וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: דוח מודיעיני מערבי מאשים את סין בהסתרת סכנת הקורונה

באתר הטלגרף האוסטרלי פורסם מסמך שחיברו מדינות ברית "5 עיניים" - שבה חברות גם ארה"ב ובריטניה. לפיו, בייג'ינג השתיקה רופאים והשמידה דגימות, תוך שהיא מסרבת להעביר אותן למדינות אחרות בעולם. מחלוקת לגבי מקורו של הנגיף

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

סין שיקרה לגבי העברת נגיף הקורונה מאדם לאדם, העלימה חושפי מחדלים וסירבה לעזור למדינות אחרות לפתח חיסון לווירוס - כך עולה ממסמך מודיעיני, בן 15 עמודים, שחיברו חברות הברית הביטחונית "חמש עיניים" - ארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. המסמך שדלף מתאר את ההתנהלות של סין כ"מתקפה על השקיפות הבינלאומית" ומציין את אמצעי הטיוח שבו נקטה.

לפי המסמך, שפורסם בטלגרף האוסטרלי, הדעות חלוקות לגבי מקורו של הנגיף במכון לווירולוגיה של ווהאן, קרוב לשוק שבו הוא הופיע לראשונה, וכן נחשף מחקר "מסוכן" במחלות הקשורות לעטלפים, שנמשך שנים ארוכות. שירותי הביון האמריקניים מסרו בהצהרה ביום חמישי כי הנגיף נוצר באופן טבעי, אם כי הם לא שוללים את האפשרות שהוא התפשט מהמעבדה בעקבות תאונה. אוסטרליה סבורה שמקור הנגיף בשוק.

עובדי ממשל רפואיים בסין בעיר ווהאן, קורונה, 15 אפריל 2020. AP
"מתקפה על השקיפות הבינלאומית". צוותי רפואה בעיר ווהאן/AP

סין מואשמת בכך שטשטשה את הסכנות הנשקפות מהווירוס בעוד שהיא ניסתה לקבור בחשאי אל כל העקבות המובילות למקורה של המחלה. בין היתר, נכתב, בייג'ינג השמידה דגימות ממעבדות, פיזרה חומרי ניקוי בשווקים, צנזרה את המידע על "הנשאים השקטים" של הנגיף וסירבה להעביר דגימות למדינות אחרות. במסמך נכתב כי לסין כבר היה מידע על כך שהווירוס עובר מבני אדם עוד בתחילת דצמבר, אולם היא המשיכה ב"הכחשה קטלנית" של עובדה זו עד 20 בינואר.

הדוח ציין שארגון הבריאות העולמי קיבל את טענותיה של בייג'ינג על אף שהונג קונג וטייוואן העלו חששות נפרדות. מנגד, על פי המסמך, נציבות הבריאות הלאומית הורתה ב-3 בינואר על השמדת דגימות של הנגיף ואסרה לפרסם מידע על הווירוס. היא מחקה ממנועי החיפוש שלה את המונחים "SARS", "שוק פירות ים בווהאן" ו"דלקת ריאות לא ידועה מווהאן".

בנוסף לכך, נמתחה ביקורת על כך שסין הפצירה בעולם שלא להטיל מגבלות נסיעה אפילו בפברואר, בזמן שהיא הטילה סגר על 11 מיליון תושבי ווהאן ב-23 בינואר. בזמן זה, אזרחים סינים המשיכו לטוס למדינות שונות וכך הפיצו את הנגיף.

עוד בוואלה!

המודיעין האמריקני: הקורונה לא מלאכותית, לומדים את תיאוריית המעבדה

לכתבה המלאה
עובדי ממשל רפואיים בסין בעיר ווהאן, קורונה, 15 אפריל 2020. AP
אסרו פרסום מידע על הווירוס. איש צוות רפואי בווהאן מוביל אזרחים לצד שלט תעמולה של שי/AP

הדוח מתאר את היעלמותם של רופאים ומדענים שניסו להזהיר את הרשויות מפני הנגיף, בהם הואנג יאן לינג, חוקרת במעבדה בווהאן שלפי ההערכות היא החולה הראשונה בכל העולם. המכון מכחיש שהיא "חולה אפס" וטוען שהיא בחיים, אולם מקום הימצאה הנוכחי לא ידוע.

על אף ההסתייגויות של שירותי הביון שלו, מי שמקדם את תיאוריית המעבדה הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ביום חמישי הוא אמר כי ראה הוכחות לכך, אולם לא פירט אותן. טראמפ אמר בימים האחרונים כי על סין "לשלם מחיר" על התנהלותו במגיפה, בעוד שבייג'ינג משיבים בזעם של ארצות הברית לא להסיט את האשמה ממחדליה שלה.

בריטניה, מצדה, נמנעה מלנקוט עמדה חד-משמעית כמו טראמפ, אך הדגישה את רצונה בחקירה בינלאומית סביב מקור התפרצות הנגיף. "יש בבירור צורך בתשובות לשאלות על מקור הנגיף והתפשטותו, לכל הפחות כדי להבטיח שנהיה ערוכים בעתיד למגיפות עולמיות נוספות", נמסר דובר מטעמו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, בתשובה לשאלה אם הוא מסכים עם דבריו של טראמפ.

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, 1 במאי 2020. רויטרס
מקדם את תיאוריית המעבדה חרף הסתייגות שירותי הביון. טראמפ/רויטרס

לפי הטלגרף האוסטרלי, הממשלה המקומית מאמינה שיש סבירות של 5% בלבד לכך שהנגיף התפשט מהמעבדה בווהאן. אוסטרליה הכשירה ומיממנה מדענים בכירים במכון במסגרת שיתוף פעולה המדעי עם סין, והם עבדו במעבדה לחקר בריאות בעלי חיים באוסטרליה שבה נעשה מחקר בנגיפים קטלניים החיים בעטלפים. מוקדם יותר החודש נחשף שהמכון בווהאן קיבל בעבר מענק של 3.7 מיליון דולר מהממשל האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully