וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המילים עם ארה"ב מחריפה: סין מגרשת עיתונאים אמריקנים

18.3.2020 / 10:28

בייג'ינג הודיעה לכתבים מניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט וול סטריט ג'ורנל שהתעודות שלהם לא יחודשו בסוף השנה. זאת אחרי שוושינגטון הגדירה את כלי התקשורת הרשמיים שלה סוכנים זרים וצמצמצה את מספר העיתונאים הסינים במדינה. שתי המעצמות נאבקות על נרטיב מגיפת הקורונה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

סין תגרש עיתונאים אמריקנים משלושה עיתונים גדולים בארצות הברית, בתגובה להגבלות שהטילה וושינגטון על עיתונאים סינים. בייג'ינג הודיעה אתמול (רביעי) כי היא לא תחדש את אישורי העיתונות לכתבים מניו יורק טיימס, וול סטריט ג'ורנל וושינגטון פוסט, שיפוגו בסוף השנה.

המהלך האחרון של סין הוא חלק מהסלמה של המאבק התקשורתי בין שתי המעצמות. בחודש שעבר הכריח הממשל האמריקני את רשתות התקשורת הסיניות הרשמיות להירשם בתור סוכנות זרות, ובתגובה גירשה סין שלושה עיתונאים של וול סטריט ג'ורנל - שני אמריקנים ואוסטרלי - בעקבות טור בעיתון שכינה את סין "האיש החולה של אסיה", בהקבלה לביטוי שהוצמד לאימפריה העות'מאנית בערוב ימיה.

בתגובה, קיצצה וושינגטון את מספר העיתונאים של ארבעה כלי תקשורת סיניים הגדולים המורשים לעבוד בארצות הברית, מ-160 למאה. זאת, בשל "דיכוי מחריף" של התקשורת העצמאית בתוך סין.

לאחר הצעד האחרון של בייג'ינג, העיתונאים המגורשים, שלפי מועדון העיתונאים הזרים של סין יכללו לפחות 13 איש, הם לא יורשו לעבוד יותר בסין, בהונג קונג ובמקאו. המועדון גינה את ההחלטה של סין.

בנוסף לכך, בייג'ינג אמרה כי השלוחות הסיניות של אותם שלושה עיתונים, בנוסף לרשת "קול אמריקה" ומגזין טיים, יחויבו להצהיר בכתב על אנשי הצוות, המימון, הפעילות והנכסים שלהם בסין.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ מכנה את הווירוס "הנגיף הסיני". נשיא ארה"ב ונשיא סין, יוני/רויטרס

ההתפתחות האחרונה מגיעה לאחר מלחמת מילים בין וושינגטון לבייג'ינג סביב התפרצות נגיף הקורונה, שמקורו בעיר ווהאן. בכירים בממשל טראמפ מכנים זאת "הנגיף הסיני", ואילו גורמים סיניים קידמו תיאוריית קונספירציה שלפיה צבא ארצות הברית הביא את הנגיף.

שר החוץ של ארצו הברית מייק פומפאו אמר לכתבים במסיבת עיתונאים כי המהלך של סין ישלול מהעולם ומהעם הסיני מידע על הנגיף בתקופה "מאתגרת במיוחד".

"אני מצר על ההחלטה של סין היום לפגוע עוד יותר את חופש העיתונות בעולם, שלמען האמת יהיה ממש טוב לעם הסיני", אמר. "זה מצער. אני מקווה שהם ישקלו זאת מחדש".

בכירי כלי התקשורת שהושפעו מהמהלך גינו אותו. "זה מצער במיוחד משום שזה מגיע בזמן של משבר עולמי חסר תקדים, כשיש מידע ברור ואמין על כך שיש הכרח בתגובה בינלאומית לקוביד-19", אמר העורך הראשי של וושינגטון פוסט מרטי ברון.

דין באקל, העורך הראשי של ניו יורק טיימס, אמר שזאת "טעות קשה של סין ללכת אחורה ולנתק את עצמה מכמה מארגוני העיתונות המובילים בעולם".

מאט מוריי, העורך הראשי של וול סטריט ג'ורנל, אמר כי "אנחנו מתנגדים להתערבות ממשלתית בחופש העיתונות בכל מקום בעולם. המחויבות שלנו לדווח על מה שקורה בסין לא השתנתה".

העורך הראשי ומנכ"ל "טיים", אדוארד פלזנטל, אמר: "אנחנו מתנגדים לכל ניסיון של ממשלת סין או ממשלה אחרת לגרש עיתונאים או להפחיד את מי שמספיק מידע אמין, במיוחד בתקופה קריטית כזו עבור העולם".

עוד בוואלה!

"הנגיף הסיני" מול נשק ביולוגי אמריקני: קרב המעצמות על נרטיב הקורונה

לכתבה המלאה
עובדים בבית החולים בווהאן שבסין בודקים דגימת דם עם חשש להדבקות בנגיף הקורונה. 14 בפברואר 2020.. רויטרס
עובדים בבית החולים בווהאן בודקים דגימת דם, בחודש שעבר/רויטרס

אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר בהנחיה של סין הוא שהעיתונאים לא יורשו לעבוד מהונג קונג וממקאו, שלהם יש אוטונומיה עם תקנות כלי תקשורת נפרדות. בעבר, עיתונאים שסולקו מסין הורשו לעבוד בהונג קונג. זה העלה שאלות לגבי האוטונומיה של הונג קונג תחת השיטה "מדינה אחת, שתי שיטות".

"אין תקדים לכך שסין מכתיבה מי יכול ומי לא יכול לדווח מהונג קונג", אמר סטיבן באטלר, מהוועד להגנה על עיתונאים, המתאם את התכנית של אסיה. "זה שוחק משמעותית את האוטונומיה של הונג קונג ואת חופש העיתונות".

מועדון הכתבים הזרים של הונג קונג הביע דאגה מגירוש העיתונאים, ובמיוחד מההחלטה לגבי עבודתם בהונג קונג. הוא אמר כי על הונג קונג להתחייב שעבודת העיתונאים בעיר תישאר עצמאית ללא מעורבות סינית. בחודשים האחרונים התקיימו מחאות ענק בעיר נגד בייג'ינג, אך אלו דעכו עם התפשטות נגיף הקורונה.

בייג'ינג אמרה היום כי פעולותיה "הן תגובה הכרחית ומידתית לחלוטין", שאותן היא הייתה חייבת לקבל בשל "הדיכוי חסר ההיגיון של כלי התקשורת הסיניים בארצות הברית".

פומפאו אמר כי הוא לא סבור שזו תגובה מאוזנת. לדבריו, העיתונאים הסינים שהוגבלו בארצות הברית הם חלק מ"שופרי תעמולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully