וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין האמריקני: הקורונה לא מלאכותית, לומדים את תיאוריית המעבדה

30.4.2020 / 21:03

בהודעה חריגה של מינהל קהילת המודיעין הופרכה תיאוריית הקונספירציה ולפיה הווירוס לא נוצר באופן טבעי. עם זאת, לא נשללה האפשרות של תאונה במעבדה בווהאן, תיאוריה שמקדמים טראמפ ופומפאו

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

סוכנויות המודיעין בארצות הברית שללו את תיאוריות הקונספירציה שלפיה נגיף הקורונה נוצר על ידי בני אדם או עבר שינויים גנטים, אך הן עדיין בוחנות את האפשרות שהוא התפרץ כתוצאה מתאונה במעבדה בסין. ההצהרה החריגה של מינהל המודיעין הלאומי, שמאגד תחתיו את שירותי הביון, נמסרה היום (חמישי) בזמן שהנשיא דונלד טראמפ ובכירי ממשלו מקדמים את התיאוריה שלפיה הווירוס זלג ממעבדה בווהאן, העיר שבה הוא הופיע לראשונה בטרם התפשט לרחבי העולם.

בימים האחרונים ממשל טראמפ החריף את הרטוריקה שלו כלפי סין, והאשים את היריבה הגיאופוליטית, שהיא גם שותפת סחר קריטית של ארצות הברית, בכך שכשלה להתריע בפני העולם על הסכנה הנשקפת מהנגיף. בוושינגטון אומרים שעל בייג'ינג "לשלם מחיר" על האופן שבו התמודדה מול המגיפה.

"קהילת המודיעין מסכימה עם הקונצנזוס המדעי הרחב שלפיו וירוס קוביד-19 אינו מעשה ידי אדם או שעבר שינויים גנטיים", נמסר בהודעה, שלפיה קהילת המודיעין "תמשיך לבחון בקפדנות את המידע ואת המודיעין כדי לקבוע אם ההתפרצות החלה דרך מגע עם בעלי חיים נגועים או כתוצאה מתאונה במעבדה בווהאן".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בבית הלבן, וושינגטון, 23 באפריל 2020. רויטרס
מנסה להעביר את האשמה אל סין. טראמפ/רויטרס

טראמפ שב והאשים היום את סין בכך שלא עשתה מספיק כדי לבלום את הנגיף. "הוכנו קשות על ידי וירוס אכזרי שאסור היה לעולם שהוא יימלט מסין", אמר הנשיא בזמן פגישה בחדר הסגלגל עם מושל ניו ג'רזי. הנשיא העלה מוקדם יותר החודש את תיאוריית המעבדה, ושר החוץ מייק פומפאו אמר כי העובדה "שאנחנו לא יודעים את התשובות - שסין לא משתפת את התשובות - מדברת מאוד בעד עצמה".

פומפאו גם דחק בסין לאפשר למומחים חיצוניים לבחון את המעבדה "כך שנוכל לקבוע בוודאות" מהו מקורו של הווירוס. גורם מודיעין אמריקני שדיבר בעילום שם הכחיש כי הופעל לחץ על סוכנויות המודיעין לחזק תיאוריה מסוימת.

מדענים ואמרים שהנגיף הגיע מעטלפים באופן טבעי. למרות זאת, פומפאו ואחרים הפנו אצבע לעבר המכון שמנוהל על ידי האקדמיה הסינית למדעים. המכון עשה מחקר מקיף לאיתור מקורות נגיף הסארס, מאתר נגיפים חדשים בקרב עטלפים וחוקר כיצד הם יכולים לעבור לבני אדם. המכון נמצא במרחק של 13 ק"מ מהשוק בווהאן שנחשב למקום שבו הופיע לראשונה הנגיף.

גורמים אמריקניים אמרו שהשגרירות האמריקנית בבייג'ינג הביעה חשש מנוהלי הבטיחות באותה מעבדה כבר ב-2018, אולם הם טרם מצאו הוכחות לכך שהווירוס אכן הגיע משם כמעט שנתיים לאחר מכן.

עובדי בית חולפים בחליפות מגן בבית החולים בווהאן שבסין ב-11 באפריל 2020. רויטרס
הנגיף הגיע מהשוק או ממעבדה? עובדי רפואה בווהאן, החודש/רויטרס

ממשלת סין אמרה כי הטענות שהנגיף הגיע ממעבדה "אינן מבוססות וממוצאות לחלוטין". דובר משרד החוץ גנג שואנג ציטט את מנהל המכון, יואן ז'ימינג, שלדבריו אמצעי הבטיחות הביולוגיים במעבדה מיושמים בקפדנות כך ששום וירוס לא יכול לזלוג ממנה. הוא גם תקף את אלו בארצות הברית שרוצים לגבות מסין מחיר על התפשטות המגיפה, ואמר שעליהם להשקיע את זמנם ב"שיפור השליטה על המצב בבית".

גם סין עצמה לא חפה מקידום דיסאינפורמציה על המגיפה. דובר ממשלת סין הציע בחודש שעבר את תיאוריית הקונספירציה שלפיה מקור הנגיף הוא צבא ארצות הברית.

טראמפ, שהתגובה הראשונית שלו למשבר נבחנת בהרחבה כיום, דחה את הדיווחים שלפיהם הוא הוזהר מפני הנגיף על ידי שירותי הביון עוד בסוף השנה שעברה. לדבריו, התדרוך המודיעני הראשון שקיבל היה "במהלך ינואר". שר הבריאות אלכס אזאר תדרך את טראמפ טלפונית ב-18 בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully