחד עם שבעה מקרי מוות בלבד. האי ניסה לקבל מחדש את מעמדו כמשקיף לקראת העצרת השנתית של הארגון שנערכה השבוע, אולם בייג'ינג בלמה את שאיפותיו.

לגיטימציה וזהות

למרות המאמצים הגוברים של סין לבודד את טייוואן תחת שלטונה של צאי, היא זכתה בפער הגדול ביותר בבחירות שנערכו באי מאז תחילת השלטון הדמוקרטי ב-1996. זאת בין היתר בזכות עמדתה התקיפה מול סין, שפעלה לצמצם את מספר התיירים המגיעים לאי. מגזר ההיי-טק המשיך לצמוח והנשיאה, האישה הראשונה אי-פעם המכהנת בתפקיד בטייוואן, העבירה רפורמות סוציאליות, כולל הכרה בנישואים חד-מיניים - המדינה הראשונה באסיה השמרנית שעושה זאת.

חלק מהרפורמות, כמו קיצוץ בפנסיות, עוררו זעם, אך צאי הצליחה לצלוח את האתגר מצד מועמד המפלגה הלאומנית הפרו-סינית גם בזכות תמיכתה בתנועה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג. היחס של סין למושבה הבריטית לשעבר, שלה הובטחה אוטונומיה במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות", חיזק את הכוחות המתנגדים לסין.

בתוצאות סקר שפורסמו על ידי מכון המחקר האמריקני Pew בשבוע שעבר נמצא כי 66% מתושבי האי רואים עצמם כטאייוואנים, 28% כטוויאנים וסינים מעורבים, וכ-4% כסינים. הנתונים נאספו לפי סקר טלפוני בו נשאלו 1,562 איש.

קרב הנשאלים מתחת לגיל 30, 83% אמרו כי הם לא רואים עצמם סינים. 2.3% מאזרחי טייוואן הם חברים בקבוצות ילידיות שאינן סיניות אתניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully