וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח פנימי בסין: הזעם העולמי על הקורונה עלול להוביל למלחמה עם ארה"ב

4.5.2020 / 15:40

המסמך, שהוצג להנהגה ולנשיא שי, נכתב על ידי מכון מחקר שקבע כי התחושה האנטי-סינית בעולם היא העזה ביותר מאז דיכוי המחאה בכיכר טיאננמן ב-1989. לא ברור אם תרחיש הקיצון משקף את עמדת המשטר, אך הוא מעיד עד כמה בייג'ינג מתייחסת ברצינות לתגובת הנגד בהובלת ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

דוח פנימי בסין מזהיר שהיא עומדת בפני גל גובר של עוינות בשל התפרצות נגיף הקורונה, שעשוי להוביל את היחסים עם ארצות הברית עד כדי עימות מזוין - כך אמרו גורמים המעורים עם המסמך. הדוח, שהוצג בתחילת החודש להנהגה הסינית, כולל לנשיא שי ג'ינפינג, קובע כי הרגש האנטי-סיני בעולם הוא העז ביותר מאז דיכוי ההפגנות בכיכר טיאננמן ב-1989.

על פי המסמך שחובר בידי המשרד לביטחון המולדת, על סין להיערך לתרחיש הקיצוני ביותר - מלחמה עם ארצות הברית, שתי המעצמות החזקות ביותר בעולם. על פי אותם גורמים, שדיברו בעילום שם, הדוח חובר על ידי המכונים הסיניים ליחסים בינלאומיים בין-זמננו, מכון מחקר הקשור למשרד לביטחון המדינה, שהוא גוף המודיעין הבכיר ביותר במדינה.

"אין לי מידע רלוונטי", נמסר ממשרד החוץ בתגובה לפנייה של רויטרס על הדוח. אל המשרד לביטחון המדינה לא ניתן היה לפנות כדי להשיג תגובה. מכון המחקר, המייעץ לממשלת סין על מדיניות חוץ וביטחון, לא הגיב לפניות בנושא.

ברויטרס הבהירו כי הם לא הצליחו לקבוע עד כמה ההערכה הקודרת במסמך משקפת את עמדת ההנהגה הסינית, ועד כמה, אם בכלל, היא תשפיע על המדיניות של המשטר. עם זאת, הצגת הדוח מוכיחה עד כמה סין לוקחת ברצינות את התגובה העולמית המתגבשת נגדה. זו, בעיני סין, עשויה לאיים על השקעותיה האסטרטגיות מעבר לים ועל מעמדה הביטחוני.

אישה חולפת על פני כרזה של הנשיא שי ג'ינפינג בשנגחאי, סין, 12 במרץ 2020. רויטרס
אתגר גדול לשלטונו. כרזה של הנשיא שי בשנגחאי/רויטרס

היחסים בין סין לארצות הברית היו בעיני רבים בשפל החמור ביותר שלהם זה כמה עשורים עוד לפני המגיפה, סביב מחלוקות בתחום הסחר והטכנולוגיה וסביב השליטה על הונג קונג, טייוואן וים סין הדרומי.

בימים האחרונים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שדרכו לכהונה שנייה בנובמבר הפכה קשה יותר בשל מותם של עשרות אלפים מהנגיף ובשל הפגיעה הכלכלית הגדולה, הגביר את הביקורת שלו על בייג'ינג. הוא אף איים בהטלת מכסים חדשים על סין. במקביל, הממשל שוקל להטיל עיצומים על בייג'ינג בשל התנהלותה בהתפרצות הווירוס.

בבייג'ינג מאמינים שארצות הברית רוצה לבלום את עלייתה של סין, שהפכה לאגרסיבית יותר ברחבי העולם עם צמיחת כלכלתה. הדוח הפנימי קובע שוושינגטון רואה בעליית סין איום כלכלי וביטחוני ואתגר לדמוקרטיות במערב. עוד נכתב כי ארצות הברית רוצה לפגוע במפלגת השלטון הקומוניסטית דרך שחיקת אמון הציבור בה.

עוד בוואלה!

דיווח: דוח מודיעיני מערבי מאשים את סין בהסתרת סכנת הקורונה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יחד עם ד"ר אנתוני פאוצ'י המנהל את כוח המשימה למאבק בקורונה, בבית הלבן בוושינגטון. ארצות הברית. 17 באפריל, 2020. רויטרס
אחרי עשרות אלפי מתים, בארה"ב רוצים תשובות. טראמפ לצד ד"ר אנתוני פאוצ'י/רויטרס

דוברת מחלקת המדינה, מורגן אורטגוס, אמרה בתגובה לפניית רויטרס כי לרשויות הסיניות הייתה "אחריות מיוחדת" ליידע את אזרחיה ואת העולם על האיום הנשקף מהנגיף, "משום שהן היו הראשונות שהתוודעו אליו". מבלי להתייחס ישירות להערכה שעלתה בדוח הפנימי בסין, היא הוסיפה: "מאמצי בייג'ינג להשתיק מדענים, עיתונאים ואזרחים ולהפיץ דיסאינפורמציה החמירו את הסכנות שבמשבר הבריאות הזה".

דובר המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית סירב להגיב.

על פי הדוח הפנימי, תגובת הנגד לסין בשל הקורונה עשויה ליצור התנגדות למיזם הבינלאומי להשקעות בתשתיות של סין, המכונה "חגורה ודרך", וכי וושינגטון תוכל להגביר את התמיכה הכספית והצבאית בבעלות בריתה האזוריות, מה שיהפוך את המצב הביטחוני באסיה לנפיץ יותר.

לפני שלושה עשורים, בעקבות מחיצת ההפגנות בכיכר טיאננמן, ארצות הברית וממשלות מערביות רבות הטילו סנקציות על סין, שכללו איסור או הגבלת מכירת כלי נשק והעברת טכנולוגיה.

עם זאת, סין חזקה כיום בהרבה. שי עדכן את האסטרטגיה הצבאית של סין על מנת ליצור כוח לוחם המסוגל לנצח במלחמות מודרניות. הוא הרחיב את הפריסה של חיל האוויר והים של סין באתגר לדומיננטיות הצבאית של ארצות הברית באסיה ב-70 השנים האחרונות.

כמו במלחמה הקרה

משרד החוץ של סין קרא לשיתוף פעולה. "ההתפתחות ההגיונית והיציבה של יחסי סין וארצות הברית משרתת את האינטרסים של שתי המדינות והקהילה הבינלאומית. כל התבטאויות והמעשים הכוללים מניפולציות פוליטיות או דעות קדומות בחסות המגיפה, כולל ניצול ההזדמנות לפלג בין המדינות, אינם מועילים לשיתוף פעולה בינלאומי נגד המגיפה".

אחד מאלו שמכירים את תוכנו של הדוח אמר כי הוא נחשב בעיני חלק מקהילת המודיעין הסינית כגרסה המקומית של "מברק נוביקוב", ששלח שגריר ברית המועצות בוושינגטון ב-1946 ובו ציין את הסכנות הטמונות בשאיפותיה הצבאיות והכלכליות של ארצות הברית אחרי מלחמת העולם השנייה. המברק היה תגובה ל"מברק הארוך" של הדיפלומט האמריקני ג'ורג קנאן, שהוצב במוסקבה, והזהיר כי ברית המועצות לא רואה אפשרות לדו-קיום בשלום עם המערב, וכי הכלה היא האסטרטגיה הטובה ביותר לטווח הארוך.

שני המסמכים סייעו בעיצוב החשיבה האסטרטגית שהגדירה את שני הצדדים במהלך המלחמה הקרה.

ארצות הברית מאשימה את סין בהסתרת מידע מוקדם על התפרצות הנגיף, שהתגלה לראשונה בעיר ווהאן, תוך שהיא ממעיטה בסכנה הנשקפת ממנו. בייג'ינג מכחישה זאת שוב ושוב.

סין הצליחה להכיל את הנגיף והיא מנסה להוביל את התגובה הבינלאומית לנגיף, תוך קמפיין תעמולה ביחס להעברה ולמכירה של ציוד רפואי לארצות הברית ולמדינות אחרות, ושיתוף התובנות שלה.

ואולם, היא ניצבת בפני זעם גובר מצד מבקריה, שסוברים שעליה לשאת באחריות על ההתפרצות. טראמפ הכריז על הקפאת המימון של ארגון הבריאות העולמי, שלטענתו מקורב מאוד לסין, טענות שבארגון מכחישים.

ממשלת אוסטרליה קראה לחקירה בינלאומית סביב מקור התפרצות הנגיף, ואתמול אמר שר החוץ מייק פומפאו שיש מידע רב המצביע על כך שהוא הגיע ממעבדה בווהאן. בחודש שעבר זימנה צרפת את שגריר סין במדינה במחאה על פרסום ביקורת על תגובת המערב לנגיף באתר השגרירות.

הנגיף הדביק עד כה יותר משלושה מיליון בני אדם ברחבי העולם, ויותר מ-248 אלף איש מתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully